Annons

Stor guide: 15 sätt att använda appar i klassrummet

Publicerad 23 februari 2017

Relaterat

Paddan är fullmatad med verktyg för att hjälpa lärarna i klassrummet.
Här är listan, som Skoldatateket i Stockholm har tagit fram, på några av de viktigaste digitala verktygen som kan stötta, motivera och kompensera i undervisningen.

1: VISUALISERANDE

"Många elever tycker att de förstår bättre om de kan se saker i 3D. Det kan handla om att vrida och vända på DNA-spiraler eller se sin teckning ”få liv". Utvecklingen av den här typen av appar är på stark frammarsch. Teknik som tidigare har varit dyr och otillgänglig blir mer och mer prisvärd och enkel att använda."
Appar: Quiver, AnimateAnything, Animal 4D+

2: LÄSA MED ÖRONEN

"Inlästa läromedel, inläst skönlitteratur och tillgång till talsyntes är bra för de elever som har svårt att ta till sig tryckt text. Här är det viktigt att tänka på vilket syfte man har med lästräningen. Handlar det om lästräning eller om kunskapsinhämtning?"
Appar: Legimus, Inläsningstjänst, IntoWords, Skolstil2

3: ALTERNATIVT BERÄTTANDE

"I läroplanen står det på ett flertal ställen att ord, ljud och bild ska samspela i skapandet av texter så egentligen är ordet ”alternativt” i rubriken inte helt relevant. Vi behöver ge eleverna möjlighet att visa sin kunskap på fler sätt än enbart genom text. Här är det bara fantasin som sätter gränserna. Det går att visa kunskap genom serier, filmer, ljudinspelningar, skapandet av egna böcker, att låta en ”avatar”/alterego vara ens ”berättar-jag” eller animera ett gosedjur. Eleverna kan med fördel använda pratbubblor och tankebubblor för att stötta metakognition – ett sätt att sätta sig in i vad någon annan säger eller tänker. Nya möjligheter fylls på allt eftersom ny teknik skapas."
Appar: BookCreator, Keynote, Prezi, Tellagami, Plotagon, Explain Everything, iMovieVideoscribe, Puppet Pals, Sock Puppets

4: SPELA IN LJUDFILER OCH DIKTERA TEXT

"Att spela in ljudfiler är ett bra sätt att avlasta arbetsminnet då eleverna slipper skriva och lyssna samtidigt vid genomgångar. Som pedagog kan man gärna säga till sina elever att det går bra att spela in lektionen så att de inte behöver fråga och på så sätt känna sig utpekade. Vid inlämningar av läxor och andra uppgifter kan det också vara bra att låta eleverna spela in ljudfiler och lämna in dessa. Det går även att producera skriven text via rösten om det är svårt att få ner sina tankar på pappret. Detta görs enklast via paddans egen dikteringsfunktion som aktiveras i inställningarna."
Appar/inställningar: bokmärken i Legimus, AudioNote, tangentbordets dikteringsfunktion

Gör alla elever delaktiga genom att använda appar som direkt i realtid kan ge feedback.

5: ANPASSAD STAVNINGSKONTROLL OCH RÄTTSTAVNING

"Vanliga ordbehandlingsprogram klarar oftast inte att rätta de fel man gör som elev med läs-och skrivsvårigheter. Dessutom upplever många att Ipadens autokorrigering är besvärande och sällan ersätter med det ord man tänkte skriva. Oribi Writer är Ipadens motsvarighet till Stava Rex och är en avancerad rättstavningsapp som även kan läsa upp orden, ge exempelmeningar och sätta in orden i en kontext."
Appar: Oribi Writer

6: TID, STRUKTUR OCH PLANERING

"Kalendrar, påminnelser och samlandet av dokument på ett ställe hjälper till att hålla ordning och är avgörande för att vissa elever ska kunna utföra sitt skolarbete eller hitta till lektionerna. Detta är bra för alla elever (och pedagoger)."

6A. VISUALISERA TID

"Om man vill slippa frågan "hur långt är det kvar" så kan man använda verktyg/appar för att visualisera tid. I Time Timer "krymper" tiden och många upplever det mer konkret när man ser hur mycket eller lite tid man har kvar. När Ipaden fungerar som tidshjälpmedel så är funktionen "dubbla fönster" smart att använda eftersom man då kan jobba med andra saker samtidigt som man ser hur tiden tickar ned."
Appar: Timstock, Time Timer

6B. TANKEKARTOR

"Användandet av tankekartor är ett utmärkt sätt att strukturera skolarbeten, samla sina tankar, ha som stöd vid en redovisning eller gemensamt starta upp ett arbetsområde. Många jobbar med tankekartor på papper vilket är bra, men att jobba med digitala tankekartor har flera fördelar. Det är lättare att flytta "bubblor", koppla ihop redan existerande tankar med nya och att lägga till bilder, länkar eller ljudfiler som minnesstöd. I en Ipad kan man även enkelt använda sig av den inbyggda dikteringsfunktionen och/eller emojisymboler om man tycker att det är knepigt att själv skriva sin text."
Appar: Popplet, Simple mind Pro+, Inspiration

6C. KALENDRAR OCH PÅMINNELSER

"Kalender- och påminnelseappar finns det många att välja på och här är det viktigt att eleven får möjlighet att testa olika. Fundera till exempel över om bildstöd eller färgkodning är något eleven blir hjälpt av eller om möjligheten att dela kalendern med andra är det som är viktigast. Att hitta kognitivt stöd som håller över tid är av stor vikt och får eleverna struktur på sin vardag ökar chanserna att de når en känsla av självständighet och en tillfredsställelse i att själva ha ”koll på läget”."
Appar: Niki Agenda, Skolfoto XL

7: BLANDA DIGITALT OCH ANALOGT OCH ANVÄNDA KROPPEN

"Om man har ”myror i baken” så kan det hjälpa att använda IKT för att skapa rörelse kring skolans aktiviteter.
Via QR-koder eller ”aurasmas” kan man till exempel göra interaktiva tipspromenader. I andra appar kan man jobba med händerna framför paddan och se aktiviteten på skärmen, till exempel programmera en liten figur att gå framåt med ”skumgummipluttar”.
På frammarsch är olika mätinstrument inom NO som man sedan kan jobba med digitalt, såsom vattenanalyser eller värmekameror. På detta sätt kan man ”röra sig” i en graf eller förändra värdena med kroppen."
Appar: Scan, QR-Reader for iPad, Aurasma, Tangram for Osmo, Osmo coding

8: SKAPA DELAKTIGHET

"Gör alla elever delaktiga genom att använda appar som direkt i realtid kan ge feedback och samla in svar. Det finns kostnadsfria webbresurser som kan användas för att skapa interaktiva frågesporter eller skapa snabba omröstningar. Att variera undervisningen och kanske lägga in ett tävlingsmoment i läxförhöret bidrar ofta till ökad arbetsglädje hos eleverna. Som lärare kan du även snabbt få feedback på hur din undervisning har fungerat."
Appar/webbresurser: Kahoot, Mentimeter, Plickers Padlet

9: FONOLOGISK MEDVETENHET

"SBU-rapporten ”Dyslexi hos barn och ungdomar” lyfter fram att det i forskning finns stöd för metoder som tränar fonologisk medvetenhet. Det finns många studier som visar på ett samband mellan språklig medvetenhet, där fonologisk medvetenhet är en stor del, och god läs- och skrivförmåga. Apparna vi föreslår här stöttar den fonologiska medvetenheten dels genom att man får skriva med ljudning där bokstävernas namn kopplas ihop med bokstävernas ljud (fonem), dels genom olika rim- och ordlekar enligt Bornholmsmodellen."
Appar: Bornholmslek, Skolstil2, IntoWords

10: BILDSTÖD

"Det finns appar för AKK (alternativ och kompletterande kommunikation) som kan användas för personer som inte har något tal eller har svårt för att tala. Det talade språket underlättas eller ersätts med hjälp av olika bildsymboler. Att använda bildstöd kan även vara en hjälp till kommunikation och språkinlärning i mötet med nyanlända elever."
Appar: Svenska Avaz, Widgit Go

11: SKAPA EGET MATERIAL

"Om man som pedagog inte hittar den sortens app man vill jobba med (man kanske jobbar med modersmålsundervisning i något litet språk eller med ett tema som saknar material) så kan man skapa egna övningar med inslag av egna bilder (om man är noggrann med upphovsrätten) och egeninspelat tal. Det kan vara smart att dela med sig till kollegor för att spara arbetstid och uppmuntra till kollegialt lärande."
Appar: Memoria, Bitsboard

12: SLÅ UPP, FÖRKLARA OCH ÖVERSÄTTA

"De allra flesta är överens om att modern teknik fyller ett syfte inom denna kategori. Att ha tekniken nära till hands när man behöver slå upp ett ord, översätta en text eller räkna ut något ger ett stort pedagogiskt mervärde eftersom man slipper fastna i detaljer när man läser eller jobbar med en uppgift. Ur ett specialpedagogiskt perspektiv så är det bra om verktygen/ apparna har uppläsningsfunktion, bildstöd eller möjligheten att tala in text."
Appar: Google translate, SAOL, NE, MyScript Calculator

13: SPARA OCH DELA

"Det är bra att ha en plan för var man ska spara sina elevers arbeten (eller sina egna) och även hur man delar med sig av material till exempelvis föräldrar eller kollegor. Det finns tyvärr inga enkla lösningar på detta och man måste vara noga med PUL (personuppgiftslagen). Får man snurr på det hela (och har alla avtal på plats) så underlättar det enormt att spara i "moln- tjänster" eftersom man aldrig behöver "glömma sin läxa" eller kånka runt på tunga dokumenthögar. När det gäller val av appar så är det smart att undersöka var man kan exportera sina böcker/ lmer/bilder. De appar som kan exportera till Ipadens "kamerarulle"/bilder är de som fungerar bäst att både dela och jobba vidare med."
Appar/molntjänster: OneDrive, Google Drive, iCloud

14: OCR-BEHANDLING (TILLGÄNGLIGGÖRA TEXT)

"Bilder och vissa PDF-filer är inte möjliga att läsa med talsyntes. Dessa kan ”OCR-behandlas” för att göra dem läsbara och redigerbara. Via OCR-omvandling kan även talsyntesen läsa upp text som man fotar själv (skyltar, matsedel, instruktioner etc.)."
Appar: IntoWords, Prizmo

15: TURTAGNING, GRUPPINDELNING OCH URVAL

"Att låta slumpen avgöra vem som blir utvald eller slumpvis fördela eleverna i mindre grupper kan vara både lustfyllt och tidsbesparande. Det finns också appar som underlättar vid turtagning och som kan användas då flera elever exempelvis ska samsas om en Ipad. Med hjälp av den här sortens appar kan tjat och argumentation begränsas och läraren kan i förväg förbereda aktiviteter eller mallar i apparna som sedan kan återanvändas. Även andra saker än namn kan givetvis slumpas fram, kanske ett engagerande sätt att välja en gemensam lek till rasten eller en högläsningsbok."
Appar/inställningar: Decide Now, Teacher's Pick, Tempo Tim

TÄNK PÅ DET HÄR!

"Det som är bra att ha i åtanke är att planera för elevernas olikheter redan från början så att anpassningar inte behöver bli kostsamma eller att eleverna tappar självförtroendet. Det är i mötet med miljön som behoven uppstår. Så kan vi skapa en lärandemiljö som passar många har vi vunnit mycket. Det är viktigt att erbjuda alternativa sätt att dels visa, dels ta till sig kunskap, gärna med så många sinnen inblandade som möjligt (multimodalitet)."

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Klart: Nya regler ska stoppa påstridiga föräldrar i skolan

Arbetsmiljö

Önskar du att det fanns regler för hur föräldrar ska bete sig i kontakten med sitt barns lärare och skola? Snart blir det verklighet i Stockholm.

Annons
Annons

Lund blandar satsning och sparande på skolan

Budget 2019

När Lunds kommun presenterar sitt budgetförslag för 2019 finns flera stora satsningar på skolan – men också fortsatta effektiviseringskrav. Detta trots att ingen av kommunens högstadieskolor ser ut att klara av att hålla sin budget i år.

Annons

”Abstrakta fakta är bra i alla åldrar”

Debatt

”Om vi undanhåller möjligheten att analysera och hantera abstrakta fakta för barnen, vilket vi anser sker i styrdokumenten, berövar vi dem ju möjligheten att på ett tidigt stadium utveckla ett abstrakt och analytiskt tänkande”, skriver debattörerna.

Kommentera

”Skolan behöver en handlingskraftig regering”

Budget 2019

Övergångsregeringens avskalade budgetproposition för 2019 behåller höjningen av likvärdighetsbidraget till skolan. Men LR:s ordförande Åsa Fahlén är frustrerad av det politiska stilleståndet.
– Det här blir att trycka på paus när vi egentligen borde gasa, säger hon.

Annons
Annons

LR: Vi är öppna för en utvärdering av lärarlegsreformen

Lärarlegitimation

Medier rapporterar om att lärare som fått legitimationen indragen fortsätter att jobba i skolan, och frågor väcks om vad som krävs för att mista sitt leg.
– Är man inte lämplig ska man inte jobba i skolan, punkt. Men vi lägger oss inte i ansvarsnämndens arbete, säger LR:s Sara Svanlund.

Annons

”Vi måste få rimliga förutsättningar att genomföra NP”

Debatt

”Om det är likvärdighet vi jagar så måste vi skapa likvärdiga förutsättningar för genomförandet av nationella proven. Vi lärare måste sluta att täcka upp för bristande ledarskap”, skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Lärares arbetstid

Ingen tid för rast i lärarnas schema

Arbetstid

En granskning av Malmölärarnas scheman visar att över hälften av grundskolorna bryter mot arbetstidslagen.
– De har inga inlagda raster och för lite tid till lunchen, konstaterar Johan Åström, huvudskyddsombud för LR Malmö.

Läraren Tina: ”Vi hinner inte ens gå på toaletten”

Arbetstid

15 minuters lunch, ingen möjlighet att ta kisspauser och en stressig arbetsvardag som drabbar både elever och lärare.
– Vi hinner inte ta en nödvändig paus, inte ens för att gå på toaletten, säger Tina, lärare på en av Malmös grundskolor. 

Debatt: ”Så vill Fi få skolan på fötter igen”

Debatt

”Fi vill återförstatliga skolan, ta bort det fria skolvalet och rita om skolornas upptagningsområden, så att elevgrupperna blir mer blandade”, skriver Karin Odelblad, Fi:s ledamot i utbildningsnämnen i Norrköping.

Kommentera

Ny statistik: Akut brist på språklärare

Reportage + Grafik

Bristen på behöriga lärare i moderna språk blir allt mer akut. Läsåret 2017/2018 fanns det i 80 svenska kommuner ingen behörig undervisande högstadielärare i antingen tyska, spanska eller franska. Dessutom är många språklärare på väg att gå i pension.
– Vi närmar oss en språkkatastrof, säger Christina Rosén som är lektor i tyska på Linnéuniversitetet i Växjö.

Här saknas lärare i tyska, spanska och franska

Lärarbrist

I östgötska Boxholm finns det inga behöriga lärare i vare sig spanska, tyska eller franska.
– Eleverna är de stora förlorarna, säger Dominik Dolenec som är lärare på Stenbockskolan.

Här är statusen för moderna språk hög

Moderna språk

Språksamlingar från årskurs 3 har gjort moderna språk till ett populärt ämne på grundskolan British Junior. Skolan arbetar aktivt för att introducera ämnet för elever i de låga åldrarna.
– I dagsläget ges elever inte möjlighet att göra ett aktivt språkval, säger Zandra Aase, förstelärare på skolan.

Den fria läsningen kan bli en social hävstång

Debatt

”Den fria läsningen skulle leda till social mobilitet  och föräldrarnas utbildningsnivå eller bakgrund skulle inte längre ha samma betydelse”, menar läraren Jenny Edvardsson. 

Kommentera

Skolexperten: "Vårt skolsystem ökar segregationen"

Likvärdighet

Skolan ska utjämna skillnader mellan elever – men en ny rapport visar att det är precis tvärtom.  
– Vårt nuvarande skolsystem ökar segregationen, istället för att minska den, säger German Bender som är en av rapportförfattarna.

Jenny är ensam lärare på Sveriges minsta skola

Reportage

Där vägen slutar, och börjar, ligger en av Sveriges minsta skolor. 
Sju elever går i skolan i fjällbyn Ammarnäs. 
För läraren Jenny Sjöström gäller det att hela tiden ligga steget före.

Unik lärardom: Förälder fälls för hot mot tjänsteman

Arbetsmiljö

Föräldern skickade hotfulla sms och mejl till läraren. Nu fälls hon för hot mot tjänsteman i hovrätten. 
– Det är en extremt ovanlig dom, säger Kristina Rollbäck som är chefsjurist på Lärarnas Riksförbund. 

Lärare efter rektorns lön- och betygsmejl: ”Alarmerande”

Lön

Efter sitt medarbetarsamtal fick läraren Christian Jensen ett mejl från sin rektor som kopplade hans betygssättning till löneförhöjning.
– Jag blev förvånad och uppgiven att det kom från just rektorshåll, säger Christian Jensen.

Krav: Inför legitimation för studie- och yrkesvägledare

Syv

Inför legitimation för studie- och yrkesvägledare och sätt ett maxtak för antal elever per vägledare. Det föreslår Lärarnas Riksförbunds studerandeförening och Sveriges elevråd SVEA för att höja yrkets status.

Fem högpresterande skolsystem från insidan

Utbildning

Lucy Crehan tröttnade på att läsa om hur bra skolsystemen är i andra länder, och åkte dit för att på egen hand leva och arbeta med lärarna i de länder som toppar OECD:s undersökningar. Resultatet är boken ”Cleverlands : vad skapar utbildning i världsklass?”.

Roger Haddad (L): Permanenta Lärarlyftet för fler behöriga lärare

Debatt

”Den absolut viktigaste faktorn för att vända skolans resultat är lärarkompetensen, därför kommer vi nu agera i riksdagen för att hitta en lösning för att behålla Lärarlyftet”, skriver Roger Haddad, (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott. 

Kommentera

Läspedagogen: Så ökade vi elevernas läsflyt

Läsning

På Ljuraskolan i Norrköping testar man regelbundet eleverna för att säkerställa läskunskaperna – och satsningen har gett resultat. 
– Samtliga elever har ökat sitt läsflyt, säger Jenny Borovszky Axelsson, läspedagog på skolan.

 

Skolverkets råd om bedömning

Lärare hyllar Skolverkets nya råd om betyg och betygssättning

Betyg

Skolverket har släppt nya allmänna råd om betyg och betygssättning. En viktig markering om den riktning man vill att skolan ska ta framöver, menar läraren Nicklas Mörk.
 

 

Jonas Vlachos kritisk mot nya råden: Verkningslöst

Likvärdighet 

Skolverket hoppas att de nya allmänna råden om betyg och betygssättning ska leda till att betygen ska bli rättvisande och likvärdiga. Men Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, menar att det omöjligt kommer att leda till ökad likvärdighet i betygssättningen.

Kornhall: Ett stort fall framåt, Skolverket!

Bedömning

”Skolverkets nya allmänna råd visar på en tydlig kursändring hos Skolverket, som jag välkomnar”, skriver Per Kornhall.

Tack, Skolverket – en guldgruva för oss som lidit under matrisernas tyranni

Debatt

”Skolverkets text visar sig vara inte bara en hyllning till den professionelle läraren, utan också en guldgruva för oss som lidit svårt under matrisernas tyranni”, skriver läraren Gunnar Hyltegren.

Kommentera

Skolor brister i undervisningen om källkritik

Granskning

Undervisning i källkritik är otillräcklig på flera skolor i landet. Det framgår i en ny granskning av Skolinspektionen. 
– Flera resultat var överraskande, säger Roger Thuring, projektledare för granskningen.

Läraren: Så lär jag eleverna programmering utan datorer

Programmering

Med hjälp av problemlösningssamtal och enkla koder kan elever lära sig programmering – utan några datorer. Det menar lärare Monika Helgesson som i stället undervisar i programmering utifrån fiktiva ramberättelser.

De är vinnare av Helgepriset

Helgepriset

Fyra gymnasielärare från Uppsala är några av pristagarna som tilldelats Sveriges största lärarpris, Helgepriset 2018. Lärarna belönas med 125 000 kronor för sina pedagogiska idéer inom kemiundervisningen.
– Det känns jätteroligt, säger kemiläraren Robin Löfgren.

Så skapar du ett aktivt matematikklassrum

Matematik

Läraren och läromedelsförfattaren Åsa Brorsson tipsar under Skolforum om hur du bedriver en matematikundervisning som engagerar alla – även de osäkra.

Speciallärare tog hem årets Guldäpple

Prisad lärargärning

Maria Glawe är speciallärare med inriktning på språk-, läs-, och skrivutveckling. Nu belönas hon med lärarpriset Guldäpplet, bland annat för sina innovativa samarbetsprojekt.
– IT ger fantastiska möjligheter att jobba kreativt och inkluderande, säger hon.

Lärare och författare

Björn Ranelid om undervisning och att skriva böcker: Det finns en likhet

Böcker

Ligger det nära till hands att just lärare drömmer om att bli författare? Björn Ranelid började sin bana som lärare och ser flera likheter mellan att undervisa och skriva böcker:
– Det krävs att man har bildning och beläsenhet – och en noggrannhet med det du säger och skriver, säger han.

Bengt om sin bok: ”Mina kollegor känner säkert igen saker som hänt”

Böcker

För grundskolläraren Bengt Nyman var det självklart att låta sin bok ”Beethoven suger!” utspela sig i skolans värld. 
– Det är en värld jag kan och det kändes kul att få skildra den.

Mattias är lärare och författare: ”Jag har ett drömläge”

Böcker

Mattias Edvardsson älskar att undervisa och vill inte ge upp sitt lärarjobb trots flera utgivna böcker.
– Kombinationen av att både skriva och undervisa är ett drömläge. 

Lotta: ”Många lärare drömmer om att skriva”

Böcker

När läraren Lotta Fagerholm skrev sin bok kunde hon äntligen gå på djupet i sina undervisningsämnen. 
Och hon ser flera likheter mellan läraryrket och rollen som författare.

Lärarnas arbetsmiljö förbättrades med klassmentorer

Arbetsmiljö

Satsningen på klassmentorer har stärkt lärarnas arbetssituation på Norrängsskolan. Nu vittnar personalen om bättre arbetsmiljö, mer tid till återhämtning och mindre stress.

Arbetsmiljö

Skyddsstopp på skola efter knivhot mot lärare

Arbetsmiljö

Två elever har vid upprepade tillfällen misshandlat och hotat lärarna på Grindskolan i Norrtälje. Nu har huvudskyddsombudet på skolan lagt ett skyddsstopp efter att en av lärarna knivhotats.

 

Oenigt mellan fack och kommun efter skyddsstopp på skola

Arbetsmiljö

Efter att en elev knivhotat en lärare på en skola i Norrtälje valde huvudskyddsombudet att lägga ett skyddsstopp – och eleven stängdes av under en vecka. Nu råder det oenighet mellan fack och förvaltning om huruvida fallet har hanterats korrekt eller inte.

Lärarna i kläm när Täby sparar på skolan

Arbetsmiljö

Täby kommun gör miljonbesparingar på skolan och nu varnar facket för att lärarnas arbetssituation inte är hållbar.
– Många har slutat som en konsekvens av det här. Politikerna måste höja skolpengen, säger Lasse Gottfriedz på Lärarnas riksförbund.

Steinberg: Förstå budskapet bakom metoden

Debatt

”Metoder blir populära och sprider sig, sedan kommer kritiken om brist på vetenskapliga bevis och så småningom går man vidare till nästa trend”. John Steinberg skriver om vad pedagoger bör beakta när trender och nya metoder kommer.

Kommentera

Gustav Fridolin lämnar politiken – återvänder till att undervisa

Politik

Efter åtta år som språkrör för Miljöpartiet och fyra år som utbildningsminister meddelar Gustav Fridolin att han fått nog.
– Jag ska undervisa igen, säger han till Skolvärlden.

”Arbetsbelastningen är inte acceptabel i läraryrket”

Arbetsmiljö

Lars Santelius, huvudskyddsombud på LR Stockholm, firar skyddsombudens dag genom att arbeta och lyfta arbetsmiljö-frågor för lärare och syv.

Efter SKL-avtalet: Lärarna får slita när kommunen skär i skolan

Arbetsmiljö

I kommunernas nya avtal med lärarfacken utlovas krafttag i arbetsmiljöarbetet. Men i Norrköping tvingas lärarna nu täcka upp för 150 bortskurna tjänster.

OECD: Inga skolsystem är likvärdiga

Forskning

Ditt postnummer avgör kvaliteten på din utbildning, enligt en ny OECD-rapport. Och Sverige ligger bitvis under genomsnittet.
– Det är ett stort nederlag, säger Svante Tideman på LR.

Kurs- och ämnesplaner

Skolverket om förändringsarbetet: ”Lärarnas synpunkter väger tungt”

Kurs- och ämnesplaner

Skolverket har inlett förarbetet inför kommande revideringar av kurs- och ämnesplanerna. Nu uppmanas lärare att lämna synpunkter på hur kurs- och ämnesplanerna fungerar – och intresset har varit stort.

 

Lärare oroas inför revideringsarbetet: Skolverket måste lyssna på oss

Kurs- och ämnesplaner

Läraren Filippa Mannerheim vill se en förändring inom svenskämnet och har därför lämnat synpunkter på kurs- och ämnesplanerna till Skolverket. Samtidigt oroas hon över att lärarnas anmärkningar inte tas på allvar.

Kommunen gav 120 lärare utbildning i syv

Syv

Med syftet att öka elevernas studiemotivation har Smedjebackens alla lärare utbildats i studie- och yrkesvägledning.
– Att alla lärare skulle utbildas var skönt att höra, säger studie- och yrkesvägledaren Helena Reichbauer.

SPSM kritiseras för rapport om adhd: Det blir olyckligt

NPF

Specialpedagogiska skolmyndigheten kritiseras kraftigt för en nysläppt rapport insatser för elever med adhd.

Replik: ”Nej, vi är inte emot friskolor”

Replik

Svante Tideman, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund, reder ut missförståndet kring LR:s hållning till friskolor.

Kommentera

”Sverige behöver inte färre friskolor”

Debatt

”Sverige behöver inte färre friskolor. Sverige behöver bättre skolor över lag”, skriver Liane Blom, ordförande i Liberalerna Norberg.

Kommentera

Sanningen bakom Sydkoreas hyllade elitskolor

Reportage

Sydkoreas skolsystem hyllas ofta internationellt. Samtidigt skapar jakten på betyg en hög stress hos lärarna och eleverna. 
Nu höjs röster som vill reformera landets utbildningssystem. Utbildningschefen i Seoul sneglar på skandinaviska länder där Finland ses som en förebild.

Efter SD-anmälan: ”Lärare bör vara tydliga med sina politiska åsikter”

Värderingar

En lärare är anmäld till Skolinspektionen av en förälder för att läraren kallat SD för rasister och nazister. Men beroende på sammanhanget kan det uttalandet vara helt i sin ordning, menar didaktik- och etikforskaren David Kronlid vid Uppsala universitet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons