”Svårt att vara avvikare i klassrummet”

Många homo-, bi- eller transsexuella lärare väljer att hålla sin läggning hemlig på arbetsplatsen. Men attityderna tycks vara på väg att ändras till det bättre, menar forskaren Eva Reimers.

Situationen för hbtq-personer i skolan är ett forskningsområde som har varit eftersatt under de senaste åren. 2004 gjorde Arbetslivsinstitutet en under-sökning som visade att var tredje lärare som var homo- eller bisexuell valde att inte berätta om detta öppet. Samma undersökning vittnade om att många hbtq-personer upplevde bristande stöd från sin skolledning.

Och skolan är alltjämt en problematisk miljö för många av de som inte ryms inom den rådande heteronormen, menar Eva Reimers, forskare på Linköpings universitet.

– Ett av problemen inom skolan är att man tror att man är toleranta och har lite svårt att vara självkritiska. Den rådande attityden är att intoleransen finns någon annanstans, bland de outbildade till exempel.

En hel del lärare väljer att berätta för sina kollegor, men håller det hemligt för eleverna. Precis som Lars Lundgren i reportaget på sidorna 18–21 valde att göra till en början.

– Särskilt i Sverige finns det outtalade krav på lärarna att använda sin egen person i undervisningen, det gör det ännu svårare att vara en avvikare i klassrummet, säger Eva Reimers.

Även om det inte finns några vetenskapliga belägg, så är det rimligt att anta att attityderna i skolan gentemot homo-, bi-, queer- och transsexuella personer har blivit bättre på senare år. Det bekräftar också den undersökning som Lärarnas Riksförbund nyligen genomfört.

– Klimatet har förändrats och det hänger ihop med förändringar i samhället. I dag finns det helt andra krav på hbtq-personer att vara öppna. När någon kommer ut i dag möts de oftare av attityden ”Varför har du inte berättat tidigare?”. För 10 eller 15 år sedan fanns en helt annan förståelse för att hålla sådant hemligt. 

Mer om hbtq i skolan

Olagligt fram till 1944
Fram till år 1944 var homosexuella relationer ett lagbrott i Sverige. Och fram till 1979 klassades det som en sjukdom.

Skolan betraktas som en asexuell plats
”Flera forskare (till exempel Epstein & Johnson 1998, Epstein et al. 2003, King 2004, Weber & Mitchell 1998) har visat att skolan oftast förstås som en asexuell plats. Vi menar att sexualitetens synbara frånvaro i skola och utbildning kan betraktas som ett uttryck för att frågor om människors (elevers, lärares, föräldrars) sexualitet i själva verket är allestädes närvarande. Sexualitet är närvarande både genom att den tystas ner och tas för given.”
(Ur rapporten ”Att skola i normer i en skola full av normer”, Eva Reimers m.fl., 2009.)

Större acceptans för kvinnliga homosexuella
Manliga homosexuella är mer drabbade av fördomar i arbetslivet än kvinnliga. Det visar en studie från Linnéuniversitetet. De manliga homosexuella tjänar sämre och har högre arbetslöshet än jämförbara heterosexuella personer. För kvinnliga homosexuella finns inget tydligt samband.
Källa: Forskning & Framsteg

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm