nybegler1
Foto: Skolinspektionen

Skolorna har dålig koll på sin kvalitet

En stor del av Sveriges skolor har för dålig koll på sitt eget kvalitetsarbete. Det är en av slutsatserna i Skolinspektionens årsrapport.

Resultatet efter 2012 års granskning av hälften av landets skolor är nu färdigt. Och det visar att det spelar stor roll vilken skola man går i, särskilt när det gäller trygghet och stimulerande undervisning.

– Det här resultatet har vi sett i flera års tid. Och det stärks av skolenkäten som vi har gjort med personal, elever och föräldrar. Barnen inte har valt vilken skola de vill gå i. En del har turen att komma till skolor som fungerar bra, andra går i skolor som fungerar mindre bra. De olikheterna har man ett för svagt grepp om, säger Skolinspektionens generaldirektör Ann-Marie Begler.

En av de största bristerna som lyfts fram i rapporten rör skolans analys, åtgärder, uppföljning och utvärdering av sin egen verksamhet.

– Först när man har en bra bild av vad problemen består i kan man göra något åt dem. Så pass många skolor har problem med de här bitarna och det måste ses över. Det måste fungera på alla nivåer. Kommunen måste ha en bra bild av hur det går till på skolan för att veta vad som behöver bli bättre. Rektorn är beroende av att det arbetet fungerar, och även lärarna, säger Ann-Marie Begler.

Nästan var tredje elev fullföljer inte sin gymnasieutbildning inom tre år, var fjärde fullföljer inte inom fyra år. I Skolinspektionens granskning har det visat sig att alla elever inte får den undervisning och det stöd som de har rätt till enligt lagstiftningen. I var femte skola och grundskola finns brister i arbetet med att ge elever ledning och stimulans för att nå så långt som möjligt i kunskapsutvecklingen.

– Det handlar rätt så lite om hur många lärare det är i klassrummen, snarare handlar det om att ha en varierad undervisning. Det verkar finnas ett genomsnitt i nivån på det det man undervisar i. Vissa elever behöver mer utmaningar och man måste våga kräva mer av eleverna.

Är det för dålig kommunikation mellan elever, lärare och rektorer?

– Jag tror man skulle vinna på att lyssna mer på eleverna än vad man gör. Eleverna upplever ett dåligt stöd från skolan och det gör även föräldrar. En del tycker att det är för enkelt, andra att det är för svårt – elever tycker väldigt mycket helt enkelt. Både lärare och rektorer måste lyssna mer på vad eleverna har att säga, säger Ann-Marie Begler.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm