Annons

Del 3: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Publicerad 28 december 2017

Relaterat

Del 3 Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
Skolvärlden ställde frågorna till Skolinspektionens generaldirektör, en minister, en yrkeslärare och andra personer i skolans värld. Här är deras svar.

Jonas Nilsson, förstelärare på Stordammens skola i Uppsala

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Jag anser att den fördjupade debatten om lärares arbetstid och belastning varit viktigast under året. Önskan om mindre administration inom yrket har i vissa kommuner lett till förenklad dokumentation och prat om effektivare arbetssätt. Syftet torde vara att lärare som upplever stress ska ges större marginaler och därmed hinna utföra en mer kvalitativ undervisning för att höja elevresultaten inom skolan. Det är nu viktigt att inte undervisningstiden utökas istället, för då tillkommer per automatik mångt fler andra arbetstimmar än de byråkratiska som skalas bort; planering, feedback och bedömning trollas inte fram ur intet, utan den ”lättade” bördan riskerar i så fall att blir en minusaffär för oss lärare. 

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?     
– I nästan alla mina artiklar återkommer jag till det jag saknar mest inom skolans värld; kompetensöverföring mellan kollegor. Under 2018 vill jag därför att skickliga lärare på allvar tar steget fram och visar upp goda metoder för ledarskap, undervisning och bedömning så att andra kan anamma dem. Allt för många lärare behåller sina styrkor för sig själva, vilket knappast gynnar eleverna i grannklassrummet. Så till alla skolchefer och rektorer runt om i landet: se till att lärare, som år efter år får sina klasser att blomstra, ges utrymme och mandat att dela med sig av sina kunskaper. Det är självklart inom andra organisationer och borde vara självklart även här.

 

Helén Ängmo, generaldirektör för Skolinspektionen

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Jag tycker att #metoo-rörelsen har varit något av det viktigaste som hänt under 2018. Det är viktigt att fortsätta att prata om ämnet och att vi alla tar signaler i skolan på största allvar. Alla elever har rätt till en trygg skolgång utan kränkningar och trakasserier.
Det är också mycket glädjande att flera internationella kunskapsmätningar nu visar på att svenska elevers kunskapsresultat tycks vända i positiv riktning. Under 2017 kom resultaten från PIRLS och ICCS. Och under 2016 kom PISA och TIMSS Advanced – även de med positiva tendenser.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag önskar att vi lyckas hejda lärarbristen och att vi får se en vändning i sökmönstret till lärarutbildningen. Vi vet att lärare är oerhört betydelsefulla. Av undervisningsrelaterade faktorer är läraren den enskilt viktigaste faktorn för elevers studieresultat. Jag önskar att alla elever får en utbildning av god kvalitet. Att fler elever får möta utbildade lärare och få chansen att utvecklas och lära så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.

 

Uwe Müller, yrkeslärare, fordonsteknik

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– När jag började på Särgymnasiet 2016 var det en ny värld för mig. Nu ser jag hur viktigt det är att vi har en skola som kan ta hand om elever som har utvecklingsstörningar på olika nivåer. Att kunna se hur dessa elever utvecklas när man arbetar med dem. Det är en mycket resurskrävande verksamhet, men det är mycket viktigt att den finns kvar. Vi gör en mycket viktig insats när vi försöker att anpassa särgymnasieelever till vårt samhällssystem. Jag är stolt och glad att kunna jobba inom särgymnasiet och hoppas att man från politikerhåll inser hur viktig den delen av skolsystemet är för vårt samhälle.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag önskar mig att våra politiker börjar förstå att vi har en stor lärarbrist i vårt land. Att det är mycket viktigt att läraryrket får en rejäl uppvärdering och att politikerna arbetar med att skapa förutsättningar för att alla lärare skall bli behöriga och skall ha legitimation. Vi behöver ett skolsystem som är av hög kvalitet och inte så söndersplittrad med olika system som man vill starta.

 

John Steinberg, fil dr i pedagogik och författare

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Den svenska skolan är, i motsats till så gott som samtliga skolsystem i världen, mer relationsstyrd än regelstyrd. Relationer är centrala i frågan hur väl skolan fungerar som arbetsplats. Metoo-rörelsen är något som tog fart under hösten 2017 och kanske det som kan, på sikt, påverka värdegrundsarbete, relationer och bemötande allra mest. Det är en av de viktigaste händelserna under 2017. Det som kan påverka relationer mot större respekt, givande och tagande och samförstånd är det som har störst potential för att främja en skolmiljö som underlättar äkta möten, öppen dialog och nyfikenhet att söka kunskaper och förståelse. 

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Under 2018 må skolpolitiker och lärare förstå att lojaliteten ska ligga hos eleverna mer än hos läroplanen och styrdokumenten. Visst ska läroplanen ge riktlinjer, men viktigast är mötet mellan pedagog och barn/ungdom. Där hittar man rätt nivå, magin och äkthet. Med hopp och tilltro (och lämpliga studiestrategier) klarar man också kursen. Flummigt? Nej, det är det som de bästa pedagoger alltid har gjort. Må skolpolitiker lita på och underlätta för lärare att ha äkta möten med sina elever. Det är ”mötet” som ska vara i centrum, snarare än hundratals detaljrika mål.

 

Anne-Marie Körling, lärare och tidigare läsambassadör

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Läslyftet! Ingen fråga är så viktig som att elever får lära sig att läsa och att de kan fortsätta att läsa. Genom läslyftet har jag kommit i kontakt med engagerade lärare som vill och kan utveckla läsundervisningen så att den blir tillgänglig för alla elever i klassrummet. Hand i hand med Läslyftet är skolbiblioteket i fokus. Textsamtal och medvetenhet om hur vi kan tänka, lära och uppleva text betyder också att skolan har ett rikt och nyanserat utbud att utforska. Det handlar om att ge varje elev möjlighet att läsa för att tänka, kommunicera och för att lära. Glädjande nog visar PIRLS att vi tillsammans vänder utvecklingen vilket betyder att vi kan fortsätta att göra skillnad genom arbetet i skolan.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att skolan vågar och tar möjligheten att berätta om skolans inre arbete. Vi behöver stärka lärares och elevers röster om vad som sker av lärande i skolan. Det är så lätt att fångas i brist och ur den förklara allt det som inte hanns med. Det bidrar till stress. Undervisningen och elevernas lärande är uppdragets kärna. Lärare behöver tid för planering av undervisningen och tid för efterarbete och analys av det arbete som ägt rum. Det möjliggör utveckling av undervisningen. 
Och jag önskar mer tid för varje elev att läsa i skolan. Gärna en hel timme! Att de får läsa det de vill och att de får läsa för att de är intresserade samt medveten högläsning som ger eleverna litteratur de ännu inte kan läsa på egen hand.  

 

Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Jag tror det viktigaste som har hänt svensk skola är de samtal som uppstått efter #Metoo-rörelsen. Det har förändrat hur vi samtalar och ser på sexuella trakasserier i samhället och det ger såklart efterdyningar i skolans värld och jag tror vi ännu inte sett slutet på #Metoo. Sen är jag glad att läskunskaperna ökade så mycket i senaste PIRLS, det är en stor seger för alla lärare som har kämpat hårt och eleverna som har ansträngt sig. Det viktigaste på mitt område är att vi äntligen ser ett trendbrott när det kommer till läraryrket. Allt fler lärare väljer också att stanna kvar i skolan och allt fler vill utbilda sig till lärare och lärarlönerna ökar kraftigt för första gången på flera år. Det är viktigt för att stärka läraryrkets attraktivitet på arbetsmarknaden,  

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Först och främst att skolan och våra lärare får arbetsro samt att eleverna får en trygg och bra skolgång. Eftersom det är ett valår 2018 så hoppas jag också på att alla vi som är politiker klarar av att föra ett vuxet samtal om skolan och inte gör skolan till en arena för partipolitisk strid. Sen hoppas jag såklart att så många som möjligt väljer att utbilda sig till lärare.

Nu är det din tur att tycka till. Hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Klicka här för att delta i enkäten.

Här kan du läsa del 1del 2, del 4del 5 och del 6 av årsenkäten.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Svenska som andraspråk

Svenskämnena låser in eleverna

SVA

Ämnesuppdelningen mellan svenska och svenska som andraspråk riskerar att bli en permanent elevuppdelning. Ämnena behöver reformeras för att en övergång mellan dem ska fungera. Det menar Anna Kaya vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.

Lärarna: Stödet för SVA minskar

SVA

Förutsättningarna för SVA skiljer sig kraftigt åt mellan kommuner och skolor. Och nu, med lite distans till flyktingkrisen, upplever en del lärare att intresset från makthavarna svalnar.

Annons
Annons
Annons
Lönegranskning

Nyanställda lärare får högre lön än äldre

Lönecirkusen

Äldre lärare som säger upp sig ersätts av yngre kollegor som trots att de har mindre erfarenhet får högre lön. Ofta kan det skilja flera tusen kronor i månadslön mellan lärare som slutar och lärare som nyanställs. Det visar Skolvärldens granskning av drygt 600 lärares löner.

Efter Björklunds förslag: ”Ge elever stärkt stöd tidigare”

Inkludering

Elever som inte klarar det nationella provet i årskurs 3 bör gå om, anser Liberalerna.
Det är inte rätt väg enligt Sara Svanlund, Lärarnas Riksförbund.
– Det är bättre med stärkta resurser till mer stöd tidigt på lågstadiet. 

Annons
Annons

Så ökar vi elevernas fysiska aktivitet

Debatt

Fysisk aktivitet i skolan måste vara ett ansvar för alla i skolan, det kan inte bara ligga på idrottstimmarna.
Det skriver bland annat idrottsläraren Tommy Lénberg som också presenterar en rad förslag på lösningar.

Kommentera
Annons
Fackförbundspressens journalistpris

Skolvärlden tog hem prestigefyllt journalistpris

Prisvinnare

Skolvärlden tog hem Fackförbundspressens prestigefyllda journalistpris för reportaget om de syriska lärarna som, med livet som insats, trotsar Islamiska staten.

”Jag visste att det kunde sluta med halshuggning”

Reportage

I går vann Skolvärlden Fackförbundspressens journalistpris för ”Bästa berättande text”. Här kan du läsa Lina Malers reportage om de syriska lärarna som riskerar livet för att kommande generationer ska få gå i skola.

 

”Jag lär dem att IS religion är farlig”

Reportage

Hon undervisar i en barack och bor mitt bland Islamiska statens rekryterare. Läraren, som vi kan kalla Hanadi, vägrar se sina elever strida för extremistgruppen i Syrien.

”Jag gör allt för att hålla dem kvar i skolan”

Reportage

De är rädda, krigsskadade och kan ofta varken läsa eller skriva. Läraren Lamis Rahbi tar hand om barnen som levt under den syriska regimens bombräder och Islamiska statens styre. 

Planera rätt för en säker utflykt

Tillsynsansvar

Utflykter ger nya dimensioner till undervisningen – men innebär stort ansvar och kräver god planering. Läraren och utflyktsproffset Karin Boberg ger sina bästa tips för en lyckad dag med eleverna. 

Efter kritiken mot förstelärarna – nu kommer ”huvudlärarna”

Valet 2018

Trots bred kritik efter införandet av förstelärartjänsterna så föreslår Liberalerna en ny miljardsatsning på flera nya karriärtjänster för lärare.

Här är skolan redan igång med digitalisering av NP

Nationella prov

100 skolor har valts ut för att testa att göra digitala nationella prov. På Stenkulan i Lerum är man redan igång med förberedelserna.

Vårbudget 2018

Här är alla skolsatsningar i vårbudgeten

Vårbudget

I dag presenterade regeringen vårbudgeten. Skolsatsningarna är sedan tidigare kända, men många viktiga frågor lämnas tyvärr ändå obesvarade – som statens roll i skolpolitiken,menar Lärarnas Riksförbunds Åsa Fahlén. 

Ministern om kritiken: ”Det är fånigt”

Vårbudget

Alliansen sågar skolsatsningarna i regeringens vårbudget. Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström (S) håller inte med om kritiken.

Här får lärarna 100 procent förtroendetid – och frihet

Arbetstidsavtal

På Elsa Brändströms skola i Linköping har lärarna ingen reglerad arbetstid, bara förtroendetid.
– Nu är det jag som bestämmer över min tid, säger läraren Carina Edman.

Npf-pedagogen: Bra inkludering utgår från elevens behov

SETT-mässan

Struktur, tydlighet och förutsägbarhet är tre ledord för den som vill få inkludering att fungera i sitt klassrum.
Det menar npf-pedagogen och läraren Joanna Lundin.

LR: Förslagen om yrkesprogram är mest kosmetika

Yrkesprogram

Både regeringen och Alliansen har presenterat förslag på förändrade yrkesprogram senaste tiden. Men Lars Windisch på Lärarnas Riksförbund menar att de inte förändrar något i grunden.

Skolbibliotekariens speltaktik sprider läslust bland eleverna

Läslust

Skolbibliotekarien Tobias Gard har upptäckt ett effektivt sätt att sprida läslust bland elever. Med hjälp av spelifiering får han dem att låna fler böcker och älska boksamtalen i skolan.

Flera av regeringens skolförslag stoppas i riksdagen

Tungrott

Efter läsa-skriva-räkna-garantin är det estetiska ämnen och högskolebehörighet på yrkesprogrammen som får stryka på foten.
– Jag önskar att vi kunde få till breda överenskommelser om skolan, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

Sett 2018

Specialläraren: Så skapar du en undervisning för alla

Inkludering

Svensk skola måste sluta se elever ur ett bristperspektiv och i stället börja se deras möjligheter, menar specialläraren Jonas Monsén.
På Sett-mässan föreläste han om hur alla lärare ska lyckas skapa undervisning som passar alla elever.

”Ingen lärare är bra hela tiden”

SETT-mässan

Vi måste göra upp med duktighetskulturen inom lärarkåren, menar läraren Martin Fernström.
Under en föreläsning på SETT-mässan bjöd han på en rad egna misslyckanden – och vad man kan lära av dem.

Arbetsmiljön fick mig att sluta som lärare

Debatt

”Det var inte lönen som fick mig att lämna skolan och det är inte lönen som skulle kunna ta mig tillbaka till mitt drömyrke, lärare. Det är arbetsmiljön och friheten som är avgörande”, skriver Eva som lämnat läraryrket.

Kommentera

Så lockas pensionerade lärare med lönepåslag

Lärarbrist

I Borås vill man hejda lärarbristen genom förbättrade villkor för lärare som arbetar vidare efter att man fyllt 66 år – med 2 000 kronor i lönetillägg.

Fackets och föräldrarnas krav: Bättre stöd till elever

Kravlista

Nu går Lärarnas Riksförbund och två föräldranätverk ut med gemensamma krav på skolans huvudmän att ge bättre stöd till elever med tuffa förutsättningar.

Nytt pris ska lyfta lärare i utsatta områden

Lärarhyllning

Genom ett nytt pris – Pennsvärdet – vill Berättarministeriet lyfta lärare som arbetar i socioekonomiskt utsatta områden.
– Det finns så mycket kreativitet som inte syns och hörs. Nu lyfter vi det, säger Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare för Berättarministeriet.

Fler lärare fel väg för skolan

Debatt

Satsningar för att stötta barn och unga med psykiska ohälsa, stärka familjer och stötta nyanlända är en mycket viktigare investering är än fler lärare i skolan, skriver läraren och riksdagsledamoten (M) Emma Köster.

Kommentera

Arbetsgivarna: 15 kompetenser en lärare ska ha

Lista

Är du osäker på vilka egenskaper skolledare söker hos dig som arbetssökande lärare? Här är de 15 mest efterfrågade kompetensernai jobbannonser för lärare.

Debatt

”Dags att ta fram strejkvapnet”

Debatt

Det är dags för kamp, det fackföreningarna en gång skapades för, skriver gymnasieläraren Henrik Stawe:
– Vi ska kräva maximal undervisningstid, minimal planeringstid och riktig fortbildning. Annars strejkar vi tills arbetsgivaren är på knä.

Kommentera

”Så länge förhandlingarna pågår är det en öppen fråga”

Replik

”Skulle vi inte komma vidare i förhandlingarna kan det enligt den förhandlingsordning som gäller mellan parterna bli fråga om medling”, skriver LR:s förhandlingschef Peter Henriksson i en replik. 

Kommentera

Så ska skolan bättre stötta elever med språkstörning

Språkstörning

I dag glöms elever med språkstörning bort trots att gruppen är väldigt stor. Det menar logopeden Anna Eva Hallin som tycker att det är på tiden att svensk skola får en ökad kunskap om språkstörning.

Forskaren: spring i benen kan ge lägre betyg

Forskning

Elevers mognadsgrad påverkar lärarnas uppfattning av deras förmåga – oavsett faktisk ämneskunskap, enligt ett nytt forskningsprojekt.

Likvärdighetsmiljard

Miljardbidrag till skolan: Så mycket får din kommun

Bidrag

Regeringen storsatsar miljarder för att stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen i skolan. Nu står det klart hur mycket varje kommun kan få redan i år.

Hela listan - huvudman för huvudman

Lista

Till hösten läggs en miljard, och här ser du hur stor del av den varje kommun och fristående huvudman kan få.

Läraravtalet hinner inte bli klart i tid

Avtalsrörelsen

Parterna i lärarnas avtalsrörelse har inte enats i tid och därför förlängs det nuvarande avtalet temporärt.
– Vi har höga ambitioner, säger LR:s förhandlingschef Peter Henriksson.

”Ett skolbibliotek är inte bara en hylla böcker”

Skolbibliotek 

Skolverket vill att skolbibliotekens pedagogiska roll skrivs in i skollagen.
– En bra start, men inte tillräckligt, säger skolbibliotekarien Sofia Malmberg. 

Lärarens vardag: Frustration och otillräcklighet

Forskning

Brist på resurser och stöd i klassrummet leder till en känsla av hopplöshet för lärare, enligt en ny avhandling vid Mittuniversitetet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons