spricka_110081558_0

Borta är Almedalens fokus på samarbete – lärarutbildningen blir ett ämne för konflikt mellan blocken.

Utbildningspolitik

Fler platser på lärarutbildningen skapar spricka mellan blocken

Idén om en blocköverskridande skolpolitik fick en knäck under helgens politikertal.
Regeringen lovar 3 600 nya platser på lärarutbildningarna.
– Kvantitet i stället för kvalitet, menar Camilla Waltersson Grönvall (M).

Det vill partierna

Regeringen satsar på 3 600 nya platser på lärarutbildningen, förskolelärare, ämneslärare och KPU (kompletterande pedagogisk utbildning).

Kombinationstjänster för lärare gör det möjligt att forska halvtid och arbeta halvtid.

Liberalerna vill satsa 8 miljarder på skolan. Bland annat ska lärare få obligatorisk vidareutbildning på universitet, samt att masterexamen ska bli ett krav på ämneslärare.

Björklund vill också se högre intagningskrav till lärarutbildningen och koncentrera ämneslärarutbildningen till de sex största universiteteten.

Moderaterna vill se dubbelt så mycket lärarledda lektioner på lärarutbildningen.

De vill också ha mer matte på högstadiet och en timmes längre skoldag på lågstadiet, samt utförliga ordningsbestämmelser i skollagen.

Skolan står i politisk fokus. När Stefan Löfven höll sitt sommartal under söndagen lovade han inte bara 3 600 nya platser på landets lärarutbildningar, utan menade också att det ska bli obligatoriskt för kommunerna att ordna sommarskola för elever i årskurs åtta och nio som riskerar bli utan gymnasiebehörighet. Samtidigt lanserades också höstlovet som ett läslov, en veckas läsning för svenska skolbarn.

­– Jag är f

Åsa Fahlén
Åsa Fahlén

örvånad över att det är så få konkreta förslag, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Förslaget om fler platser för lärarstudenter har tidigare mött kritik, eftersom det idag saknas sökande till de platser som finns. Det råder också brist på forskarutbildade pedagoger ute på lärosätena.

– Jag tycker att det är att angripa problemet från helt fel håll. Även om söktrycket har gått upp så är det inte en jätteattraktiv utbildning och det är stora avhopp. Det är där man måste börja, fler måste vilja bli lärare, säger Åsa Fahlén.

Oppositionen har i stället kvalitetsökningar högst på sin önskelista.               

Camilla Waltersson Grönvall
Camilla Waltersson Grönvall

– Det vore bättre att satsa på de utbildningar vi har. Vi vill öka andelen lärarledda lektioner med 50 procent. Det måste finnas en kvalitetsaspekt som går före kvantitet, säger Camilla Waltersson Grönvall, skolpolitisk talesperson för Moderaterna.

Helene Hellmark Knutsson, minister ansvarig för högre utbildning, menar att deras satsning bottnar i just kravet på kvalitet.

– Det finns ett söktryck som vi måste möta och vi har ett underlag som vi har utarbetat tillsammans med lärosätena. Vi har sett till vilken kapacitet de har, samt studenternas efterfrågan. Det här vad lärosätena klarar, säger Helene Hellmark Knutsson.

Bristen på forskande pedagoger sätter delvis käppar i hjulet ute på högskolor och universitet.

– Vi måste ge fler lärare möjlighet att forska, bland annat genom kombinationstjänster. Men det återkommer vi till i forskningspropositionen, säger ministern.

Jan Björklund, partiledare för Liberalerna, valde också att prata om skolan under helgens tal.

Partiet är inne på obligatorisk vidareutbildning vid universitet för lärare och krav på magisterexamen för ämneslärare.

– Att staten ansvarar för fortbildning och finansierar den är bra. Det är ett område som varit eftersatt länge. Och om det är obligatoriskt så tycker jag att staten ska betala hela lönen, inte bara 80 procent, säger Åsa Fahlén.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm