SYV-skrift till västeråslärare

Ett hundratal grundskolelärare i Västerås har arbetat i ett halvår med att lyfta in mer studie- och yrkesvägledning i undervisningen. Deras lärdomar samlas nu i en skrift som går ut till kommunens lärare i höst.

Västerås Stad har de senaste fem åren satsat på entreprenörskap i skolan. Först utbildades skolledare och pedagoger i entreprenöriellt lärande. I fjol flyttades fokus till samverkan mellan skola och arbetsliv. Projektet ”Synligt arbetsliv” har målet att förbättra studie- och yrkesvägledningen, framför allt i undervisningen.

– Vi vill hjälpa eleverna att hitta sin egen mening med ämnena i skolan. Jag är övertygad om att deras motivation ökar om vi lyckas förmedla att undervisningen inte bara handlar om att få betyg i nian utan också om vad som händer sen, säger Michael Fredqvist, vägledare på utvecklingsenheten IDA.

Kommunen har startat ett nätverk för studie- och yrkesvägledarna och lärare på nio frivilliga skolor har fått i uppdrag att genomföra en arbetslivsrelaterad aktivitet.

– Målet är att lärarna ska få med studie- och yrkesvägledning i det som redan görs. På studiebesök kan man till exempel be folk där att berätta om deras väg in i olika yrkesroller och när polisen är på skolbesök för att tala om trafik eller narkotika kan de berätta om hur det är att vara polis och hur man blir det, säger Michael Fredqvist.

Lärarna i projektet ska beskriva vad de gjort och koppla det till läroplanen. En av svensklärarna gav till exempel sina elever i uppgift att skriva cv och göra lämplighetstest på Arbetsförmedlingens sajt.

– Vi ska nu välja ett tjugotal exempel, som vi sedan kopplar till de allmänna råden för syv. Allt samlas i en skrift, som ska inspirera andra lärare att testa något liknande.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm