Annons

Stor guide: 15 sätt att använda appar i klassrummet

Publicerad 23 februari 2017

Relaterat

Paddan är fullmatad med verktyg för att hjälpa lärarna i klassrummet.
Här är listan, som Skoldatateket i Stockholm har tagit fram, på några av de viktigaste digitala verktygen som kan stötta, motivera och kompensera i undervisningen.

1: VISUALISERANDE

"Många elever tycker att de förstår bättre om de kan se saker i 3D. Det kan handla om att vrida och vända på DNA-spiraler eller se sin teckning ”få liv". Utvecklingen av den här typen av appar är på stark frammarsch. Teknik som tidigare har varit dyr och otillgänglig blir mer och mer prisvärd och enkel att använda."
Appar: Quiver, AnimateAnything, Animal 4D+

2: LÄSA MED ÖRONEN

"Inlästa läromedel, inläst skönlitteratur och tillgång till talsyntes är bra för de elever som har svårt att ta till sig tryckt text. Här är det viktigt att tänka på vilket syfte man har med lästräningen. Handlar det om lästräning eller om kunskapsinhämtning?"
Appar: Legimus, Inläsningstjänst, IntoWords, Skolstil2

3: ALTERNATIVT BERÄTTANDE

"I läroplanen står det på ett flertal ställen att ord, ljud och bild ska samspela i skapandet av texter så egentligen är ordet ”alternativt” i rubriken inte helt relevant. Vi behöver ge eleverna möjlighet att visa sin kunskap på fler sätt än enbart genom text. Här är det bara fantasin som sätter gränserna. Det går att visa kunskap genom serier, filmer, ljudinspelningar, skapandet av egna böcker, att låta en ”avatar”/alterego vara ens ”berättar-jag” eller animera ett gosedjur. Eleverna kan med fördel använda pratbubblor och tankebubblor för att stötta metakognition – ett sätt att sätta sig in i vad någon annan säger eller tänker. Nya möjligheter fylls på allt eftersom ny teknik skapas."
Appar: BookCreator, Keynote, Prezi, Tellagami, Plotagon, Explain Everything, iMovieVideoscribe, Puppet Pals, Sock Puppets

4: SPELA IN LJUDFILER OCH DIKTERA TEXT

"Att spela in ljudfiler är ett bra sätt att avlasta arbetsminnet då eleverna slipper skriva och lyssna samtidigt vid genomgångar. Som pedagog kan man gärna säga till sina elever att det går bra att spela in lektionen så att de inte behöver fråga och på så sätt känna sig utpekade. Vid inlämningar av läxor och andra uppgifter kan det också vara bra att låta eleverna spela in ljudfiler och lämna in dessa. Det går även att producera skriven text via rösten om det är svårt att få ner sina tankar på pappret. Detta görs enklast via paddans egen dikteringsfunktion som aktiveras i inställningarna."
Appar/inställningar: bokmärken i Legimus, AudioNote, tangentbordets dikteringsfunktion

Gör alla elever delaktiga genom att använda appar som direkt i realtid kan ge feedback.

5: ANPASSAD STAVNINGSKONTROLL OCH RÄTTSTAVNING

"Vanliga ordbehandlingsprogram klarar oftast inte att rätta de fel man gör som elev med läs-och skrivsvårigheter. Dessutom upplever många att Ipadens autokorrigering är besvärande och sällan ersätter med det ord man tänkte skriva. Oribi Writer är Ipadens motsvarighet till Stava Rex och är en avancerad rättstavningsapp som även kan läsa upp orden, ge exempelmeningar och sätta in orden i en kontext."
Appar: Oribi Writer

6: TID, STRUKTUR OCH PLANERING

"Kalendrar, påminnelser och samlandet av dokument på ett ställe hjälper till att hålla ordning och är avgörande för att vissa elever ska kunna utföra sitt skolarbete eller hitta till lektionerna. Detta är bra för alla elever (och pedagoger)."

6A. VISUALISERA TID

"Om man vill slippa frågan "hur långt är det kvar" så kan man använda verktyg/appar för att visualisera tid. I Time Timer "krymper" tiden och många upplever det mer konkret när man ser hur mycket eller lite tid man har kvar. När Ipaden fungerar som tidshjälpmedel så är funktionen "dubbla fönster" smart att använda eftersom man då kan jobba med andra saker samtidigt som man ser hur tiden tickar ned."
Appar: Timstock, Time Timer

6B. TANKEKARTOR

"Användandet av tankekartor är ett utmärkt sätt att strukturera skolarbeten, samla sina tankar, ha som stöd vid en redovisning eller gemensamt starta upp ett arbetsområde. Många jobbar med tankekartor på papper vilket är bra, men att jobba med digitala tankekartor har flera fördelar. Det är lättare att flytta "bubblor", koppla ihop redan existerande tankar med nya och att lägga till bilder, länkar eller ljudfiler som minnesstöd. I en Ipad kan man även enkelt använda sig av den inbyggda dikteringsfunktionen och/eller emojisymboler om man tycker att det är knepigt att själv skriva sin text."
Appar: Popplet, Simple mind Pro+, Inspiration

6C. KALENDRAR OCH PÅMINNELSER

"Kalender- och påminnelseappar finns det många att välja på och här är det viktigt att eleven får möjlighet att testa olika. Fundera till exempel över om bildstöd eller färgkodning är något eleven blir hjälpt av eller om möjligheten att dela kalendern med andra är det som är viktigast. Att hitta kognitivt stöd som håller över tid är av stor vikt och får eleverna struktur på sin vardag ökar chanserna att de når en känsla av självständighet och en tillfredsställelse i att själva ha ”koll på läget”."
Appar: Niki Agenda, Skolfoto XL

7: BLANDA DIGITALT OCH ANALOGT OCH ANVÄNDA KROPPEN

"Om man har ”myror i baken” så kan det hjälpa att använda IKT för att skapa rörelse kring skolans aktiviteter.
Via QR-koder eller ”aurasmas” kan man till exempel göra interaktiva tipspromenader. I andra appar kan man jobba med händerna framför paddan och se aktiviteten på skärmen, till exempel programmera en liten figur att gå framåt med ”skumgummipluttar”.
På frammarsch är olika mätinstrument inom NO som man sedan kan jobba med digitalt, såsom vattenanalyser eller värmekameror. På detta sätt kan man ”röra sig” i en graf eller förändra värdena med kroppen."
Appar: Scan, QR-Reader for iPad, Aurasma, Tangram for Osmo, Osmo coding

8: SKAPA DELAKTIGHET

"Gör alla elever delaktiga genom att använda appar som direkt i realtid kan ge feedback och samla in svar. Det finns kostnadsfria webbresurser som kan användas för att skapa interaktiva frågesporter eller skapa snabba omröstningar. Att variera undervisningen och kanske lägga in ett tävlingsmoment i läxförhöret bidrar ofta till ökad arbetsglädje hos eleverna. Som lärare kan du även snabbt få feedback på hur din undervisning har fungerat."
Appar/webbresurser: Kahoot, Mentimeter, Plickers Padlet

9: FONOLOGISK MEDVETENHET

"SBU-rapporten ”Dyslexi hos barn och ungdomar” lyfter fram att det i forskning finns stöd för metoder som tränar fonologisk medvetenhet. Det finns många studier som visar på ett samband mellan språklig medvetenhet, där fonologisk medvetenhet är en stor del, och god läs- och skrivförmåga. Apparna vi föreslår här stöttar den fonologiska medvetenheten dels genom att man får skriva med ljudning där bokstävernas namn kopplas ihop med bokstävernas ljud (fonem), dels genom olika rim- och ordlekar enligt Bornholmsmodellen."
Appar: Bornholmslek, Skolstil2, IntoWords

10: BILDSTÖD

"Det finns appar för AKK (alternativ och kompletterande kommunikation) som kan användas för personer som inte har något tal eller har svårt för att tala. Det talade språket underlättas eller ersätts med hjälp av olika bildsymboler. Att använda bildstöd kan även vara en hjälp till kommunikation och språkinlärning i mötet med nyanlända elever."
Appar: Svenska Avaz, Widgit Go

11: SKAPA EGET MATERIAL

"Om man som pedagog inte hittar den sortens app man vill jobba med (man kanske jobbar med modersmålsundervisning i något litet språk eller med ett tema som saknar material) så kan man skapa egna övningar med inslag av egna bilder (om man är noggrann med upphovsrätten) och egeninspelat tal. Det kan vara smart att dela med sig till kollegor för att spara arbetstid och uppmuntra till kollegialt lärande."
Appar: Memoria, Bitsboard

12: SLÅ UPP, FÖRKLARA OCH ÖVERSÄTTA

"De allra flesta är överens om att modern teknik fyller ett syfte inom denna kategori. Att ha tekniken nära till hands när man behöver slå upp ett ord, översätta en text eller räkna ut något ger ett stort pedagogiskt mervärde eftersom man slipper fastna i detaljer när man läser eller jobbar med en uppgift. Ur ett specialpedagogiskt perspektiv så är det bra om verktygen/ apparna har uppläsningsfunktion, bildstöd eller möjligheten att tala in text."
Appar: Google translate, SAOL, NE, MyScript Calculator

13: SPARA OCH DELA

"Det är bra att ha en plan för var man ska spara sina elevers arbeten (eller sina egna) och även hur man delar med sig av material till exempelvis föräldrar eller kollegor. Det finns tyvärr inga enkla lösningar på detta och man måste vara noga med PUL (personuppgiftslagen). Får man snurr på det hela (och har alla avtal på plats) så underlättar det enormt att spara i "moln- tjänster" eftersom man aldrig behöver "glömma sin läxa" eller kånka runt på tunga dokumenthögar. När det gäller val av appar så är det smart att undersöka var man kan exportera sina böcker/ lmer/bilder. De appar som kan exportera till Ipadens "kamerarulle"/bilder är de som fungerar bäst att både dela och jobba vidare med."
Appar/molntjänster: OneDrive, Google Drive, iCloud

14: OCR-BEHANDLING (TILLGÄNGLIGGÖRA TEXT)

"Bilder och vissa PDF-filer är inte möjliga att läsa med talsyntes. Dessa kan ”OCR-behandlas” för att göra dem läsbara och redigerbara. Via OCR-omvandling kan även talsyntesen läsa upp text som man fotar själv (skyltar, matsedel, instruktioner etc.)."
Appar: IntoWords, Prizmo

15: TURTAGNING, GRUPPINDELNING OCH URVAL

"Att låta slumpen avgöra vem som blir utvald eller slumpvis fördela eleverna i mindre grupper kan vara både lustfyllt och tidsbesparande. Det finns också appar som underlättar vid turtagning och som kan användas då flera elever exempelvis ska samsas om en Ipad. Med hjälp av den här sortens appar kan tjat och argumentation begränsas och läraren kan i förväg förbereda aktiviteter eller mallar i apparna som sedan kan återanvändas. Även andra saker än namn kan givetvis slumpas fram, kanske ett engagerande sätt att välja en gemensam lek till rasten eller en högläsningsbok."
Appar/inställningar: Decide Now, Teacher's Pick, Tempo Tim

TÄNK PÅ DET HÄR!

"Det som är bra att ha i åtanke är att planera för elevernas olikheter redan från början så att anpassningar inte behöver bli kostsamma eller att eleverna tappar självförtroendet. Det är i mötet med miljön som behoven uppstår. Så kan vi skapa en lärandemiljö som passar många har vi vunnit mycket. Det är viktigt att erbjuda alternativa sätt att dels visa, dels ta till sig kunskap, gärna med så många sinnen inblandade som möjligt (multimodalitet)."

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Ministern om nya OECD-rapporten: ”Positivt”

Rapport

En ny OECD-rapport visar att regeringens åtgärder i skolan har börjat ge resultat. Men mycket finns kvar att uträtta för lärarna, menar minister Helene Hellmark Knutsson.

Annons
Annons

Två timmar mentorskap i veckan för nya lärare

Ny i yrket

Alla nya lärare i Mjölby kommun erbjuds ett gediget introduktionsprogram med två timmars avsatt tid för mentorskap varje vecka.
– De nya lärarna tycker att det är jätteskönt. De känner att de får en bra start att komma in i yrket, säger läraren Emma Forsén. 

Annons

”Elever måste ta ansvar för studieron”

Ordning & reda

Skriv in i läroplanerna att elever ska visa respekt för sina lärare. Det förslår Skolkommissionen.
– Elever har ett ansvar att uppträda respektfullt mot lärare och för att anstränga sig för att skapa en god skolmiljö, säger Skolkommissionens yngsta ledamot Erik Blom.

Stora skillnader i lärarbrist mellan länen

Ojämlikt

Lärarbristen är fortsatt hög. Men de regionala skillnaderna är stora.
– Huvudmännen gör väldigt olika insatser, säger Sara Svanlund, Lärarnas Riksförbund.

Annons
Annons

Kommuner kritiseras: För dåliga på att locka lärare

Rapport

Kommunerna behöver bli bättre på att locka till sig behöriga och erfarna lärare på skolor med stora behov. Det visar en ny rapport av Skolinspektionen.

Annons

Miljardsatsning ska göra skolan mer jämlik

Utsatta skolor

Regeringen vill satsa ytterligare 1,5 miljarder för att göra skolan mer jämlik. Pengarna är tänkta att främst gå till utsatta skolor.
– Detta är någonting vi verkligen behöver, säger Eva Norman Persson, grundskolelärare i Malmö.

Så stöttar du särskilt begåvade elever

Webb-tv

Särskilt begåvade elever har hög inlärningsförmåga och mår bra av utmaningar men det är inte ovanligt att de har svårt att klara skolan, för att de vill passa in eller för att de tappat lusten att lära.
– Sverige är ett u-land när det gäller att stötta de här eleverna, säger läraren och specialpedagogen Mona Liljedahl.

”Valfriheten ger lärarna makt”

Debatt

”Valfrihetsreformen rör inte bara elever och föräldrar. Också lärare har fått en kraftigt ökad valfrihet – och makt”, skriver Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund.

Kommentera

Kritik mot programmering på matten

Digitalisering

Programmeringens intåg på matematiklektionerna kommer göra att eleverna lär sig mindre matte, befarar Mattecentrums generalsekreterare Karolina Lisslö.
– Eleverna behöver mer mattetid, inte mindre, menar hon.

Formativ bedömning positivt för elever – men svårt för lärare

Ny forskning visar att formativ bedömning påverkar elevernas lärande positivt. Men arbetssättet är desto mer komplicerat för lärarna.
– Det är väldigt komplext att genomföra formativ bedömning, säger Charlotta Vingsle som ligger bakom studien.

 

Nationella prov

”Nationella proven håller inte internationell standard”

Debatt

De exempeltexter till nationella proven som lärare använder sig av för att bedöma elevernas skriftliga förmåga i engelska håller inte den nivå som Skolverket säger att den ska göra. Det menar lärarna Sara Bruun och Patricia Diaz som på olika sätt har granskat nivåerna. 

Kommentera

Efter granskningen av proven: ”Oroväckande”

Nationella prov

När lärarna Sara Bruun och Patricia Diaz granskade de nationella proven i engelska märkte de att de inte höll internationell standard.
– Det är minst sagt oroväckande, säger Patricia Diaz.
Nu försvarar den provansvarige vid Göteborgs universitet arbetsrutinerna kring proven.

”Detta grundar sig i ett systemfel”

Nationella prov

Debatten om att de nationella proven inte håller internationell standard har fått stort medhåll bland många av landets lärare.
Svante Tideman, vice ordförande för LR, kräver en förändring.
– Uppenbarligen är det inte är tillräckligt bra. Det här håller inte, säger han.

Mer än var tionde skola bryter mot NP-reglerna

Fusk

De allra flesta skolor hanterar de nationella proven på rätt sätt, visar Skolinspektionens oanmälda granskning.
Men på 15 procent av skolorna förekommer brister i hanteringen.

Kravet: Satsa en miljard på NPF-lyft

Satsa på en nationell utbildning för lärare och annan skolpersonal om elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer.
Anna Hemlin, generalsekreterare på Hjärnfonden kräver, tillsammans med en rad andra organisationer, att regeringen avsätter en NPF-miljard i höstens budget.

Regeringen föreslår obligatorisk prao

SYV

Regeringen vill återinföra obligatorisk prao i årskurs 8 och 9.
– Det kan bli bra men det gäller att se till att det blir en kvalitativ prao, säger vägledaren Lena Hartvigsson.

Tre av fyra elever i farozonen saknade särskilt stöd

Särskilt stöd

Underkända betyg i sexan följer ofta med till nian, visar en analys som Skolverket gjort. Men trots det är det långt ifrån alla elever som fått särskilt stöd.
– Förvånansvärt, då följer man inte skollagen, säger Wern Palmius, rådgivare på SPSM. 

”Omöjligt att smörja lärare”

Mutor

Diskussionen om mutor går i skolavslutningstider medan elever delar ut glasskålar och delikatesskorgar till sina lärare.
– Det behöver inte vara olagligt för att vara olämpligt, säger Natali Phalén, generalsekreterare på Institutet mot mutor.

Hur kan vi vända på utvecklingen för lärarprofessionen?

Blogg

Menar man allvar med professionerna i skolan måste man våga släppa taget och ge dem reellt inflytande över kvaliteten i sin yrkesutövning, över vad som krävs för att bli lärare, lärarutbildningarna och fortbildningsstrukturer. Det skriver Per Kornhall i sin blogg.

M-förslaget: Filialer till populära skolor

Politik

Satsa på filialer till eftertraktade skolor i socioekonomiskt missgynnade förorter, för att locka elever från hela staden. Det föreslår Moderaterna i Stockholm.

­

Utredaren: Inför legitimation för yrkeslärare

Behörighet

Lärare i yrkesämnen ska omfattas av legitimationskravet. Det föreslår regeringens utredare Björn Åstrand.
Modersmålslärare ska däremot även fortsättningsvis vara undantagna kravet.

Avslutning i kyrkan ämne för forskning

Forskning

Varje år dyker den upp som en objuden gäst: debatten om skolavslutningar i kyrkan.
Nu vill forskaren Viktor Aldrin ersätta åsikterna i ämnet med fakta – om åsikterna.

Utredaren: Skolan måste bli mer flexibel

Nyanlända

Mer lovskola, nationellt bedömningsstöd och inga fler F. Det är några av förslagen i utredningen om elever som kommer till Sverige under grundskolans senare årskurser.
– Positivt överlag men det finns risker, säger Josefin Nilsson vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Bra resultat när elever får lära elever

Metod

Läraren Amra Dzindo jobbar aktivt med lärosättet ”Barn lär barn”.
En metod som utgår från att elever i år 6 lär elever i lägre årskurser, och det har visat sig ge goda resultat.
– När eleverna förklarar för varandra förstår de själva bättre, säger hon.

”Ha ett riktigt skönt sommarlov, alla geniala och galna lärare”

Debatt

”Nu träder Sveriges lärare snart in i en välförtjänt viloperiod för att återhämta sig och jag vill önska alla kollegor runt om i landet en lång och glad sommar. Kom tillbaka starka och rustade inför höstterminen till världens viktigaste yrke så vi kan fortsätta att forma framtiden”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera

Två av tre syvare saknar stöd från sin rektor

Syv

Två av tre studie- och yrkesvägledare saknar stöd från sin rektor.
En undersökning som Lärarnas Riksförbund har gjort visar att yrkesgruppens uppdrag är spretigt och att det prioriteras lågt av arbetsgivarna.

Snabbspår för nyanlända lärare

Hinder på vägen i snabbspåret

Nyanlända

Genom snabbspåret för nyanlända lärare tar deltagarna ett första steg mot ett jobb som lärare i sitt nya land.
Men återstoden av vägen kan se väldigt olika ut – en del har målet inom räckhåll, för andra är vägen betydligt längre.
På Stockholms univer­sitet gör man det man kan för att lotsa de nyanlända lärarna hela vägen mot målet.

Språket placerar deltagarna i ”tomrummet”

Nyanlända

Många är nöjda med snabbspåret, säger Gunilla Oredsson Blomberg, samordnare för snabbspåret vid Stockholms universitet.
– Men syftet med satsningen är att få fler legitimerade lärare. Om bara några få når hela vägen fram kan man inte säga att satsningen varit lyckad.
Nu försöker man fylla ”tomrummet” som uppstått efter kursen.

Prisregn över Skolvärlden

Inom loppet av två veckor har Skolvärlden fått ta emot två prestigefyllda priser för sitt innehåll.
– Det är jättekul att våra artiklar och vårt arbete uppskattas. Det gör att vår ambition att skapa ännu bättre innehåll för svenska lärare och syvare fortsätter att växa, säger Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond.

Minimalt intresse för betyg i fjärde klass

Betyg

Endast tolv skolor har anmält intresse till att testa betyg i fyran. Betygsforskaren Alli Klapp är inte förvånad.
– Det behövs snarare fler utbildade lärare och fler specialpedagoger, inte mer betyg, säger hon.

Han tar över SPSM

Särskilt stöd

Fredrik Malmberg presenteras idag som ny generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten.
– Ungefär hälften av landets skolor är otillräckliga när det kommer till särskilt stöd, säger han.

Lärarna vädjar om böcker på Facebook

Läromedel

Pengarna till läromedel räckte inte på skolan. Då gick lärarna ut på Facebook och vädjade bland kollegor att skänka böcker till dem.
– Vi har fått många reaktioner. Väldigt många känner igen sig, säger läraren Marie Persson.

Skolan med 25 elever och 25 olika lösningar

Särskilt stöd

På Pusselbitens skola har man lyckats skräddarsy verksamheten efter varje elevs behov.
– Vi kan tänka lite utanför boxen, säger Navid Ghannad, skolans ordförande.

UKÄ: Därför hoppar fler av utbildningen

Lärarutbildningen

Sverige behöver fler lärare. Men med fler platser på lärarutbildningen följer lägre betygsnivå på de antagna, och fler avhopp, enligt UKÄ:s nya årsrapport.

Här blir lärarna starkare med gemensam fortbildning

Ämnesfortbildning

För sällan eller kanske inte alls. En majoritet av lärarna får för lite ämnesfortbildning. I nordvästra Skåne går några kommuner mot strömmen – och arrangerar gemensamma studiedagar. 

”Ge lärare samma villkor att sätta rättvisa betyg”

"Snällbetyg"

Relationen mellan NP-resultat och betyg fortsätter väcka debatt. Gymnasieläraren Anna-Catherine Ernehall menar att innan man kan diskutera rättvisa och likvärdiga betyg måste man se till att lärare ges likvärdiga förutsättningar för arbetet med de nationella proven.

Heltidsmentorer frigör lärare: Fått nytändning

Arbetsmiljö

På Enskede gårds gymnasium i Stockholm får lärarna vara lärare, tack vare införandet av separata mentorer.
– Jag hinner ägna mig åt mina ämnen och mina elevers kunskapsutveckling, säger läraren Anna Graan.

Ha koll på lagen – och slipp oron för att bli anmäld

Våga vara lärare

Med bättre koll på juridiken slipper lärare onödig oro. Maria Refors Legge utbildar studenter på lärarutbildningen och tycker att alla lärare borde kunna lagen bättre – för sin egen skull.

”De som kommer hit sent har det tuffast”

Nyanlända elever

Resultatgapet mellan inrikes och utrikes födda elever har ökat drastiskt sedan 2008. En orsak är att de invandrade eleverna är äldre.
– Jag tror att vi måste våga prioritera och fundera på om vi använder tiden på bästa sätt, säger Ebba Östlin som utreder åtgärder för elever som kommit sent till Sverige.

Striden om de religiösa friskolorna

Religiösa friskolor

I Sverige finns det 7 000 grund- och gymnasieskolor. Drygt 70 av dem är religiösa. Det är om dem skoldebatten nu är som hetast.

”Svenska modellen är ovanlig i Europa”

Religiösa skolor

I bland annat Finland och Tyskland väljer föräldrarna religionsämne till sina barn utifrån sin egen religionstillhörighet.
– Det finns en gemensam läroplan som gäller för alla. Men den färgas av respektive bekännelse, säger universitetslektor Viktor Aldrin vid Högskolan i Borås.

Lärares löneutveckling över snittet för 2017

Lärarlöner

Lärarnas löneutveckling de senaste tre månaderna ligger högre än snittökningen i landet.
– Den statliga insatsen är bra, men det krävs mer av de som i dagsläget är huvudmän, säger LR:s Åsa Fahlén.

Fyra krav som gör lärmiljön bättre

Lärmiljöer

Den typiska skolbyggnaden motarbetar skolans målsättningar, enligt arkitekten Anna Törnquist, som jobbat med lärmiljöer sedan 70-talet.

Fler nyanlända byter skola för att lära sig bättre svenska

Nyanlända

Byt skola och lär dig svenska bättre och fortare.
Så resonerar flera nyanlända elever i Blekinge som väljer skola utifrån var de tror att de har bäst chans att lära sig språket.

Så hjälper du elever med talrädsla

Talrädsla

Ta det i små, små steg under trygga förhållanden, ge eleverna konkreta verktyg och träna lyssnarna. Det är några saker du kan göra för att hjälpa talrädda elever, säger läraren Daniel Sundin. 
En sak ska du absolut inte göra: Låta eleven slippa undan.

Bästa läraren: Man kan inte tävla i lärarskap

Lärarpris

Mellanstadieläraren Joakim Björkman började lärarutbildningen som fyrtioåring – nu är han bäst i Sverige, eller kanske hela världen. I alla fall om Skolvärlden får tro 4A som nominerade honom till Lilla Aktuellts pris ”Min lärare” 2017. 

Så ska elever lära sig att granska källor

Källkritik

Det är glest med skolmaterial som fokuserar på funktionell källkritik.
Därför har ett nytt projekt satts igång för att ta fram nya hjälpmedel och möta det ökade behovet.                      

Grupper för elever med behov av särskilt stöd skrotas

Elevstöd

Merparten av Stockholms CSI-grupper där elever i stort behov av särskilt stöd får sin undervisning kommer att läggas ner snart.
– Det är ett förfärligt ogenomtänkt beslut, säger specialläraren Peter Boström.

Läraren: Märklig debatt om betygen

Snällbetyg

Debatten om ”snällbetyg” visar att många utanför skolans värld inte verkar veta hur betyg sätts och hur de nationella proven funkar, menar läraren Sven Fallenius.

15 egenskaper en lärare ska ha – enligt arbetsgivarna

Lista

Här är de 15 egenskaper och förhållningssätt som efterfrågas flitigast i jobbannonser för lärare – just nu.

Per Måhl: ”Därför är relativa betyg inget bra alternativ”

Debatt

”Förstår kritikerna skillnaden mellan kunskapsrelaterade och relativa betyg?”, frågar sig betygsexperten Per Måhl och visar på exempel varför relativa betyg inte är något bra alternativ.

Kommentera

Ny metod för lärare skapar studiero i klassrummet

Arbetsmiljö

Forskare har hittat en modell som ska lösa lärarnas arbetsmiljöproblem. ”PAX i skolan” har minskat mängden störande och ofokuserat beteende till hälften, samtidigt som lärarnas stressnivå sjunkit till en tredjedel.

860 idrottslärare saknas inför 2019

Idrott och hälsa

Om regeringens förslag om 100 timmar mer idrott i grundskolan ska bli verklighet krävs fler platser på lärarutbildningen.
– Det måste tillsättas resurser. Vi är bara en viss mängd idrottslärare, och vi kämpar redan med det vi har, säger ämnesläraren Daniel Gomejzon.

SO-läraren: Ta dig tid att spräcka filterbubblan för eleverna

Debatt

”Måste man problematisera filterbubblan i skolan? Hur använder man mediernas nyhetsbrus till att vidga elevernas omvärldsförståelse i en demokratiseringsprocess? Och hur lyckas man med detta på endast fem, sex minuter under en lektionsuppstart?” SO-läraren Christian Fexe förklarar hur han får det att fungera.

Kommentera
Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons
Annons
Annons
Annons