Skolinspektionen kritiserar musikundervisningen

Skolinspektionen riktar i en ny rapport kritik mot att musikundervisning inte prioriteras i grundskolan. Elever går miste om viktiga delar i sin kreativa utveckling och sitt lärande som de egentligen har rätt till, enligt myndigheten.

”Bristande organisation, samverkan och pedagogisk planering av musikämnet gör att eleverna får sämre förutsättningar att lyckas” slår Skolinspektionen fast i rapporten ”Musik i Grundskolan – Är du med på noterna rektorn?”. Rapporten är baserad på en granskning av musikundervisningen i 35 grundskolor.
Utöver bristande organisation pekar rapporten i huvudsak ut fem andra granskningsfynd:
• Stora kvalitetsskillnader finns mellan olika skolor. I vissa fall saknas helt instrument och anpassade lokaler.
• Det finns polariserande förhållningsätt till ämnet som sådant – är det ett kunskapsämne eller ett rekreationsämne?
• Musiklärarna är ofta ensamma på skolan och ges inte möjlighet att diskutera arbetssätt och bedömningsfrågor.
• Många rektorer verkar få sin bild av musikundervisningen från framföranden vid olika högtider istället för att själva ta ansvar för kvaliteten.
• Musikämnets kunskapsdimensioner och elevernas intresse för det tas inte till vara.
– Kreativitet är A och O i musikundervisningen. Tyvärr får många elever inte chansen att uttrycka det, säger Håkan Sandström, undervisningsråd Skolinspektionen, i ett pressmeddelande.
På den positiva sidan finns goda exempel som skolan där matematik- och musikundervisningen kombineras i en siffermusikal.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm