Kritisk forskningsrapport

Skolans system för bedömning ”en koloss på lerfötter”

Sverige saknar ett vettigt utvärderingssystem för kunskapsresultaten i skolan. Det menar forskarna bakom en ny rapport.

Sveriges system för bedömning av elevernas kunskaper och uppföljning av skolornas resultat är undermåligt, enligt forskargruppen bakom rapporten Likvärdig kunskapsbedömning i och av den svenska skolan − problem och möjligheter, som de tagit fram på beställning av SNS Utbildningskommission.

Rapporten är starkt kritisk till hur antagningsprocessen till högskolan fungerar idag, och rekommenderar ett antal åtgärder.

Bland annat föreslås ett nationellt system för kunskapsbedömning i grund- och gymnasieskolan, en utredning av antagningssystemets ”allvarliga brister” och en begränsning av användandet av högskoleprovet som en väg in på högskolan.

Pedagogikforskarna bakom rapporten är verksamma på Göteborgs universitet och Högskolan Väst.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm