Studie

Skolinspektionen missnöjd med undervisning av nyanlända

Nyanlända elever möter inte tillräckligt ofta en stimulerande, utmanande och individanpassad undervisning. Det är Skolinspektionens slutsats efter att ha följt ett trettiotal nyanlända elever i skolan.

Skolinspektionen har studerat undervisningen för elever som bott i Sverige mindre än fyra år. Under tre till fem dagar har man följt 35 elever i högstadiet i tio skolor i tio kommuner.

– Många lärare jobbar hårt för att ge nyanlända elever en undervisning som är väl anpassad efter deras förutsättningar och behov. Men lärarna lämnas ofta ensamma att klara av denna viktiga uppgift. De flesta skolorna vi besökt saknar överlag strukturer, samverkan och ledning som stöd för ett gemensamt ansvar för utbildningen av nyanlända elever, säger Andrés Brink Pinto, projektledare Skolinspektionen i en kommentar.

Det resulterar i att utbildningen inte planeras och anpassas tillräckligt efter individuella behov och att förväntningarna på elevernas förmågor och möjlighet till lärande är för låg, anser myndigheten. Flera kommuner i studien saknade en gemensam plan för skolornas arbete med nyanlända elever.

Skolinspektionen konstaterar också att många lärare och rektorer prioriterar färdighetsträning i svenska språket för nyanlända framför undervisning i andra ämnen, som kan ge möjlighet både till ämneskunskap och träning i svenska språket. Ingen av skolorna har gett eleverna möjlighet att påverka sin utbildning.

– Granskningen pekar samtidigt på att det är möjligt att ge nyanlända elever en god utbildning. För att lyckas krävs samsyn i förhållningssätt, att all personal på skolan tar ett gemensamt ansvar samt att lärarna har kunskap och kompetens som rör nyanlända elevers lärande, säger Andrés Brink Pinto.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm