skoldator
Foto: Shutterstock

Sverige på femte plats i digitalt lästest

Svenska 15-åringar är bättre på att navigera och läsa texter på nätet än att läsa traditionella texter. Det visar en internationell studie.
Sverige kommer på en femte plats av de 19 länder som deltog i undersökningen.

Den traditionella läsförståelsen hos svenska elever har försämrats, enligt PISA-studien 2009. Men i digitala lästester är resultaten bättre.
Som en frivillig del i PISA-studien 2009 genomfördes även en studie i digital läsning där eleverna fick läsa och svara på frågor via datorn.
Digital läsning innebär bland annat att kunna navigera, söka och välja ut relevant information.
Studien visar att svenska elever gör bättre ifrån sig i det digitala lästestet än i det traditionella testet av läsförståelse, enligt Skolverket.
– Vi hade en förhoppning om att svenska elever skulle kunna klara sig ganska bra här. Jag tycker att det är ett gott resultat, säger Anita Wester, projektledare för PISA på Skolverket.
En förklaring till resultatet är att svenska elever är vana att läsa texter på nätet, skriver Skolverket på sin sajt.

”Ett mönster”

Framför allt är det pojkar som visar ett bättre resultat i det digitala lästestet än i det traditionella lästestet.
– Pojkarnas förbättrade resultat gäller inte bara svenska pojkar utan kan ses som ett mönster i alla de deltagande länderna, säger Anita Wester.
Sverige placerade sig på en femte plats av de sammanlagt 19 länder, varav 16 OECD-länder, som deltog i studien. I topp på listan kommer Sydkorea, Australien, Nya Zeeland och Japan. Finland, som tidigare haft bra resultat i tester av läsförståelse, var dock inte med i studien.

Navigering

Anita Wester menar emellertid att grundläggande kunskaper i traditionell läsförståelse, att känna igen ord och att förstå och tolka texter, är viktigt för att förbättra resultaten även för digital läsning.
– De som har goda resultat för traditionella läsning hamnar även bra på listan över digital läsning.
Hur kan Sverige få ett bättre resultat i ett digitalt lästest än i ett traditionellt lästest i sådana fall?
– Man behöver ha god traditionell läsförståelse i grunden, men man behöver ha ytterligare kunskaper. Det finns de som är goda traditionella läsare men de kan inte navigering och den biten, då försämras resultatet, säger Anita Wester.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm