no-biennalen_sofia

Sofia Winerdal. Bilden på periodiska systemet är ej den interaktiva postern som hon använder i workshopen.

NO-biennalen

Sofia ger lärare inspiration i undervisningen

Sofia Winerdal, föreläsare med förflutet som lärare, vill inspirera andra pedagoger i teknik och programmering.
Under NO-biennalen i Umeå lärde hon ut hur man i undervisningen kan programmera en interaktiv poster med periodiska systemet.

Just nu pågår konferensen NO-biennalen i Aula Nordica vid Umeå universitet.

Mellan 5–6 april fylls lokalerna med utställningar, föreläsningar, experiment och workshops för lärare i grundskolan. Programmet berör ämnesområden inom biologi, fysik och kemi med koppling till ämnesdidaktik.

Under biennalen får 200 lärare från hela Sverige chans att träffa forskare och lärarutbildare för att diskutera hur man undervisar i naturvetenskap och teknik på grundskolan.

Konferensdelarna handlar bland annat om miljö och hållbarhet, ljusets betydelse för vår omvärld och digitalisering i skolan. Deltagarna kan i workshops till exempel lära sig hur man jobbar med lukt och smaker i kemi, hur en 3D-skrivare fungerar, eller hur de kan arbeta med programmering i klassrummet.

Sofia Winerdal arbetar som föreläsare och pedagog hos ett läromedelsföretag och har stor erfarenhet av undervisning i grundskolan. De senaste åren har hon arbetat övergripande med IKT-utveckling inom skolan och  under konferensen ledde hon en workshop kring programmering i undervisningen.

Under workshopen ”Hur kan man bygga interaktiva lärmiljöer?” deltog ungefär 18 lärare där de tillsammans fick vara med och lära sig om hur man med hjälp av verktyget Scratch programmerar ett interaktivt periodiskt system. 

– Det interaktiva är att när du trycker på postern så får du ut ljud och en röst som berättar om det periodiska systemet, säger Sofia Winerdal.

Hur mottogs det av lärarna som deltog i workshopen?

– Det var jättepositivt. Lärarna såg väldigt många användningsområden för detta, utöver just att använda det i NO-ämnet och med elever i olika stadier. Det var en väldigt praktisk workshop och de skrattade och hade kul. Grunden i programmering är också att samarbeta, så de som var där fick även testa på det.

Hon tycker att NO-biennalen har varit ett utmärkt sätt att inspirera och diskutera med andra lärare om hur man kan undervisa i naturvetenskap och teknik på grundskolan.

– Lärare tycker ibland att det är lite läskigt att testa nytt, men det märktes inte på min workshop. Man har hört att man ska jobba med digitala verktyg och ibland vill lärare få det serverat. Ibland kan det vara skönt att inte alltid vara den som ska hitta på allting, utan att i stället plocka något som fungerar.

NO-biennalen genomförs i ett samarbete mellan Umeå universitet, Skolverket, Svenska kemisamfundet, Nationella resurscentra, Göteborgs universitet och Högskolan Kristianstad. NO-biennalen hålls, förutom i Umeå, även i Göteborg och Kristianstad.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm