Annons

Spelmekanik hjälper elever med funktionsnedsättning

Publicerad 3 januari 2017

Relaterat

På Magelungen Karlaskolan i Göteborg lyckas man locka tillbaka hemmasittare och elever med NPF tillbaka till skolbänken.
Detta genom att använda speldesign, spelmekanik och spelkomponenter i undervisningen.
– Spelen är bra på att berätta vad spelarna ska göra och varför det skall göra det, den tydligheten eftersträvar jag i mina lektioner, säger läraren Adam Palmquist.

I dag finns det många ungdomar i Sverige som varken arbetar eller studerar. Enligt SVT Nyheter finns det minst 16 000 stycken unga hemmasittare bara i Stockholms kommun. Strategierna på hur man ska locka tillbaka dessa till skolbänken har genom åren varit många. På en skola i Göteborg kan man ha hittat ett sätt för hur man ska göra det lättare att fånga upp de ungdomar som inte går eller har hoppat av. Lösningen? Att använda speldesign, spelmekanik och spelkomponenter i klassrummet.

Läraren och IKT-pedagogen Adam Palmquist har under ett par år arbetat med något som heter Gamification och dess olika verktyg för att motivera och engagera elever som har neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (ADHD, ADD, Autism) eller få hemmasittare till skolan och klassrummet.

För tre år sedan började han undervisa på Magelungen Karlaskolan i Göteborg. En skola för elever som har ett omfattande behov av särskilt stöd, och nästan samtliga av skolans elever har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller är hemmasittare. Resultaten har varit överväldigande och stora delar av de här eleverna, vissa har inte varit i klassrummet på flera år, har uppnått betyg och känner sig mer engagerade i skolan.

– Många tror att Gamification handlar om att spela spel på lektionerna, men det är en felaktig uppfattning. Det handlar om att ta verktygen och dynamiken från spelen och lyfta in dem i en klassrumskontext – till exempel kan metodens olika verktyg erbjuda överskådlighet, ge framåtsyftande återkoppling och eleven ägandeskap över sitt lärande, säger Adam Palmquist till Skolvärlden.

Spelen är bra på att berätta vad spelarna ska göra och varför de skall göra det

– Människan har i alla tider spelat spel och det finns en anledning till det – spelen är motiverande. Vår hjärna tycker om att stimuleras genom bekräftelse, utforskande och socialisation med andra människor och det är det spel gör och det är det som gamification tar fasta på. Och att det skall vara lustfyllt. Det är de tingen som gör att spelarna återvänder till spelen hela tiden. På samma sätt vill jag att eleverna ska återvända till lektionerna.

Eleverna kan följa sin kunskapsutveckling och hur långt de har kvar till slutmålet för ett arbetsområde genom något som Adam kallar kunskapsträd. Metoden framhäver att bryta ned stora kunskapsområden till mindre bitar så att eleverna har en överblick av sin utveckling och tillåts bygga vidare på sina nyförvärvade färdigheter. Med den strukturen vet Adam Palmquist att eleverna tar sig igenom kunskapskraven samtidigt som de får en tydlig bild av var de är och vart de är på väg i sin kunskapsinhämtning.

– Varje elev har en förloppsindikator och ett kunskapsträd som visar hur långt de har kvar på arbetsområdet. Indikatorn höjs efter varje avklarat moment, den sjunker aldrig, vilket är motiverande i sig. Den kan, och bör, också individanpassas. Säg att man till exempel jobbar med hemmasittare. Då kan deras stora problem vara att ta sig till skolan. Då kan förloppsindikatorn ge ett högre utslag bara för att de kommer till skolan, säger han och tillägger:

– Jag har haft problem genom åren där många elever av olika anledningar stannat hemma. Men med de här verktygen har jag lyckats få nästan alla att komma till skolan varje dag. Det känns oerhört bra. Verktygen gjorde att engagemanget ökade i hela gruppen, det smittade av sig på lektioner som inte var spelifierade. Det var jättehäftigt.

Gamification har gjort stor succé i Adam Palmquist klassrum. Metoden har lockat eleverna till lektionerna och dessutom har de ett större engagemang samtidigt som deras arbetsglädje ökar. Det bidrar till att eleverna har en känsla av att de lyckas vilket ökar trivseln på skolan.

– Metoden är lättanvänd men är samtidigt mångbottnad. Det finns likheter med den formativa bedömningen, båda metoderna har ett flertal verktyg som går att använda var för sig eller tillsammans. Verktygen från spelifieringen har rötter i kognitionsvetenskapen och psykologin. Det inte en påklistrad metod, ett utanpåverk, utan en metod som genomsyrar undervisningen, säger han.

En skärmdump av "Kunskapsträdet" som Adam använder sig av.

– Det skall vara lustfyllt att lära sig och förstå hur saker och ting hänger ihop. Jag ser det som att Gamification kan användas av de flesta i klassrummet. Ska skolan vara inkluderande så kan vi inte ha verktyg för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som inte resten av eleverna kan använda. Det är det som är styrkan med detta, det får effekter på alla elever.

Eftersom Adam Palmquist nästan uteslutande arbetar med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar lyfter han fram tydligheten som enormt viktig.

– Spelen är bra på att berätta vad spelarna ska göra och varför de skall göra det, den tydligheten eftersträvar jag i mina lektioner. Jag berättar inte bara vad och varför eleverna skall arbeta med ett moment, utan också hur länge. Om jag har en 60-minuterslektion så kan jag dela upp den i olika tidsblock. Först ser eleverna att det är 20 minuter med genomgång, 30 minuter eget arbete och tio minuter av reflektion. Det här är en återkommande struktur som eleverna känner till, säger Adam Palmquist.

I somras fick han en förfrågan att komma och föreläsa under Almedalsveckan om hur han har arbetat med den här elevgruppen. Senare på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg fick Adam Palmquist förfrågan om han ville skriva en bok för Studentlitteratur om metoden. Det blev ett kvitto på att det han jobbar med var eftersökt.

Förloppsindikatorn visar hur långt eleverna har kvar på arbetsområdet.

Samtidigt uppger hela 90 procent av Sveriges lärarkår i en KIND-undersökning från 2015, som är en del av Karolinska institutet, att de är i behov av och vill ha mer kännedom om diagnoserna och hur de bäst kan undervisa den här gruppen elever. I samma rapport kommer det fram att 16 procent av eleverna i skolan har speciella behov – 10 procent av dessa har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

– I och med den mer avancerade läroplanen där man sätter högre krav på bland annat planering, analysförmåga och reflekterande förmåga, blir funktionsnedsättningarna mer tydliga här. Jag tycker att den nya läroplanen är jättebra, men då skulle man också ha tänkt på att sätta in en större ansats på utbildning om de här funktionsnedsättningarna på lärarutbildningen.

– Men även om de nyexaminerade lärarna skulle få kännedom i detta så finns det fortfarande en stor lärarkår kvar som inte har kunskapen. Jag skulle vilja se ett rejält tag där fortbildning blir tydligare i de här frågorna.

I sommar släpps boken som skall rikta sig till lärarstudenter och för fortbildning av skolpersonal och beröra hur Gamification kan användas i skolan för att öka elevers engagemang och att hjälpa samt inkludera elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i klassrummet.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Nya avtalet

Läraravtalet klart: ”Nu är det upp till bevis”

Läraravtalet

Efter förhandlingar som dragit ut på tiden flera månader har SKL och facken nu skrivit på ett nytt avtal för lärare och studie- och yrkesvägledare.
– Avtalet ger goda möjligheter för kommunerna att ta tag i arbetsmiljön. Nu är det upp till bevis, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Annons
Annons

Hoppfullhet och misstro efter nya läraravtalet

Läraravtalet

Det nya läraravtalet har mötts av blandade reaktioner i skolsverige. Skoldebattören Åsa Plesnerär en av många som är kritisk till avsaknaden av regler i avtalet. 
– Skolan behöver mer tvingande regler i arbetsmiljöfrågorna, säger hon.

Annons

4 förslag: Så ska läraryrket bli mer attraktivt igen

Arbetsmiljö

Lärarbristen väntas växa de kommande åren och samtidigt funderar många lärare på att lämna yrket. Sten Hagberg, distriktsordförande för LR i Halland, har listat fyra konkreta förslag som snabbt skulle kunna vända den negativa trenden.

Annons
Annons

Nu kliver Naturhistoriska riksmuseet in i klassrummet

Satsning

Filmade föreläsningar och interaktiva quiz. Nu utvecklar Naturhistoriska riksmuseet sin pedagogiska satsning fär att nå ut till Sveriges alla klassrum.
– Det känns roligt att kunna bidra med bra faktabaserat material, säger Sara Schesny, museipedagog. 

Annons

Nicklas Mörk: Det är dags att slakta några heliga kor

Blogg

Skolvärldens nya bloggare Nicklas Mörk vill att lärare utmanar sina tankar om vad skola måste innehålla: ”Vad skulle exempelvis hända om inte alla elever hade ett utvecklingssamtal varje år? Eller om inte veckobrev eller pseudoämnet “elevens val” fanns? Eller om USK:en återinfördes?”

Världsmästarens teknik hjälper eleverna att minnas bättre

Undervisningsmetoder

Vill du hjälpa dina elever att minnas saker bättre? Flerfaldige minnesmästaren Jonas von Essen, som studerar till lärare, delar med sig av sina bästa tips på hur man skaffar ett minne i världsklass.

Tvingas till fjärrundervisning för att lösa lärarbristen

Moderna språk

Beslutet om stadieindelad timplan skapar problem i glesbygden. I Sala har man fjärrundervisning av moderna språk för att kunna erbjuda undervisning i ämnet.
– Beslutet ställer till det för skolorna ute på landet, Åsa Eriksson, LR-ombud i Sala. 

Obligatorisk syv på schemat lyfter gymnasiet i Finland

SYV

Var tredje elev i Sverige tar inte examen från gymnasiet. I Finland har man inte alls samma problem. Där står eleverna väl rustade inför valet till gymnasiet och högskolan.

”Svensk syv måste kämpa för att få lektionstid”

Syv

Många svenska elever får inte den studie- och yrkesvägledning som de har rätt till enligt skollagen. Det visar flera utvärderingar och granskningar som har gjorts de senaste åren.

Skolexperten: Så ska tilliten till lärare öka

Lärarprofessionen

Det krävs en ökad tillit till lärarna för att styrningen av skolan ska bli mer lyckosam. Det menar Elisabet Nihlfors som är professor i pedagogik vid Uppsala universitet.

Tvådelat stöd – här halkar inga elever efter

Tidigt stöd

På Västangårds skola i Umeå är det redan från förskoleklass fullt fokus på att inga elever ska hamna på efterkälken. En specialpedagog, en speciallärare och en lågstadielärare gör det möjligt att agera snabbt. 
– Vi har en kort väg från behov till handling, säger läraren Anette Stenmark.

Professorn: Erfarna lärare är nyckeln till tidigt lässtöd

Tidigt stöd

Det är avgörande att tidigt fånga upp de elever som inte hänger med i läsinlärningen. Nyckeln är erfarna lärare.

Uppsägningar när lärare fråntas lönelyft

Löner

Lärare som nu blir av med det statliga lönelyftet mår dåligt och säger upp sig.
– Vi har varnat för de här reaktionerna, men kommunen har inte lyssnat, säger LR:s lokala ombud.

Efter valet: Nu växer SD:s makt över skolorna

Val 2018

En konsekvens av söndagens val är att Sverigedemokraternas inflytande över skolan ökar i en rad kommuner. De flesta av dem dras med svaga skolresultat.

Granskning: Friskolornas vinster

Friskolorna tjänar miljarder – lärarna förlorar miljoner

Granskning

De senaste fyra åren har Sveriges fyra största friskolekoncerner gått med mer än tre miljarder kronor i vinst.
Men lärarna på flera av skolorna har betydligt lägre lön än många av sina kollegor.

Facket: ”Det är en kränkning mot professionen”

Friskolor

Taylorismen är på väg att ta över delar av den svenska skolan. Det säger Andrés Jerez som är LR:s koncernombud inom Academedia.
– Man klockar, räknar minuter och elever för att få ut så mycket pengar som möjligt.

Det betyder nya lagen om överlämning mellan skolor

Skollagen

Ny lag ändrar vem som avgör vilka uppgifter som lämnas över mellan verksamheter när elever byter skola.

”Svensklärarna ska äga kanonfrågan”

Replik

”Ett problem som vi ser det är att det är så många som vill använda kanonfrågan för egna syften”, skriver Nils Larsson, ordförande i Svensklärarföreningen, i en debattartikel.

Kommentera

Nytt beslut: Facklig seger för lärarnas arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärarfacken larmade Arbetsmiljöverket om stora arbetsmiljöbrister för lärarna i Skövde. Nu har myndigheten skärpt kraven på kommunen.

Omfattande satsning för att arbeta språkutvecklande

Språkutveckling

Högläsning, textsamtal och regelbundna utvärderingar. Det är några av Backaskolans metoder för att jobba mer språkutvecklande.
– Eleverna blev inspirerade direkt, säger skolbibliotekarien Monika Staub Halling. 

OECD: Svenska lärare tillbringar fler timmar i skolan än snittet

Arbetstid

Svenska grundskole- och gymnasielärares totala årsarbetstid i skolan är över OECD-snittet. Det visar en ny rapport från OECD.

”Skolan behöver inte mer kunskap om NPF”

NPF

”Fokus borde snarare ligga på att skapa en förståelse för olika och annorlunda.” Alexander Skytte bloggar om npf.

Val 2018

Så ska LR lyckas lyfta skolfrågorna efter valet

Val 2018

Det politiska läget är fortsatt osäkert efter riksdagsvalet. Hur påverkar det preliminära valresultatet Lärarnas Riksförbunds fortsatta arbete med skolfrågorna efter valet?

 

Valet 2018 – vad händer med skolan nu?

Val 2018

Valet är över och nu väntar en hektisk valprocess. Men när kan skolan eventuellt märka av några förändringar?

Så skulle arbetsmiljön bli bättre och stressen minska i skolan

Debatt

Skolans arbetsmiljö måste formas efter interaktionen mellan elev/elev och lärare/elev – då kan lärarna lägga mer fokus på att skapa en bra undervisning, skriver läraren Ola Frykman.

Kommentera

LR: Vuxenutbildning på entreprenad måste bort

Komvux

Lärarnas Riksförbund är kritiska till hur komvux sköts runtom i landet.
– Vi får ta hand om mycket annat än det som är tanken, säger komvuxläraren Elisabet Tillander.

Lokala fackföreningar eldar på för nytt avtal

Nytt läraravtal

Lokala fackliga föreningar jobbar för att snabba på arbetet med ett nytt läraravtal, samtidigt som de slåss med egna utmaningar.

Debatt

”Högern står inte på elevernas sida”

Debatt

”Det är dina mål och ambitioner som ska avgöra hur långt du kommer, inte dina föräldrars utbildningsbakgrund”, skriver Philip Botström, förbundsordförande SSU, i en debattartikel.

Kommentera

”Demokrati är inte något att ta för givet”

Debatt

”Vi måste alla engagera oss i demokratin – samtala med människor som inte tycker exakt lika, lyssna på andras argument, aktivt söka efter fakta ur flera perspektiv, vara källkritiska och använda våra röster”, skriver Sarah Scheller, generalsekreterare för Raoul Wallenberg Academy, i en debattartikel. 

Kommentera

Förslag: Mindre undervisningstid ska locka lärare till utsatta skolor

Arbetsmiljö

Miljöpartiet föreslår en timme mindre undervisningstid varje dag för lärare i utsatta skolor. Förslaget är tänkt att skapa en mer attraktiv skola och locka fler lärare.

Stor skoldebatt: Så vill partierna lösa lärarbristen

Val 2018

Den rådande lärarbristen i Sverige väntas växa de kommande åren. Riksdagspartierna samlades för att diskutera vad som krävs för att hejda situationen och samtidigt höja statusen för läraryrket.

”Fel när normkritiken blir enda norm”

Debatt

Det är problematiskt när normkritiken blir den allenarådande ideologin i skolan. Det skriver gymnasieläraren José Godoy i en debattartikel.

Kommentera

Lärare säger nej till vinster i skolan

Undersökning

En ny undersökning visar att lärare är ännu mer kritiska till vinstuttag i skolan än allmänheten i stort.

Riksrevisionen granskar Skolverkets hantering av nationella proven

Nationella prov

Nu granskar Riksrevisionen Skolverkets hantering av de nationella proven.
– Vi välkomnar granskningen, säger Anders Boman, Skolverket.

(M)iljonsatsning ska ge fler lärarassistenter i utsatta områden

Lärarassistenter

Moderaterna vill lägga 700 miljoner kronor om året på att anställa fler lärarassistenter i utsatta områden, vilket skulle innebära att 1 750 lärarassistenter kan anställas.

Så blir praon likvärdig i Malmö

Syv

Nu är prao obligatoriskt igen på högstadiet.
I Malmö tar man fram prao-platserna centralt för att öka likvärdigheten.

Små grupper är ett måste för elever som behöver stöd

Debatt

”Om skolans personal ska känna att de orkar och kan stå för det arbete de gör, behöver beslutsfattarna börja lyssna på professionen och vårdnadshavare”, skriver debattörerna.

Kommentera

Åsa Fahlén: ”Ska SKL vara huvudman får de skärpa sig”

Avtalsrörelsen

LR:s ordförande Åsa Fahlén hoppas pratet om SKL:s turordningsregler är ett avslutat kapitel i avtalsförhandlingarna.
– Nu vill vi prata om det som är viktigt: Arbetsmiljön, arbetsbelastningen och lönerna, säger hon.

Nya nationella målsättningar för skolan

Nya beslut

Nationella målsättningar för höjda resultat och ökat fokus på rektors ansvar för studiero och trygghet. Det är två nya beslut regeringen fattar utifrån skolkommissionens förslag.
– Det är viktigt att se kommissionens samlade förslag som en helhet, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

#Hurvetdudet? uppmanar elever till kritiskt tänkande i valtider

Källkritik

Kampanjen #hurvetdudet? understryker vikten av en vetenskaplig grund bakom politiska förslag och samlar skolmaterial om källkritik.
– Det är viktigt att skolan ska vila på vetenskaplig grund, så det här passar ju som hand i handske, säger läraren Björn Carlson.

Utbildningsministern: Inget ämne är oviktigt

Debatt

Slöjdämnet har i debatten utmålats som onödigt och mossigt. Nu svarar utbildningsminister Gustav Fridolin som menar att det är dags för slöjden att stå upp för sitt eget värde:
”En hel del av det som alltid varit slöjdämnets kärna är viktigare än någonsin”

Kommentera

Förslag med lärarassistenter sågas: ”Ingen quickfix”

Lärarassistenter

Både Socialdemokraterna och Liberalerna går till val på fler lärarassistenter i skolan. Skolledaren Johan Hallberg kritiserar partisatsningarna och menar att de dålig koll på vad lärarna egentligen behöver. 
– Man tror att man kan lösa problemet med assistenter bara tyvärr, säger han.

Ohållbart läraryrke: ”Något måste tas bort”

Arbetsmiljö

Läraryrket är för tungt för att vara ett yrke som är hållbart i längden, säger skoldebattören Åsa Plesner.
 – Lärare måste börja säga ifrån och vara öppna med när arbetsuppgifterna inte är genomförbara.

Så ska skolan fungera bättre för elever med adhd

Adhd

Svensk skola har stora problem med att ge en likvärdig undervisning. En ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten visar hur skolan ska fungera bättre för elever med adhd.

10 förslag: Så kan skolvalet integrera istället för att segregera

Ny rapport

Med ett bättre upplägg skulle det fria skolvalet kunna bidra till integrationen istället för tvärtom, menar forskare vid Stockholms universitet.

Skolvärlden nominerad till Publishingpriset

Nominering

Skolvärlden är nominerad till det prestigefyllda Publishingpriset 2018 i kategorin tidningswebbplatser.
– Fler och fler upptäcker Skolvärldens nyhetssajt och det är vi så klart glada för, säger Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond.

Fem sätt att minska psykisk ohälsa i skolan

Debatt

För att ta hand om unga med psykisk ohälsa, behöver vi börja i rätt ände, där problemen uppstår – och det är ofta i skolan, skriver debattörerna.

Kommentera

Forskare: Ge lärarna tid att planera

Forskning

Politiska reformer är verkningslösa så länge lärares förutsättningar att planera och efterarbeta sina lektioner inte förbättras. Den slutsatsen drar fyra forskare vid Karlstad universitet.

”Det är inte elitism att ge särskilt begåvade barn det de behöver”

Debatt

Använd inte ordet ”elitskola” för teoretisk spetsutbildning. Det handlar inte om något orättvist, onödigt eller dåligt. Det handlar om en nödvändighet för många av dessa barn, för att de ska kunna må bra i skolan, skriver Riksförbundet för särskild begåvning.

Kommentera

Skolstart: Du vet att du är lärare när…

Lista

Ny termin, nya utmaningar. Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons