traslojd

Slöjd i kris

Slöjd lockar inte längre. Utbildningen får färre sökanden, utbildning för 1–6-lärare saknas och inställda kurser hindrar studenter från att bli färdiga. Förändrade villkor för utbildningarna kan förstärka den väntade slöjdlärarkrisen.

Sedan lärarutbildningen gjordes om 2011 har söktrycket på slöjdlärarutbildningarna minskat drastiskt. I Göteborg halverades antalet studenter vid årets terminsstart och utvecklingen är densamma i Umeå och Linköping.

– Det är alldeles för dåligt söktryck. Vi kommer inom kort att ha brist på behöriga slöjdlärare, säger Anders Narbrink, studierektor för slöjdlärarutbildningen vid Linköpings universitet.

Populärast just nu är distansutbildningarna, som framför allt lockat lärare som redan undervisar i slöjd, men vill skaffa en formell behörighet.

Samtidigt har utbildningen av distanseleverna i Umeå fördröjts.

En drabbad är Karin Åslund. Hon har läst mer textilslöjd än de flesta – 120 universitetspoäng – men när det var dags för pedagogikblocket på 90 poäng visade det sig att hon inte var behörig att söka.

– Orsaken var att vi som läste textilslöjd inte hade gjort någon C-uppsats. Men för att få göra en C-uppsats hade vi varit tvungna att ha klarat en del av pedagogikkursen, säger hon.

Studenterna protesterade och upplägget ändrades, men det kom nya problem. De var tvungna att läsa pedagogiken på plats i Umeå, något som var omöjligt för många. De fick rådet att söka för att se om det gick att lösa, men istället blev kursen inställd och studenternas examina har skjutits upp minst ett år. Universitetet beklagar situationen och meddelar att man nu tagit beslut om att ge pedagogikkursen på distans till hösten.

Förändringarna har minskat intresset för slöjdlärarutbildningen. För länge sen var slöjd en ettämnes-utbildning, men det ändrades till att slöjd kunde kombineras med ytterligare ett ämne i examen.

På nya lärarutbildningen från 2011 måste studenterna ha tre ämnen för att bli ämneslärare i årskurs 7–9. Det har ytterligare minskat intresset för slöjdläraryrket för hantverksorienterade studenter. Urvalet av ämneskombinationer för slöjd har också begränsats.

Slöjd är heller inte ett valbart ämne för grundskollärarexamen årskurs 1-6 på tre av de fyra högskolorna.

– Vi tyckte det var alldeles för lite slöjd i den utbildningen – bara 30 poäng – så vi ämnesansvariga vid universiteten gjorde en överenskommelse i samband med starten av nya lärarutbildningen om att inte ge den, säger Peter Hasselskog, studierektor för slöjdlärarutbildningen vid Göteborgs universitet.

Konsekvensen blir att de som vill undervisa i lägre åldrar måste läsa slöjd och två andra ämnen på ämneslärarprogrammet 7–9, vilket ger behörighet för åk 1–9 i praktisk-estetiska ämnen.

– Det kan nog avskräcka många slöjdintresserade, säger han.

 

Snickra och sy i slöjdlärarexamen

Slöjdlärarutbildningarnas upplägg skiljer sig rejält på utbildningsorterna. I Göteborg läser studenterna 90 poäng slöjd i samtliga material, men på övriga orter är utbildningen uppdelad.

Studenterna i Stockholm, Linköping och Umeå läser 90 poäng textilslöjd eller 90 poäng trä- och metallslöjd. Lärare som vill undervisa i alla material behöver läsa 150 poäng inklusive examensarbete.

– I läroplanen finns det ingen uppdelning i trä- och metall eller textil, därför ändrade vi det redan för 13 år sedan, säger Peter Hasselskog.

Marcus Rönnemark studerar till lärare i slöjd, matematik och teknik vid Göteborgs universitet. Han är nöjd med utbildningens upplägg.


– Slöjd handlar ju egentligen inte om själva materialet utan om skapandeprocessen. Hur man går från idé till handling.

Han kan känna att han skulle vilja få större kunskaper i själva hantverket, men tycker samtidigt att det är ännu viktigare att han lär sig didaktiken under sin tid på universitetet.


– Hantverkskunskaperna kan jag skaffa mig på annat sätt senare om det
behövs.

 

Fakta om slöjdlärarutbildningen

Slöjdlärarutbildning finns idag på fyra orter – Umeå, Linköping, Göteborg samt Stockholm. I Göteborg började endast 12 studenter i januari, jämfört med tidigare 20–30 studenter. Samma utveckling har skett i Umeå och Linköping. På Konstfack i Stockholm är ämnet nytt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm