mest_last_alt
Lista

Skolåret – här är läsarnas favoriter 2020

Här är några av artiklarna som Skolvärldens läsare varit mest intresserade av att läsa under 2020.

Skolvärldens nyhetsrapportering under 2020 har så klart dominerats av corona. Men i den här sammanställningen har vi valt bort de artiklar som har varit nyhetsaktuella och informerande för stunden, på grund av det ständigt förändrade nyhetsläget.

Urvalet baseras på de artiklar som har publicerats under 2020 och fått flest sidvisningar på skolvärlden.se under året. Artiklarna är inte rangordnade efter antal sidvisningar.

Mobbning, kränkningar och förtal sprids från kommunledningen ut i verksamheterna i Hörby kommun, enligt sju fackliga organisationer som slår larm.
– Man vill ha en tystnadskultur, säger Maria Westlund på LR och SACO.

 

Det är inte bara Skolverkets uppgifter om enskilda skolors resultat, lärarbehörighet och liknande som inte är offentliga efter den 1 september.
Det gäller även registret över vilka skolor som finns i Sverige – kommunala såväl som privata.
– Det är helt obegripligt. Jag kan inte förstå hur det kan vara hemligt vilka skolor som finns, säger Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet och skolutredare.

 

”Hade det bara varit svårt med platsbyten hade skolan kanske varit uthärdligt. Men mina utbrott från att behöva byta plats i klassrummet återfinner sig i andra sammanhang som också ställer krav på min mentaliseringsförmåga. Alla förändringar och övergångar resulterar i affektutbrott. Så trött jag är på att bli så arg och ledsen. Mitt huvud bultar.”

 

Lärarna i Stockholms län tjänar mest i Sverige – i genomsnitt cirka 5 000 kronor mer i månaden än sina kollegor i exempelvis Västerbotten som har lägst snittlön. Men i förhållande till skattekraften i de olika länen hamnar lärarna i Stockholm i botten. 
Det visar Skolvärldens granskning av Sveriges lärarlöner.

 

Elever i behov av stöd kommer att drabbas hårt av att skolorna inför distansutbildning. Det menar Helene Fägerblad, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Här är hennes råd för att lyckas med distansundervisningen för utsatta elever. 

 

”I klassrummen behövs inget avstånd, handsprit eller munskydd. Nån elev kan spy, må illa och hosta till men de är i skolan, trots alla rekommendationer från FHM”, skriver läraren Linda Harritz. 

 

Vad är viktigast att tänka på som lärare när man undervisar en elev med språkstörning? Specialpedagogiska skolmyndighetens rådgivare Annelie Westlund delar med sig av de viktigaste tipsen.

 

Lärares ledarskap är en nyckelfaktor för en framgångsrik undervisning. Så hur gör man för att bli en bättre ledare i klassrummet? Och hur undviker man de vanligaste fallgroparna?
I Skolvärldens webb-tv-intervju ger Matts Dahlkwist – verksam vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet och expert på frågor om lärarledarskap – sina bästa råd.

 

”Så här kan det kännas att vara lärare idag. Det är högintensivt, många gånger kan en lektion i efterhand ge ett adrenalin och dopaminpåslag. Precis som det känns efter att man går ned från scen. Det är uttömmande för hjärna och kropp och kräver återhämtning.”

 

”Det jag främst vänder mig mot med trenden att NPF-säkra skolor och köpa prylar är att det blir en dyr, kollektiv lösning. Det är helt självklart att elever med olika svårigheter ska få hjälp, men det finns en risk att individens behov försvinner.”

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm