Annons

Skolrevolutionen ett misslyckande?

Publicerad 24 mars 2011

Två revolutionerande reformer infördes i skolvärlden för 20 år sedan. Dels kommunaliseringen, dels den så kallade valfrihetsreformen.
Båda har skapat stora förändringar.
Lärarnas Riksförbund är initiativtagare till en ny bok, där 17 röster problematiserar följderna av framför allt kommunaliseringen.

Fakta

Medverkande författare

"Kommunaliseringen av skolan – Vem vann? Vem förlorade?" är utgiven på Ekerlids Förlag. Redaktör är Christer Isaksson.
Medverkande författare:
Ann-Cathrin Haglund: Lärare, adjunkt, riksdagsledamot (M), ordförande utbildningsutskottet, landshövding i Malmöhus län och därefter Uppsala.
Lars Leijonborg: Riksdagsledamot och partiledare (FP), utbildningsminister, högskole- och forskningsminister.
Niklas Stenlås: Ämneslärarutbildning, forskare vid Institutet för framtidsfrågor, disputerat vid Uppsala universitet.
Ann Renbjer: Lärare, fackligt aktiv.
Bengt Silverstrand: Riksdagsledamot (S), utbildningsutskottet.
Ann Erikson Carlsson: I samtal med Christer Isaksson, lärare, skolledare, chef Skolverkets avdelning för kursplaner och läroplansfrågor.
Ewa Hedkvist Petersen: Riksdagsledamot (S), utbildningsutskottet, Europaparlamentariker.
Kjell-Olof Feldt: Riksdagsledamot (S), finansminister, ordförande Friskolornas Riksförbund.
Ylva Johansson: Riksdagsledamot (vpk) resp (S), utbildningsutskottet, skolminister (S), biträdande socialminister.
Hans Bergström: Ledarskribent DN, docent i statsvetenskap, chefredaktör DN.
Ingegerd Wärnersson: Riksdagsledamot (S), lärare, rektor, skolminister, landshövding.
Jan-Eric Gustafsson: Professor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet.
Rossana Dinamarca: Läser lärarprogrammet, riksdagsledamot (V), utbildningsutskottet, utbildningspolitisk talesperson (V).
Helen Fritzon: Lärare, heltidspolitiker (S) i Kristianstads kommun, partistyrelsen (S).
Jan Björklund: Officer, kommunalpolitiker, ledamot skolstyrelsen, skolborgarråd, skolminister, partiledare (FP), utbildningsminister, vice statsminister.
Förordet är skrivet av Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Skolan kommunaliserades efter en jämn omröstning i riksdagen den 8 december 1989. I början av 1990-talet kom också den så kallade valfrihetsreformen och friskolorna kom in på arenan på allvar. I dag går 11 procent av grundskoleeleverna i en friskola. Motsvarande siffra för gymnasiet är 22 procent.
Hittills har ingen riktig utvärdering gjorts trots politiska löften från både opposition och regering. Detta faktum är en av orsakerna till att antologin "Kommunaliseringen av skolan – Vem vann? Vem förlorade?" kommer ut just nu. Initiativtagare är Lärarnas Riksförbund som driver frågan om ett återförstatligande av skolan.
I boken skriver 17 debattörer med skiftande partifärg och bakgrund i var sitt kapitel om följderna av kommunaliseringen av skolan. Bland dem dåvarande finansministern Kjell Olof Feldt och utbildningsminister Jan Björklund.

Persson tackade nej

Målet med boken är att göra en historisk tillbakablick men framför allt göra ett försök att se framåt. Kommunaliseringen av skolan var en del i en politisk målsättning att ytterligare öka det kommunala självstyret. En av de tydligaste förespråkarna för denna rörelse var skolminister när reformen togs, Göran Persson.
I dag passar han på debatten kring kommunaliseringen. Han nämner dock i sina memoarer bland annat att han vid tillfället var fullt medveten om att reformen skulle sänka lärarnas status.
– De enda som svarade nej på min fråga att skriva i boken var Göran Persson, och hans fru Anitra Steen, som då var statssekreterare på utbildningsdepartementet. Alla andra tillfrågade svarade ja direkt.
Orden sägs av Christer Isaksson, mångårig politisk skribent och redaktör för antologin.
Hur ser du på arbetet med boken?
– Jag är fascinerad och tagen av engagemanget. Ann Cathrin Haglund skriver att ”hon funderat på denna fråga varje dag i 20 år”. Den känslan kan jag spåra i alla texterna.
Om vi går tillbaka tjugo år till hösten 1989 så var stämningen bland lärarna i det närmaste upprorisk. Många vittnar om att de knappt tog notis om att Berlinmuren föll under samma period.
Det förekom både strejker och demonstrationståg bland lärare. Metta Fjelkner är adjunkt och var redan 1989 fackligt aktiv. Hon strejkade inte men gick i stora demonstrationståg, både i Lund och i Stockholm.
I dag är hon ordförande i Lärarnas Riksförbund:
– Vi hade faktiskt besök av skolminister Göran Persson för en debatt på min skola, Frostaskolan i Hörby, under tidig höst 1989. Vi framförde våra synpunkter och vi trodde verkligen att han lyssnade på oss.
– Sedan drev jag själv länge linjen att vi skulle ”gilla läget”. Men förbundskongressen har svängt och vill nu att vi aktivt ska arbeta för ett återförstatligande. Och alla de undersökningar vi inom förbundet gjort genom åren bland både väljare, föräldrar och lärare bekräftar att en majoritet vill ha ett större statligt ansvar för skolan.

Ingen enad kår

Ett av problemen har hela tiden för lärarna varit att de inte stått eniga. En del lärare blev vinnare när skolan fick kommunerna som huvudman. Andra förlorade. När betoningen las på social omsorg snarare än kunskap blev förlorarna i första hand lärare med längre utbildning, som till exempel adjunkter och lektorer.
Lösningen blev för regeringen 1989 att få med sig en del lärare med ett bud om bland annat högre löner.
Varför kommer antologin just nu?
– Det har gått tjugo år sen kommunaliseringen och vi ser att utvecklingen har gått precis i den riktning vi varnade för. Vi varnade för minskad likvärdighet och ökad segregation. Men vi trodde aldrig i vår vildaste fantasi att vi skulle få så rätt. Det är en oerhörd besvikelse, säger Metta Fjelkner.
– Sedan är det klart att om vi fått signaler om att en utvärdering var på gång, ja, då hade vi kanske gjort något annat än initierat en bok.
Hon nämner också hur märkligt hon tycker det är att utvärderingen inte påbörjats. Trots tydliga politiska löften:
– En utredning måste tillsättas men det här är i dag en partiskiljande fråga inom alliansen. Eftersom Björklund måste hålla ihop alliansen drar han ut på det.
Hur ser framtidens skola ut för dig?
– När jag ser mina egna barnbarn, som är 6, 3 och 1,5 år, och andra småbarn i barnvagnar runt mig så önskar jag att de alla får en chans att utvecklas utifrån sina egna förmågor och att deras föräldrar ska slippa kompensera dem för det skolan inte kan ge. Och de som behöver specialstöd ska få det, säger Metta Fjelkner

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Världskampanj belyser ojämlikheter i skolan

Utbildning

Just nu lyfts frågan om allas rätt till utbildning i hela världen. Flera svenska toppolitiker besökte sina gamla grundskolor för att belysa frågan om de miljontals barn som inte går i skolan i dag.
– Det är en väldigt viktig fråga att jobba med, säger minister Anna Ekström.

Annons
Annons

”Stärk kvaliteten – högre utbildning måste löna sig”

Debatt

”Sverige lägger varje år många miljarder på den högre utbildningen men regeringens åtgärder för att sänka arbetslösheten utifrån att stärka utbildningssektorn har varit allt för tama”, menar Fredrik Christensson (C), riksdagsledamot och talesperson för högre utbildning. 

Kommentera
Annons

Problemskolan lades ner: ”Rätt beslut”

Likvärdighet

Det var rätt beslut att stänga Vivallaskolans högstadium och i stället placera barnen på andra skolor. Det menar läraren Per Ohlsson som nyligen själv har bytt från Vivallaskolan till Gumaeliusskolan i centrala Örebro.
– Jag tycker att alla borde ta efter det som vi har gjort i Örebro, säger han.

”Digitaliseringen är inget lärare kommer undan”

Digitalisering

Nio av tio 11-åringar använder internet för skolarbetet, och en fjärdedel av sjuåringarna. Majoriteten av svenska elever får källkritik genom skolan.
– Det viktigaste är att skolan digitaliserar sig nu, säger Måns Jonasson, på Internetstiftelsen.

Annons
Annons

Förslaget att avskaffa modersmål sågas av egna partiet

Modersmål

Ledande moderatpolitiker vill avskaffa modersmålsundervisningen i skolan. Ett utspel som har väckt stor kritik. Till och med inom det egna partiet.
– Vi vill att man fortsatt ska ha möjlighet till modersmål, säger Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Erik Bengtzboe till Skolvärlden.

Annons

Utredningen gör deras undervisning svårare

Kulturskoleutredningen väckte rabalder med förslaget om gruppundervisning. På kulturskolan i Södertälje är det redan verklighet. En förändring som flera av lärarna är kritiska till.  
– Vi har tappat elever på grund av detta, säger Eva Dekany-Ström.

”Låt lärarna ta makten över fortbildningen”

Kompetensutveckling

Skolan lägger stora pengar på fortbildning med tveksamt innehåll, anordnade av kommersiella aktörer. Det menar läraren och forskaren Malin Tväråna. Och det sker ofta helt i onödan.
– Kompetensen finns redan i lärarkåren, säger hon.

Skolutveckling

De utvalda – så får de sin skola att lyfta

Sunnerbyskolan i Sorunda är en av skolorna i satsningen Samverkan för bästa skola – skolor vars resultat ska lyftas med hjälp av Skolverket. När den första orosfasen nu lagt sig är man eniga om att stödet är bra. Och skolutvecklingsarbetet genomsyrar precis allt.

Skolverket: ”Vi blir mötta med skepsis”

Skolverket möts ibland med viss skepsis från de utvalda skolorna.
– Då är det viktigt att vara tydlig med att vi ska stötta, inte dunka in insatser ovanifrån, säger Ulrika Lundqvist, enhetschef på Skolverket.

Arbetsmiljö

Hyrlärare lockas med 50000 kr i månadslön

Arbetsmiljö

Bemanningsföretag lockar lärare med bättre villkor. Och levererar samtidigt en rejäl känga till skolor som inte tar hand om sin personal.
Men facket är kritiskt och menar att pengarna inte går dit de ska.

Lotte är hyrlärare: ”Jag plockade russinen ur kakan”

Arbetsmiljö

Friheten att kunna välja omfattning på uppdraget och att bara ägna sig åt undervisning. Det ser Lotte Johannessen som den stora vinsten med att jobba för ett bemanningsföretag.

Listan med regler för föräldrar skrotas

Arbetsmiljö

Stockholm föreslog regler för föräldrar för att stoppa påtryckningar mot lärare. Men regellistan skrotades av högsta skolchefen i sista stund.
– Det borde finnas ett förväntansdokument för föräldrar, säger Britt-Marie Selin på LR.

”Skolan riskerar bli lågpresterande – inte eleverna”

Debatt

”För många elever som har funktionsnedsättningar är teknikens intågande i klassrummen en lärorevolution. Elever med funktionshinder kan plötsligt skriva och läsa och delta i undervisningen på så lika villkor som möjligt”, skriver Gunilla Danielsson.

Kommentera

Ny forskning: Lågpresterande vinnare med digitala verktyg

Undervisning 

Digitala lärverktyg kan höja elevernas skolresultat och särskilt de lågpresterande, visar ny forskning. Alla är inte övertygade.
– Jag är inte övertygad om att själva undervisningen i skolan kan revolutionernas på det sättet som många teknikfrälsta menar, säger högstadieläraren och debattören Isak Skogstad.

Han får guldäpplets särskilda pris

Prisad

Guldäppeljuryns särskilda pris går till forskaren Carl Heath.
– Likvärdigheten är skolans största utmaning även när det gäller digitaliseringen, säger han.

Hjärnan

Så hjälper du dina elever att plugga smartare

Hjärnan

Forskning visar att rätt sorts studieteknik är avgörande för var information placerar sig i hjärnan – och hur eleven då skapar varaktiga minnen. Så här kan du hjälpa dina elever.

6 hjärnknep till dina elever

Hjärnan

Hur kan man som lärare hjälpa sina elever att plugga smartare? Författaren Johan Rapp har hjärnknepen. 

”Skolan får inte blunda för hedersvåld”

Integration

Kunskapen om hedersrelaterat våld ökar, samtidigt som ”bredvidsamhället” i förorterna växer. 
– Lärare måste understryka att det handlar om lagar, man får inte slåss och frihetsberöva. Och i dag finns det hjälp att få, säger Trifa Abdulla, lärare med egna erfarenheter av hedersvåld.

”Lärare ska aldrig behöva vara ensamma med oron”

Integrationspolitik

Regeringen satsar 100 miljoner kronor under 2018 för att bekämpa hedersvåld. Det är ett förslag i höstbudgeten.
– Lärare ska aldrig behöva vara ensamma med oron för att en elev far illa, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

Undersökning

Så tycker lärarna om sin rektor

Skolledning

En majoritet av lärarna är missnöjda med hur rektorerna utövar sitt pedagogiska ledarskap och hur den lokala lönesättningen går till, visar en undersökning som Skolvärlden gjort.
– Rektorn syns nästan aldrig ute i verksamheten. Ändå är det rektor som ska bedöma lärarna och sätta lönerna, säger läraren Petter Hedström i Helsingborg.

”Många har inte tid att fungera som de vill”

Skolledning

Det är inte bara lärare som är kritiska till hur det pedagogiska ledarskapet fungerar i skolan. Även bland rektorerna finns det kritik.
– Många rektorer har inte tid att fungera som de pedagogiska ledare som de vill vara, säger Matz Nilsson som är ordförande för Sveriges skolledarförbund.

Lärarnas svar i enkäten om sin rektor

Skolledning

Öppna svar – så svarar lärarna i Skolvärldens undersökning om sin rektor.

Anna Ekström: ”Jag är orolig”

Skolledning

Rektorernas kärnuppgift är pedagogiskt ledarskap, säger gymnasie- och kunskapslyfts­minister Anna Ekström (S).
– Behovet av pedagogiskt ledarskap är väldigt stort i Sverige.

Stresslösningen: Rektorn tar hand om föräldraskället

Arbetsmiljö

Rektorn Mikael Lindberg tar hand om allt skäll från föräldrar som riktas mot skolans lärare. Arbetsmodellen har gett resultat.
– Det har självklart minskat stressen hos mig som lärare, säger läraren Julia Söderhäll.

Här rättar hon eleverna – på toaletten

Gymnasium 

På Gymnasieskolan Futurum blir eleverna uppläxade även på toaletten. När läraren Amanda Gustafsson såg ett ovanligt felstavat klotter rättade hon det med massor av lappar – och la upp på Instagram.

Låga gymnasiebetyg förklarar lärarutbildningens många avhopp

Rapport

En stor andel studenter med låga gymnasiebetyg. Det är förklaringen till att många hoppar av lärarutbildningen i ett tidigt skede, enligt en ny rapport. Studenternas sociala bakgrund påverkar däremot inte avhoppen.

Pensionerad lärare: Läge kräva bra villkor

Förhandlingsläge

Pensionerade gymnasieläraren Bo Johansson tycker att fler 65+lärare borde ta chansen att undervisa. De har ett bra förhandlingsläge.
–  Som pensionär kan jag kräva bra villkor och säga: jag vill ha det så här.

"Det behövs bättre samverkan mellan studiehandledare och ämneslärare"

Nyanlända

Skolan behöver höja kvaliteten i studiehandledning på modersmålet. Till exempel måste samverkan mellan studiehandledare och ämnesläraren stärkas. Det visar Skolinspektionens granskning.

Hon vill lyfta NO med hjälp av ”gråskalor”

Den traditionella undervisningen måste ge plats åt mer diskussioner om naturvetenskapens karaktär i klassrummet.
Det menar Lotta Leden, doktorand vid Högskolan Kristianstad, som i sin nya avhandling framhäver att naturvetenskapen inte är svartvit – utan att den snarare går i gråskalor. 

Rektorn: Skolbytena ett jätteproblem

Planeringen förstörs när elever försvinner och tillkommer varje vecka. Nu föreslår Liberalerna en reglering av möjligheten att byta skola.

Robotforskaren: ”Så funkar det i klassrummet”

Forskning

Robotlärare kan bidra till nya undervisningsformer i skolan i framtiden, men vi kan inte lita på att tekniken ska lösa lärarbristen. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

Läraren: ”Så blir din skola bättre på extra anpassningar”

Särskilt stöd

Dammhagskolan är en av landets bästa skolor när det kommer till extra anpassningar och lyfts som ett gott exempel av Skolinspektionen.

Debatt: ”Föräldrar behövs i skolan”

Debatt

”Att inte ha föräldramöten i skolan är en uppgiven osthyveltaktik som inte löser något av skolans riktigt stora problem”, skriver Föräldraalliansen.

Kommentera

Demokrati och vetenskap i fokus på Nobel Teacher Summit

Nobel

Tre nobelpristagare och 350 lärare delar en dag som fördjupar lärarens roll i samhället.
– Det här ger inspiration, engagemang och praktiska tips, säger läraren Anna Vormisto.

Kraftig ökning: Så många återvänder till läraryrket

Lärarbrist

Fler lärare återvänder till yrket efter att ha arbetat med något annat.
Det visar statistik som SCB tagit fram på uppdrag av utbildningsdepartementet.
– Ökningen är jättepositiv, säger Åsa Fahlén på LR.

Obligatorisk förskoleklass blir verklighet

Politik

Regeringen vill att förskoleklass bli obligatoriskt redan nästa läsår. Nu får de stöd av Sverigedemokraterna vilket innebär att de ser ut att ha riksdagsmajoritet för förslaget.

Lista: Så många nya lärare kan din kommun få av miljarderna

Lista

Regeringens miljardsatsning kan teoretiskt innebära 10 000 nya lärartjänster i hela landet.
– Det vi vet spelar roll för elevernas resultat är tillgången på legitimerade lärare, säger Åsa Fahlén på LR.

Efter hjärnforskarens kritik: ”Bilden av läraren stämmer inte”

Hjärnforskaren Martin Ingvar är kritisk till läraridealet där läraren har en passiv roll och eleverna lär sig själva.
– Det ser inte ut så i dag – inte hos mig och inte hos mina kollegor, säger läraren Karin Johansson.

Olagligt förslag om obehöriga lärare dras tillbaka

Lärarbrist

Malmö stads omstridda förslag om obehöriga skolpedagoger kan dras tillbaka.
– Mycket tyder på det. Det skulle vara förödande för skolans resultat om detta gick igenom, säger Catharina Niwhede, distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Malmö stad.

”Liberalerna säger nej till de elever som behöver mest resurser”

Debatt

”Det Liberalerna vill skära ner på i skolbudgeten skulle drabba de elever och skolor som behöver resurserna allra mest”, skriver utbildningsminister Gustav Fridolin i en debattartikel.

Kommentera

Debatt: ”För att stärka skolan måste kvalitet gå före kvantitet”

Debatt

”Vi behöver reformer som stärker kvaliteten i varje skola. Och reformer som ser till att de som behöver skolan mest får riktigt bra undervisning”, skriver Christer Nylander (L), vice ordförande i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så kan syv stärka sin roll i undervisningen

Syv

Här är satsningen som ska stärka studie- och yrkesvägledningen i landets skolor.
– Det ger möjligheten till att på sikt öka elevernas motivation, säger syvaren Pernilla Danielsson.

Debatt: ”Facken ligger bakom lärarnas arbetsbelastning”

Debatt

”Tyvärr är situationen med den höga arbetsbelastningen för lärarna till stor del självförvållad av lärarfacken”, skriver Kjell Tormod.

Kommentera

Twitterstorm efter Malmös fortbildningsdag: ”Förakt”

”Förakt mot bildning och lärare”. Fortbildningsdagen i Malmö under onsdagen skapade en rejäl twitterstorm.
– Många lärare är besvikna och uppgivna, säger läraren Johan Åström.
– Vår egen utvärdering visar att många är positiva, svarar grundskoledirektören Anders Malmquist.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons