Studie- och yrkesvägledning

Stockholm satsar på bättre vägledning

Skolorna fick i veckan kritik av Skolinspektionen för bristande studie- och yrkesvägledning. I Stockholm Stad arbetar man sedan ett år med att förbättra vägledningen för att öka likvärdigheten och minska avhoppen.

När Skolinspektionen nyligen granskade studie- och yrkesvägledningen i grundskolan var slutsatsen att den ofta är lågt prioriterad. De granskade skolorna fick kritik för att de inte arbetar kontinuerligt med vägledningen, utan främst i årskurs nio. Enligt granskningen arbetar skolorna inte heller aktivt för att motverka begränsningar i elevernas val utifrån kön eller social och kulturell bakgrund.

I Stockholm Stad pågår just nu ett projekt för att stärka studie- och yrkesvägledningen. Carina Hallqvist, grundskolechef på utbildningsförvaltningen, menar att de förstärkningar som nu görs ligger i linje med det som lyfts fram i Skolinspektionens rapport.

– Tanken är att de kommunala grundskolorna ska bli mer likvärdiga. Studie- och yrkesvägledningen ska vara med från årskurs 1 genom att man jobbar strukturerat med framtidsfrågor, tittar på yrken och gör studiebesök. En del skolor gör redan så och är jätteduktiga och har en plan för arbetet, men i en del skolor blir praon på högstadiet det första mötet med arbetsliv och studie- och yrkesvägledningen.

Det ska också finnas en utbildad studie- och yrkesvägledare tillgänglig för varje skola.

– En vägledare ska ha ansvar för högst 2, 3 skolor om de är små. Annars ska det finnas en vägledare på varje skola. I dag finns det en del skolor som köper in den här tjänsten ett par timmar i årskurs 9 och så ska det inte vara, säger Carina Hallqvist.

Från gymnasieskolans sida finns det också en önskan om att eleverna som börjar där ska ha valt rätt program från början, så att avhoppen minskar.

– Alla avhopp och byten av program kostar förstås mycket pengar. Det är också tufft för den enskilda eleven som väljer fel, det blir ett förlorat år när man hoppar av och börjar om från början. Vi vill till exempel att fler elever ska välja yrkesprogram jämfört med i dag, eftersom vi har många avhopp från de teoretiska programmen.

De konkreta satsningarna ska komma igång under 2014 och 2015. Under vårterminen 2014 kommer alla rektorer i den kommunala grundskolan, tillsammans med biträdande rektorer och studie- och yrkesvägledare, att utbildas i de nya allmänna råden för studie- och yrkesvägledare som snart ska presenteras av Skolverket.

Redan nu finns en ”expert-syv” dit skolledningen kan vända sig när det gäller elever med funktionsnedsättning, elever i behov av särskilt stöd.

– Många grundskolor har inte så bra koll på vad som händer efter grundskolan för deras elever med särskilda behov. Tanken är att på ett tidigt stadium göra en ordentlig omvärldsbevakning för att kunna motivera dessa elever och hjälpa dem att hitta rätt utbildning och framtida yrke. Det är en viktig och prioriterad fråga, säger Carina Hallqvist.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm