Moderna språk

Språkundervisning som engagerar

Det mest spännande som har hänt på moderna språk-fronten på år och dag. Så beskriver språkläraren Lars Hemzelius sitt projekt där hans elever vässar språkkunskaperna genom att chatta med andra elever på nätet.

– Det här är kommunikation på riktigt. Även fast eleverna bara kommunicerar med andra elever på grannskolan så blir det ett äkta meningsutbyte och de får reda på saker som de inte visste innan. Eleverna tar det på större allvar än när de kommunicerar med varandra i klassrummet och skärper sig lite, säger han.

Lars Hemzelius är lärare i franska på Stora Hammars skola i Vellinge kommun i Skåne. Där har han dragit igång ett projekt för språkeleverna i årskurs 9. Tre av skolorna i kommunerna har fått sina språklektioner parallellagda en gång i veckan för att eleverna ska kunna kommunicera med varandra.

– Eleverna kopplar upp sig på sina datorer och under 20 minuter kommunicerar de sedan med en elev på någon av de andra skolorna. Varannan gång är det fri chat och varannan gång har vi förberett en uppgift som är kopplad till de områden som vi arbetar med just då, berättar Lars Hemzelius.

Från och med den här terminen har alla elever en egen dator och i språkprojektet använder man sig av programmet TitanPad, som är gratis och inte kräver någon inloggning. I programmet skriver eleverna till varandra, man ser vad den andre skriver och hela kommunikationen sparas i ett dokument. Läraren kan alltså gå in i dokumentet i efterhand och ta del av innehållet.

– Man känner att eleverna blir väldigt engagerade i de här uppgifterna och de säger att de måste förbereda sig ordentligt för det känns ju pinsamt om man inte kan skriva något. Och de gånger det blivit inställt blir de besvikna, säger Lars Hemzelius.

Alla elever som läser franska, tyska eller spanska är med men bara elever i årskurs 9. Lars Hemzelius menar att det kräver att eleverna har en viss kunskapsgrund för att det ska fungera och bli meningsfullt.

Vilka krav ställer arbetssättet på läraren?

– När det är fri chat kräver det ingen planering alls. Sen kräver det lite arbete att bygga upp uppgifterna men när det väl är gjort kan man ju återanvända dem många gånger. Det kräver lite logistik också eftersom vi är flera lärare på olika skolor men det är en liten insatts i förhållande till vad eleverna upplever att de får ut av det.

Förutom Stora Hammars skola är Södervångskolan och Sandeplanskolan med i språkprojektet.

– Min förhoppning är att det här arbetssättet ska sprida sig, säger Lars Hemzelius. Jag tycker att det här är det mest spännande som har hänt på moderna språk-fronten på år och dag.

Tips: Är du språklärare och intresserad av att komma i kontakt med andra språklärare som vill jobba med kommunikation via internet? Här kan du anmäla ditt intresse.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm