peter-ekborg-810
Foto: Monica Ryttmarker / Skolinspektionen
Skolinspektionens dag

Skolinspektionen: Så blir bedömningen mer likvärdig

Skolinspektionen vill nå en mer likvärdig bedömning och betygssättning.
Enligt Peter Ekborg, biträdande generaldirektör, ska det ske med hjälp av avidentifierade rättningar, bättre information till eleverna – och mer formativ bedömning.

Den här veckan pågår Skolinspektionens dag på flera håll i landet. På torsdagen höll Peter Ekborg, biträdande generaldirektör för Skolinspektionen, ett föredrag om bedömning och betygssättning i Norrköping.

Han vill se att eleverna får mer information om hur själva bedömningen och betygssättningen går till.

– Det finns ett tydligt samband välinformerade elever och elever som har förtroende för att de får en rättvis betygssättning. Vet man hur det funkar så har man ett bättre förtroende till att det sköts på rätt sätt, säger Peter Ekborg till Skolvärlden.

Skolinspektionen vill också att skolor i större utsträckning använder sig av sambedömning och avidentifierad rättning av de nationella proven.

Ett annat sätt att uppnå en högre likvärdighet i bedömningarna är att helt bortse från faktorer som inte ingår i kunskapskraven, enligt Peter Ekborg.

Vad kan det vara?

– Det kan röra sig om faktorer som närvaro, elevers beteende och den som inte finns i kunskapskraven.

Enligt Peter Ekborg ska lärare också vara noga med att inte utvidga eller göra snäva bedömningar av vad som faktiskt står i kunskapskraven.

Det har funnits en del synpunkter på dem den senaste tiden?

– Ja, det gör det alltid. De är inte så exakta att de bara går att pricka av. Det kräver mycket diskussion mellan lärare och mellan skolor.

Hur får man till det?

– För en kommun är det inte särskilt svårt att organisera, där har man skolorna i sin hand. Egentligen gäller samma sak för de lite större fristående koncernerna. Mindre fristående skolor kan ju söka kontakt med de kommunala för att få den breda tolkningen.

Den sista punkten som Peter Ekborg vill lyfta fram är mer formativ bedömning.

– Vi tycker att huvudmännen ska verka för en ökad användning av formativ bedömning. Också där ser vi ett samband mellan väl utförd formativ bedömning och en större medvetenhet hos eleverna.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm