”Skolans undervisningsmetoder främjar inte lärandet”

Experter hävdar att skolans undervisningsmetoder inte utnyttjar modern forskning om minnet och hur vi lär oss saker på bästa sätt. 

Framstående forskare anser att skolans undervisningsmetoder bygger alldeles för lite på beprövad forskning om hur hjärnan bäst tar till sig information, rapporterar SVT.

– Det är för mycket modeflugor och politiska nycker som styr hur undervisningen utformas. I vissa avseenden är skolan som medicinvetenskapen var på 1800-talet. Då tyckte man sig märka att vissa saker fungerade, men man förstod inte varför och så är det nu med skolan, säger Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet, till SVT.

Ett exempel är forskningen om utvecklingen av arbetsminnet och långtidsminnet, som visar att elevernas mognadsgrad varierar kraftigt. Det gör att vissa elever har svårt att ta till sig instruktioner.

Det är också lättare att lära sig saker om repeterar det genom att svara högst på frågor. Agneta Herlitz, professor i åldrandets psykologi vid Karolinska institutet, anser att lärarna borde ställa mer frågor och göra muntliga kunskapstest oftare som inlärningshjälp istället för kunskapsbedömning.

De efterfrågar ett tätare samarbete mellan forskare inom pedagogik och psykologi och hjärnforskningen.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm