katrin_stjernfeldt_jammeh_foto_per_wilkens_005

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) Kommunstyrelsens ordförande i Malmö stad

| Foto: Per Wilkens
Överetablering på skolmarknaden

”Systemfel urholkar förtroendet för skolan”

DEBATT Den fria etableringsrätten och det fria skolvalet har gjort att Sveriges skolor har tappat i likvärdighet och att skolsegregationen har ökat. Elever med högutbildade föräldrar söker sig till skolor där klasskamraterna har liknande bakgrund. Detta leder till att skolresultaten sjunker i de skolor som lämnas, vilket i sin tur leder till en nedåtgående spiral som är svår att få stopp på. Skillnaderna mellan hög- och lågpresterande elever i Sverige är större än genomsnittet för OECD-länderna och den minskande likvärdigheten slår väldigt hårt.

Alla elever har rätt till en bra skola. Men i dag har skolföretagens rätt att etablera sig fritt på den lönsamma skolmarknaden blivit viktigare och det märks inte minst i de större städerna, där överetablering lett till ett ineffektivt utnyttjande av skattepengar. Resurserna smetas ut på halvfulla lokaler och omställningar. Med facit i hand ser vi också tydligt att konkurrensen inte har lett till den pedagogiska variation som man en gång trodde.

Jag menar att det är denna analys som måste ligga till grund för de politiska diskussionerna om hur den svenska skolan ska utvecklas. Det är inte rimligt att debatten fastnar i om betyg ska införas i ettan, trean eller femman, när vi i grund och botten bevittnar ett systemfel som urholkar förtroendet för skolan.

Vi har fått en ängslig skoldebatt, där regeringens och statens och till viss del kommunernas fokus legat på mätning och kontroll istället för på innehåll och utveckling.

Det vi behöver är ett tydligt fokus på förbättringar utifrån skolornas varierade behov. Krasst kan man säga att skolan behöver återprofessionaliseras. Det är skolledningarna och lärarna som måste ringa in vad deras elever behöver för att lyckas i skolan. Det krävs en ökad tillit, men också kraftfulla satsningar på verksamhetsnära forskning och stöd till kommunerna och skolhuvudmännen i deras systematiska kvalitetsarbete. Enkelt uttryckt så efterlyser jag en omfördelning från granskning och inspektion till utveckling och stöd.

Malmö, där jag är verksam, är en till ytan liten storstad. Rörligheten mellan våra skolor är hög och det har blivit tydligt att vi i allt högre utsträckning behöver jobba med planeringen av nyetableringar så att elever med olika förutsättningar faktiskt möts. Det är anledningen till att jag som socialdemokrat har jobbat hårt för att kommunerna ska få ökad makt när nya fristående skolor vill etablera sig. Elevernas och skolornas bästa måste sättas först, om kommunerna ska kunna leverera det som lagen kräver, det vill säga skolor som erbjuder likvärdiga förutsättningar.

Vi har arbetat intensivt med att minska den kommuncentrala detaljstyrningen de senaste åren. Detta för att behoven helt enkelt ser så väldigt olika ut mellan våra skolor. Samtidigt förstärker vi det kommuncentrala stödet och skjuter till rejält med resurser för att skolorna ska kunna utveckla insatserna utifrån deras professionella bedömningar och elevers förutsättningar.

Det finns massor av kraft i den svenska skolan. Utvecklingen med växande klyftor går att bryta. Men det krävs politiskt mod och mindre ängslighet över de politiska blockgränserna. 

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S)
Kommunstyrelsens ordförande i Malmö stad

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm