Annons
Malin Bergmann, Elisabet Cassel och Jennifer Bergman. Foto: Kalle Assbring
Elisabet Cassel och Jennifer Bergman. Foto: Kalle Assbring
Elisabet Cassel, Jennifer Bergman och Malin Bergmann. Foto: Kalle Assbring
Jennifer Bergman och Malin Bergmann. Foto: Kalle Assbring
Bild 1/4

Ta det lugnt – och våga fråga

Publicerad 19 augusti 2015

Roligare än förväntat, men också mer intensivt och annorlunda än de trodde under utbildningen.
Efter första tiden som lärare är Jennifer Bergman, Elisabet Cassel och Malin Bergmann eniga om att generösa kollegor är a och o för en bra start i yrket. 

Fakta

Lärarna

JENNIFER BERGMAN
Ålder: 27.
Lärare i: Svenska och religion, men undervisar enbart i svenska. Ett år i yrket och arbetar på Erlaskolan i Falun.
Koppar kaffe/dag: ”Det blir nog i genomsnitt fem.”
Betyg på skolkaffet: ”A. Det är bra och det finns alltid mjölk till.”

MALIN BERGMANN
Ålder: 28.
Lärare i: Engelska, historia, franska och religion på Helixgymnasiet i Borlänge. Två år i yrket.
Koppar kaffe/dag: Tre.
Betyg på skolkaffet: ”Det beror helt på vem som brygger, men jag kan vara generös och ge ett C.”

ELISABET CASSEL
Ålder: 46.
Lärare i: Svenska och bild. Arbetar från och med i höst på Hagströmska gymnasiet i Falun, var tidigare på Helixgymnasiet i Borlänge. Två år i yrket.
Koppar kaffe/dag: ”Jag dricker te.Det blir nog tre koppar om dagen.”
Betyg på skolteet: ”B. Det finns många
olika smaker att välja bland.”

Malin Bergmann och Elisabet Cassel blev färdiga lärare för två år sedan och Jennifer Bergman i fjol. De har alla läst på högskolan i Dalarna och fick snabbt jobb i Borlänge respektive Falun.

Hur har er första tid som lärare varit?

Jennifer Bergman: Jag gjorde nog inte världens smartaste drag som började min karriär på en helt nystartad skola. Det är hårt arbete att starta en skola, så det har varit lite galet måste jag säga. Men jag har haft jättestort stöd av mina kollegor.

Malin Bergmann: Det har varit väldigt mycket ansvar, men också väldigt tryggt. Det har alltid funnits bra backning i personalen. När jag har haft frågor har det funnits en fin personalstyrka som alltid ställt upp. 

Elisabet Cassel: Det har varit intensivt. Nog ännu mer intensivt än jag hade trott, även om jag var beredd på att det skulle vara mycket att göra och sätta sig in i. Jag har också haft jättemycket stöd från kollegor och har arbetat inom en bra och tydlig organisation med strukturer för hur jag ska komma igång.

Vad är det som varit ännu mer intensivt än du trodde?

Elisabet: Rättningen – i svenska är det mycket att rätta – och mentorskapet. Det har tagit mer tid än jag trodde. Det har varit många elevvårdsärenden och det är svårt att planera hur mycket tid de kommer ta. 

Jennifer: Jag har också varit mentor under mitt första år ute. Det är otroligt viktigt i en sådan situation att ha andra att fråga och att de inte avfärdar en. 

Hur väl förberedde lärarutbildningen er på mentorskapet?

Unisont: Inte alls.
 
Elisabet: Det saknas, även om handledaren på min VFU-skola pratade en del om det. Jag var med på utvecklingssamtal och åtgärdsprogramskrivande, men det går ändå inte att föreställa sig hur mycket tid det tar. 

Jennifer: Vi tre har gått den gamla lärarutbildningen och där var det otroligt mycket fokus på ämneskunskaper, men jag tycker att vi borde ha varit mycket mer ute i verksamheten. Det hade behövts, för att förstå vidden av hur mycket tid som går till annat än undervisning. 

Malin: Överlag kan jag känna att bitarna om hur väl förberedd man är på verksamhetens alla krav beror på vilka mentorer och handledare man har haft på VFU:n. Det skiljer sig enormt mycket vad de tycker är viktigt. En del tycker att det viktiga är att lära sig lägga upp lektioner och få till didaktiken på rätt sätt. Då kommer mentorskapet och att ta hand om elever i bakvattnet.

Vad önskar ni att ni hade vetat innan ni började jobba?

Malin: Det är just hur man tar hand om mentorselever på ett vettigt sätt. Men även saker som planering av nationella prov och hur man jobbar för att få bättre gruppsammanhållning i en klass.

Elisabet: Att få elever motiverade. Vi pratade om det på utbildningen, men det känns som att man skulle ha fått med sig mer metoder kring det. Många elever skjuter upp och släpar efter och det tar mycket tid.

Jennifer: Överlag elevhantering. Vi pratar mycket om undervisning men det uppstår en oändlig massa saker att hantera under en dag och det hade jag önskat att det lagts mer fokus på.

Elisabet: Samtidigt är det svårt att helt lära sig det som student, det är något som kommer när man lever med det. 

Hur har ni axlat ledarskapsrollen i klassrummet?

Malin: Jag har tidigare haft en enorm talängslan – att stå inför en stor grupp och prata har inte varit min grej, och att komma in i det och lära sig stå inför en elevgrupp har varit ett stort steg för mig. Nu känner jag mig bekväm i min roll och jag kan vara mig själv. Det är så jag tror att jag är den bästa läraren. 

Elisabet: Jag tyckte att det var svårt på andra sätt. Att få eleverna att lyssna och vara intresserade och känna att undervisningen är på rätt nivå är svårare än jag tänkt mig. Att vara
äkta är det som fungerar – eleverna känner av om man gör sig till.

Hur har det funkat med era egna mentorer?

Elisabet: Jättebra! Jag vill bara lovprisa henne! Hon är otroligt generös med tips och erfarenheter och uppmuntrar mig. Vi samarbetar mycket.

Malin: För mig var det lite otydligt om vem som skulle vara min mentor. Min medmentor i klassen har hjälpt mig med saker som föräldrakontakt, rutiner kring elevärenden och så vidare. Men någon riktig ämnesmentor har jag inte haft. Jag har sökt hjälp själv när jag har behövt det och det har funkat bra det med. Vi har haft ett jättebra samarbete mellan ämnena, framför allt mellan svenska och engelska. 

Jennifer: Jag har haft en mentor som är mellanstadielärare och inte i mina ämnen, men det har varit kanon med stöttning eftersom jag har undervisat en femma. 

Vad har ni för råd till äldre lärare om hur de ska ta emot nyutexaminerade kollegor?

Malin: Ha ett öppet sinne.

Jennifer: Se till att det finns tid att sitta och gå igenom frågor. Man har många saker man funderar på. Jag känner att jag har haft en väldig tur som har så bra och hjälpsamma kollegor som delar med sig av sina erfarenheter. 

Elisabet: Ja, se till att avsätta ordentligt med tid till introduktion. I dag tycker jag att det för mycket hänger på kollegornas goda vilja i stället för att det finns ett planerat utrymme.

Malin: Det är jätteviktigt med öppensinnade kollegor som låter en leva ut sina idéer. 

Vad har ni för råd till andra som är helt nya som lärare?

Malin: Våga fråga. Det är det absolut viktigaste. Många kan vara rädda att ställa frågor och ta stöd av sina kollegor, men vågar man inte kan man fastna helt i onödan. Ta det lugnt, är en annan sak.

Elisabet: Det är lätt att ta på sig för mycket för att man är ny och har mycket energi. 

Jennifer: Hade jag tänkt om skulle jag nog inte ha tagit lika mycket ansvar för saker vid sidan av undervisningen. Fokusera på att du själv ska utvecklas första året. 

Är det som ni trodde att vara lärare?

Jennifer: Nej, verkligheten är annorlunda än jag tänkte mig. Det är så teoretiskt på högskolan. För teoretiskt, skulle jag säga. Man kan bli lite förvirrad när man kommer ut i verkligheten.

Elisabet: Jag har dragit mig lite för att bli lärare, men så visade det sig vara mycket roligare än jag trodde. Det är verkligen ett kreativt yrke. Man får hitta på så mycket själv och jag jobbar med ämnen som jag älskar: konst och litteratur. Att få föra det vidare till andra människor är härligt.

Jennifer: Det som är roligast är att se människor lyckas. Att få se elever som man kämpat med blomma ut!

Malin: Jag tycker också att det är roligare. Även om det är tungt ibland, med rättningar och åtgärdsprogram, så ger barnen så mycket energi att man orkar med det.

Vad hade ni velat få mer av under lärarutbildningen?
 
Jennifer: Jag hade velat ha mer tid ute i verksamheten.
 
Malin: Att få en mer realistisk bild av skolan. Det är mycket torra saker som står i avhandlingar som skrevs för flera år sedan. När man sedan kommer ut är det inte alls sanningen i dag. Jag hade också velat få mer om en digitaliserad skola, eftersom det är dithän vi är på väg.

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Världskampanj belyser ojämlikheter i skolan

Utbildning

Just nu lyfts frågan om allas rätt till utbildning i hela världen. Flera svenska toppolitiker besökte sina gamla grundskolor för att belysa frågan om de miljontals barn som inte går i skolan i dag.
– Det är en väldigt viktig fråga att jobba med, säger minister Anna Ekström.

Annons
Annons

”Stärk kvaliteten – högre utbildning måste löna sig”

Debatt

”Sverige lägger varje år många miljarder på den högre utbildningen men regeringens åtgärder för att sänka arbetslösheten utifrån att stärka utbildningssektorn har varit allt för tama”, menar Fredrik Christensson (C), riksdagsledamot och talesperson för högre utbildning. 

Kommentera
Annons

Problemskolan lades ner: ”Rätt beslut”

Likvärdighet

Det var rätt beslut att stänga Vivallaskolans högstadium och i stället placera barnen på andra skolor. Det menar läraren Per Ohlsson som nyligen själv har bytt från Vivallaskolan till Gumaeliusskolan i centrala Örebro.
– Jag tycker att alla borde ta efter det som vi har gjort i Örebro, säger han.

”Digitaliseringen är inget lärare kommer undan”

Digitalisering

Nio av tio 11-åringar använder internet för skolarbetet, och en fjärdedel av sjuåringarna. Majoriteten av svenska elever får källkritik genom skolan.
– Det viktigaste är att skolan digitaliserar sig nu, säger Måns Jonasson, på Internetstiftelsen.

Annons
Annons

Förslaget att avskaffa modersmål sågas av egna partiet

Modersmål

Ledande moderatpolitiker vill avskaffa modersmålsundervisningen i skolan. Ett utspel som har väckt stor kritik. Till och med inom det egna partiet.
– Vi vill att man fortsatt ska ha möjlighet till modersmål, säger Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Erik Bengtzboe till Skolvärlden.

Annons

Utredningen gör deras undervisning svårare

Kulturskoleutredningen väckte rabalder med förslaget om gruppundervisning. På kulturskolan i Södertälje är det redan verklighet. En förändring som flera av lärarna är kritiska till.  
– Vi har tappat elever på grund av detta, säger Eva Dekany-Ström.

”Låt lärarna ta makten över fortbildningen”

Kompetensutveckling

Skolan lägger stora pengar på fortbildning med tveksamt innehåll, anordnade av kommersiella aktörer. Det menar läraren och forskaren Malin Tväråna. Och det sker ofta helt i onödan.
– Kompetensen finns redan i lärarkåren, säger hon.

Skolutveckling

De utvalda – så får de sin skola att lyfta

Sunnerbyskolan i Sorunda är en av skolorna i satsningen Samverkan för bästa skola – skolor vars resultat ska lyftas med hjälp av Skolverket. När den första orosfasen nu lagt sig är man eniga om att stödet är bra. Och skolutvecklingsarbetet genomsyrar precis allt.

Skolverket: ”Vi blir mötta med skepsis”

Skolverket möts ibland med viss skepsis från de utvalda skolorna.
– Då är det viktigt att vara tydlig med att vi ska stötta, inte dunka in insatser ovanifrån, säger Ulrika Lundqvist, enhetschef på Skolverket.

Arbetsmiljö

Hyrlärare lockas med 50000 kr i månadslön

Arbetsmiljö

Bemanningsföretag lockar lärare med bättre villkor. Och levererar samtidigt en rejäl känga till skolor som inte tar hand om sin personal.
Men facket är kritiskt och menar att pengarna inte går dit de ska.

Lotte är hyrlärare: ”Jag plockade russinen ur kakan”

Arbetsmiljö

Friheten att kunna välja omfattning på uppdraget och att bara ägna sig åt undervisning. Det ser Lotte Johannessen som den stora vinsten med att jobba för ett bemanningsföretag.

Listan med regler för föräldrar skrotas

Arbetsmiljö

Stockholm föreslog regler för föräldrar för att stoppa påtryckningar mot lärare. Men regellistan skrotades av högsta skolchefen i sista stund.
– Det borde finnas ett förväntansdokument för föräldrar, säger Britt-Marie Selin på LR.

”Skolan riskerar bli lågpresterande – inte eleverna”

Debatt

”För många elever som har funktionsnedsättningar är teknikens intågande i klassrummen en lärorevolution. Elever med funktionshinder kan plötsligt skriva och läsa och delta i undervisningen på så lika villkor som möjligt”, skriver Gunilla Danielsson.

Kommentera

Ny forskning: Lågpresterande vinnare med digitala verktyg

Undervisning 

Digitala lärverktyg kan höja elevernas skolresultat och särskilt de lågpresterande, visar ny forskning. Alla är inte övertygade.
– Jag är inte övertygad om att själva undervisningen i skolan kan revolutionernas på det sättet som många teknikfrälsta menar, säger högstadieläraren och debattören Isak Skogstad.

Han får guldäpplets särskilda pris

Prisad

Guldäppeljuryns särskilda pris går till forskaren Carl Heath.
– Likvärdigheten är skolans största utmaning även när det gäller digitaliseringen, säger han.

Hjärnan

Så hjälper du dina elever att plugga smartare

Hjärnan

Forskning visar att rätt sorts studieteknik är avgörande för var information placerar sig i hjärnan – och hur eleven då skapar varaktiga minnen. Så här kan du hjälpa dina elever.

6 hjärnknep till dina elever

Hjärnan

Hur kan man som lärare hjälpa sina elever att plugga smartare? Författaren Johan Rapp har hjärnknepen. 

”Skolan får inte blunda för hedersvåld”

Integration

Kunskapen om hedersrelaterat våld ökar, samtidigt som ”bredvidsamhället” i förorterna växer. 
– Lärare måste understryka att det handlar om lagar, man får inte slåss och frihetsberöva. Och i dag finns det hjälp att få, säger Trifa Abdulla, lärare med egna erfarenheter av hedersvåld.

”Lärare ska aldrig behöva vara ensamma med oron”

Integrationspolitik

Regeringen satsar 100 miljoner kronor under 2018 för att bekämpa hedersvåld. Det är ett förslag i höstbudgeten.
– Lärare ska aldrig behöva vara ensamma med oron för att en elev far illa, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

Undersökning

Så tycker lärarna om sin rektor

Skolledning

En majoritet av lärarna är missnöjda med hur rektorerna utövar sitt pedagogiska ledarskap och hur den lokala lönesättningen går till, visar en undersökning som Skolvärlden gjort.
– Rektorn syns nästan aldrig ute i verksamheten. Ändå är det rektor som ska bedöma lärarna och sätta lönerna, säger läraren Petter Hedström i Helsingborg.

”Många har inte tid att fungera som de vill”

Skolledning

Det är inte bara lärare som är kritiska till hur det pedagogiska ledarskapet fungerar i skolan. Även bland rektorerna finns det kritik.
– Många rektorer har inte tid att fungera som de pedagogiska ledare som de vill vara, säger Matz Nilsson som är ordförande för Sveriges skolledarförbund.

Lärarnas svar i enkäten om sin rektor

Skolledning

Öppna svar – så svarar lärarna i Skolvärldens undersökning om sin rektor.

Anna Ekström: ”Jag är orolig”

Skolledning

Rektorernas kärnuppgift är pedagogiskt ledarskap, säger gymnasie- och kunskapslyfts­minister Anna Ekström (S).
– Behovet av pedagogiskt ledarskap är väldigt stort i Sverige.

Stresslösningen: Rektorn tar hand om föräldraskället

Arbetsmiljö

Rektorn Mikael Lindberg tar hand om allt skäll från föräldrar som riktas mot skolans lärare. Arbetsmodellen har gett resultat.
– Det har självklart minskat stressen hos mig som lärare, säger läraren Julia Söderhäll.

Här rättar hon eleverna – på toaletten

Gymnasium 

På Gymnasieskolan Futurum blir eleverna uppläxade även på toaletten. När läraren Amanda Gustafsson såg ett ovanligt felstavat klotter rättade hon det med massor av lappar – och la upp på Instagram.

Låga gymnasiebetyg förklarar lärarutbildningens många avhopp

Rapport

En stor andel studenter med låga gymnasiebetyg. Det är förklaringen till att många hoppar av lärarutbildningen i ett tidigt skede, enligt en ny rapport. Studenternas sociala bakgrund påverkar däremot inte avhoppen.

Pensionerad lärare: Läge kräva bra villkor

Förhandlingsläge

Pensionerade gymnasieläraren Bo Johansson tycker att fler 65+lärare borde ta chansen att undervisa. De har ett bra förhandlingsläge.
–  Som pensionär kan jag kräva bra villkor och säga: jag vill ha det så här.

"Det behövs bättre samverkan mellan studiehandledare och ämneslärare"

Nyanlända

Skolan behöver höja kvaliteten i studiehandledning på modersmålet. Till exempel måste samverkan mellan studiehandledare och ämnesläraren stärkas. Det visar Skolinspektionens granskning.

Hon vill lyfta NO med hjälp av ”gråskalor”

Den traditionella undervisningen måste ge plats åt mer diskussioner om naturvetenskapens karaktär i klassrummet.
Det menar Lotta Leden, doktorand vid Högskolan Kristianstad, som i sin nya avhandling framhäver att naturvetenskapen inte är svartvit – utan att den snarare går i gråskalor. 

Rektorn: Skolbytena ett jätteproblem

Planeringen förstörs när elever försvinner och tillkommer varje vecka. Nu föreslår Liberalerna en reglering av möjligheten att byta skola.

Robotforskaren: ”Så funkar det i klassrummet”

Forskning

Robotlärare kan bidra till nya undervisningsformer i skolan i framtiden, men vi kan inte lita på att tekniken ska lösa lärarbristen. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

Läraren: ”Så blir din skola bättre på extra anpassningar”

Särskilt stöd

Dammhagskolan är en av landets bästa skolor när det kommer till extra anpassningar och lyfts som ett gott exempel av Skolinspektionen.

Debatt: ”Föräldrar behövs i skolan”

Debatt

”Att inte ha föräldramöten i skolan är en uppgiven osthyveltaktik som inte löser något av skolans riktigt stora problem”, skriver Föräldraalliansen.

Kommentera

Demokrati och vetenskap i fokus på Nobel Teacher Summit

Nobel

Tre nobelpristagare och 350 lärare delar en dag som fördjupar lärarens roll i samhället.
– Det här ger inspiration, engagemang och praktiska tips, säger läraren Anna Vormisto.

Kraftig ökning: Så många återvänder till läraryrket

Lärarbrist

Fler lärare återvänder till yrket efter att ha arbetat med något annat.
Det visar statistik som SCB tagit fram på uppdrag av utbildningsdepartementet.
– Ökningen är jättepositiv, säger Åsa Fahlén på LR.

Obligatorisk förskoleklass blir verklighet

Politik

Regeringen vill att förskoleklass bli obligatoriskt redan nästa läsår. Nu får de stöd av Sverigedemokraterna vilket innebär att de ser ut att ha riksdagsmajoritet för förslaget.

Lista: Så många nya lärare kan din kommun få av miljarderna

Lista

Regeringens miljardsatsning kan teoretiskt innebära 10 000 nya lärartjänster i hela landet.
– Det vi vet spelar roll för elevernas resultat är tillgången på legitimerade lärare, säger Åsa Fahlén på LR.

Efter hjärnforskarens kritik: ”Bilden av läraren stämmer inte”

Hjärnforskaren Martin Ingvar är kritisk till läraridealet där läraren har en passiv roll och eleverna lär sig själva.
– Det ser inte ut så i dag – inte hos mig och inte hos mina kollegor, säger läraren Karin Johansson.

Olagligt förslag om obehöriga lärare dras tillbaka

Lärarbrist

Malmö stads omstridda förslag om obehöriga skolpedagoger kan dras tillbaka.
– Mycket tyder på det. Det skulle vara förödande för skolans resultat om detta gick igenom, säger Catharina Niwhede, distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Malmö stad.

”Liberalerna säger nej till de elever som behöver mest resurser”

Debatt

”Det Liberalerna vill skära ner på i skolbudgeten skulle drabba de elever och skolor som behöver resurserna allra mest”, skriver utbildningsminister Gustav Fridolin i en debattartikel.

Kommentera

Debatt: ”För att stärka skolan måste kvalitet gå före kvantitet”

Debatt

”Vi behöver reformer som stärker kvaliteten i varje skola. Och reformer som ser till att de som behöver skolan mest får riktigt bra undervisning”, skriver Christer Nylander (L), vice ordförande i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så kan syv stärka sin roll i undervisningen

Syv

Här är satsningen som ska stärka studie- och yrkesvägledningen i landets skolor.
– Det ger möjligheten till att på sikt öka elevernas motivation, säger syvaren Pernilla Danielsson.

Debatt: ”Facken ligger bakom lärarnas arbetsbelastning”

Debatt

”Tyvärr är situationen med den höga arbetsbelastningen för lärarna till stor del självförvållad av lärarfacken”, skriver Kjell Tormod.

Kommentera

Twitterstorm efter Malmös fortbildningsdag: ”Förakt”

”Förakt mot bildning och lärare”. Fortbildningsdagen i Malmö under onsdagen skapade en rejäl twitterstorm.
– Många lärare är besvikna och uppgivna, säger läraren Johan Åström.
– Vår egen utvärdering visar att många är positiva, svarar grundskoledirektören Anders Malmquist.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons