Annons
Malin Bergmann, Elisabet Cassel och Jennifer Bergman. Foto: Kalle Assbring
Elisabet Cassel och Jennifer Bergman. Foto: Kalle Assbring
Elisabet Cassel, Jennifer Bergman och Malin Bergmann. Foto: Kalle Assbring
Jennifer Bergman och Malin Bergmann. Foto: Kalle Assbring
Bild 1/4

Ta det lugnt – och våga fråga

Publicerad 19 augusti 2015

Roligare än förväntat, men också mer intensivt och annorlunda än de trodde under utbildningen.
Efter första tiden som lärare är Jennifer Bergman, Elisabet Cassel och Malin Bergmann eniga om att generösa kollegor är a och o för en bra start i yrket. 

Fakta

Lärarna

JENNIFER BERGMAN
Ålder: 27.
Lärare i: Svenska och religion, men undervisar enbart i svenska. Ett år i yrket och arbetar på Erlaskolan i Falun.
Koppar kaffe/dag: ”Det blir nog i genomsnitt fem.”
Betyg på skolkaffet: ”A. Det är bra och det finns alltid mjölk till.”

MALIN BERGMANN
Ålder: 28.
Lärare i: Engelska, historia, franska och religion på Helixgymnasiet i Borlänge. Två år i yrket.
Koppar kaffe/dag: Tre.
Betyg på skolkaffet: ”Det beror helt på vem som brygger, men jag kan vara generös och ge ett C.”

ELISABET CASSEL
Ålder: 46.
Lärare i: Svenska och bild. Arbetar från och med i höst på Hagströmska gymnasiet i Falun, var tidigare på Helixgymnasiet i Borlänge. Två år i yrket.
Koppar kaffe/dag: ”Jag dricker te.Det blir nog tre koppar om dagen.”
Betyg på skolteet: ”B. Det finns många
olika smaker att välja bland.”

Malin Bergmann och Elisabet Cassel blev färdiga lärare för två år sedan och Jennifer Bergman i fjol. De har alla läst på högskolan i Dalarna och fick snabbt jobb i Borlänge respektive Falun.

Hur har er första tid som lärare varit?

Jennifer Bergman: Jag gjorde nog inte världens smartaste drag som började min karriär på en helt nystartad skola. Det är hårt arbete att starta en skola, så det har varit lite galet måste jag säga. Men jag har haft jättestort stöd av mina kollegor.

Malin Bergmann: Det har varit väldigt mycket ansvar, men också väldigt tryggt. Det har alltid funnits bra backning i personalen. När jag har haft frågor har det funnits en fin personalstyrka som alltid ställt upp. 

Elisabet Cassel: Det har varit intensivt. Nog ännu mer intensivt än jag hade trott, även om jag var beredd på att det skulle vara mycket att göra och sätta sig in i. Jag har också haft jättemycket stöd från kollegor och har arbetat inom en bra och tydlig organisation med strukturer för hur jag ska komma igång.

Vad är det som varit ännu mer intensivt än du trodde?

Elisabet: Rättningen – i svenska är det mycket att rätta – och mentorskapet. Det har tagit mer tid än jag trodde. Det har varit många elevvårdsärenden och det är svårt att planera hur mycket tid de kommer ta. 

Jennifer: Jag har också varit mentor under mitt första år ute. Det är otroligt viktigt i en sådan situation att ha andra att fråga och att de inte avfärdar en. 

Hur väl förberedde lärarutbildningen er på mentorskapet?

Unisont: Inte alls.
 
Elisabet: Det saknas, även om handledaren på min VFU-skola pratade en del om det. Jag var med på utvecklingssamtal och åtgärdsprogramskrivande, men det går ändå inte att föreställa sig hur mycket tid det tar. 

Jennifer: Vi tre har gått den gamla lärarutbildningen och där var det otroligt mycket fokus på ämneskunskaper, men jag tycker att vi borde ha varit mycket mer ute i verksamheten. Det hade behövts, för att förstå vidden av hur mycket tid som går till annat än undervisning. 

Malin: Överlag kan jag känna att bitarna om hur väl förberedd man är på verksamhetens alla krav beror på vilka mentorer och handledare man har haft på VFU:n. Det skiljer sig enormt mycket vad de tycker är viktigt. En del tycker att det viktiga är att lära sig lägga upp lektioner och få till didaktiken på rätt sätt. Då kommer mentorskapet och att ta hand om elever i bakvattnet.

Vad önskar ni att ni hade vetat innan ni började jobba?

Malin: Det är just hur man tar hand om mentorselever på ett vettigt sätt. Men även saker som planering av nationella prov och hur man jobbar för att få bättre gruppsammanhållning i en klass.

Elisabet: Att få elever motiverade. Vi pratade om det på utbildningen, men det känns som att man skulle ha fått med sig mer metoder kring det. Många elever skjuter upp och släpar efter och det tar mycket tid.

Jennifer: Överlag elevhantering. Vi pratar mycket om undervisning men det uppstår en oändlig massa saker att hantera under en dag och det hade jag önskat att det lagts mer fokus på.

Elisabet: Samtidigt är det svårt att helt lära sig det som student, det är något som kommer när man lever med det. 

Hur har ni axlat ledarskapsrollen i klassrummet?

Malin: Jag har tidigare haft en enorm talängslan – att stå inför en stor grupp och prata har inte varit min grej, och att komma in i det och lära sig stå inför en elevgrupp har varit ett stort steg för mig. Nu känner jag mig bekväm i min roll och jag kan vara mig själv. Det är så jag tror att jag är den bästa läraren. 

Elisabet: Jag tyckte att det var svårt på andra sätt. Att få eleverna att lyssna och vara intresserade och känna att undervisningen är på rätt nivå är svårare än jag tänkt mig. Att vara
äkta är det som fungerar – eleverna känner av om man gör sig till.

Hur har det funkat med era egna mentorer?

Elisabet: Jättebra! Jag vill bara lovprisa henne! Hon är otroligt generös med tips och erfarenheter och uppmuntrar mig. Vi samarbetar mycket.

Malin: För mig var det lite otydligt om vem som skulle vara min mentor. Min medmentor i klassen har hjälpt mig med saker som föräldrakontakt, rutiner kring elevärenden och så vidare. Men någon riktig ämnesmentor har jag inte haft. Jag har sökt hjälp själv när jag har behövt det och det har funkat bra det med. Vi har haft ett jättebra samarbete mellan ämnena, framför allt mellan svenska och engelska. 

Jennifer: Jag har haft en mentor som är mellanstadielärare och inte i mina ämnen, men det har varit kanon med stöttning eftersom jag har undervisat en femma. 

Vad har ni för råd till äldre lärare om hur de ska ta emot nyutexaminerade kollegor?

Malin: Ha ett öppet sinne.

Jennifer: Se till att det finns tid att sitta och gå igenom frågor. Man har många saker man funderar på. Jag känner att jag har haft en väldig tur som har så bra och hjälpsamma kollegor som delar med sig av sina erfarenheter. 

Elisabet: Ja, se till att avsätta ordentligt med tid till introduktion. I dag tycker jag att det för mycket hänger på kollegornas goda vilja i stället för att det finns ett planerat utrymme.

Malin: Det är jätteviktigt med öppensinnade kollegor som låter en leva ut sina idéer. 

Vad har ni för råd till andra som är helt nya som lärare?

Malin: Våga fråga. Det är det absolut viktigaste. Många kan vara rädda att ställa frågor och ta stöd av sina kollegor, men vågar man inte kan man fastna helt i onödan. Ta det lugnt, är en annan sak.

Elisabet: Det är lätt att ta på sig för mycket för att man är ny och har mycket energi. 

Jennifer: Hade jag tänkt om skulle jag nog inte ha tagit lika mycket ansvar för saker vid sidan av undervisningen. Fokusera på att du själv ska utvecklas första året. 

Är det som ni trodde att vara lärare?

Jennifer: Nej, verkligheten är annorlunda än jag tänkte mig. Det är så teoretiskt på högskolan. För teoretiskt, skulle jag säga. Man kan bli lite förvirrad när man kommer ut i verkligheten.

Elisabet: Jag har dragit mig lite för att bli lärare, men så visade det sig vara mycket roligare än jag trodde. Det är verkligen ett kreativt yrke. Man får hitta på så mycket själv och jag jobbar med ämnen som jag älskar: konst och litteratur. Att få föra det vidare till andra människor är härligt.

Jennifer: Det som är roligast är att se människor lyckas. Att få se elever som man kämpat med blomma ut!

Malin: Jag tycker också att det är roligare. Även om det är tungt ibland, med rättningar och åtgärdsprogram, så ger barnen så mycket energi att man orkar med det.

Vad hade ni velat få mer av under lärarutbildningen?
 
Jennifer: Jag hade velat ha mer tid ute i verksamheten.
 
Malin: Att få en mer realistisk bild av skolan. Det är mycket torra saker som står i avhandlingar som skrevs för flera år sedan. När man sedan kommer ut är det inte alls sanningen i dag. Jag hade också velat få mer om en digitaliserad skola, eftersom det är dithän vi är på väg.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Etikforskaren: Värdegrunden en ”IKEA-moral” för eleverna

Kritik

En värdegrund för skolan som dikterar vad som är rätt och fel duger inte. Istället behöver eleverna få testa sina värderingar i öppna samtal – inte minst elever med ”problematiska” värderingar. Det menar David Kronlid, lektor vid Uppsala Universitet.

Annons
Annons

Regeringen utreder statligt finansierad skola

Nytt uppdrag

En statlig utredning ska följa upp Skolkommissionens förslag på ökad statlig finansiering av grundskolan, meddelar regeringen på torsdagen.
– Ett första och viktigt steg mot en statligt finansierad skola, säger Svante Tideman, 1:e vice ordförande för LR.

Annons

Tävla och vinn!

Tävling

Hur ser din sommar som lärare ut? Skriv och berätta vad du gör för att ha något att minnas när höstterminen går in i mörka november. Som belöning lottar vi ut fem exemplar av Danny Wattins succéroman ”Historiegeneratorn”.

6 tips: Din röst påverkar eleverna

Läraryrket är ett röstyrke. Men lärarens kanske viktigaste verktyg får sällan den kärlek den behöver. 
– Det förvånar mig att lärarens röst får så lite uppmärksamhet, säger Viveka Lyberg Åhlander, docent i logopedi.

Annons
Annons

Magister Nordström: Så höjer du undervisningen med Instagram

Digitalt

Läraren Rickard Nordström har Sveriges största lärarkonto på Instagram och är en stor inspiratör för många lärare.

Annons

”Dags för oss vägledare att sluta acceptera små tjänster”

SYV

”Bristen på satsningar visar tyvärr på att man trots allt inte tycker att studie- och yrkesvägledningen är så viktig”, skriver studie- och yrkesvägledaren David Spak.

Otydliga krav på syv i kommunerna

SYV

Många kommuner saknar strategier och mål för arbetet med studie- och yrkesvägledningen.
Det visar en rapport från Västsvenska handelskammaren.

Almedalen 2018

”Lärare kan för lite om dyslexi”

Dyslexi

Lärare kan inte tillräckligt mycket om dyslexi, menar Christina Hellman, ordförande för Svenska Dyslexiföreningen.
– Man måste återinföra klassisk läs- och skrivinlärning på lärarutbildningen.

Jenny Madestam: Så var skolpolitiken i partiledartalen

Almedalen 2018

Statsvetaren Jenny Madestam kommenterar exklusivt för Skolvärlden skolpolitiken i partiledartalen från årets politikervecka.

Förstatligande hett debattämne i Almedalen

Val 2018

Riksdagspartierna gick i clinch under Almedalens stora skoldebatt. Mycket handlade om det delade ansvaret för skolan mellan stat och kommun.
– Den kommunala budgeten står över skollagen i princip i varje kommun. Det måste vi råda bot på, säger LR:s Åsa Fahlén.

Partiernas kandidater: ”Om jag fick bli utbildningsminister…”

Val 2018

Under den stora skoldebatten i Almedalen fick alla riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner svara på frågan ”Vad gör du om du blir utbildningsminister efter valet?” Här är svaren.

Väljarna om skolpolitiken

Liberalernas skolpolitik ”stjäl” väljare från andra partier

Valet 2018

Skolan är en av valets viktigaste frågor, så viktig att väljarna kan tänka sig att byta parti. Störst stöd bland andra väljare än sina egna har Liberalerna.

Bara 2 av 10 KD-väljare nöjda med partiets skolpolitik

Val 2018

Kristdemokraterna är det riksdagsparti som får lägst stöd för sin skolpolitik av de egna väljarna.
– Deras väljare verkar inte veta vad partiet tycker, säger Åsa Fahlén, ordförande LR.

Skolfrågan oviktig för SD:s väljare

Val 2018

Sverigedemokraterna har svagt stöd för sin skolpolitik bland de egna väljarna. Samtidigt kan få av dem tänka sig att rösta på ett annat parti på grund av det.

Hälften av M:s väljare mot vinster i skolan

Val 2018

Moderata väljare håller det fria skolvalet högst av alla väljargrupper, men hälften av dem är negativa till vinstuttag ur friskolor.
– Det är tydligt att moderata väljare inte ser valfrihet och vinstuttag som förutsättningar för varandra, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

S-väljare vill se förstatligande av skolan

Val 2018

Socialdemokraternas väljare är de som är allra mest positiva till ett statligt övertagande av ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver inte frågan.
– Skulle Stefan Löfven lyssna på sina väljare borde han driva den frågan, säger Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbunds ordförande.

Varannan C-väljare redo att byta parti för skolans skull

Val 2018

En majoritet av Centerpartiets tillfrågade väljare anser att staten bör ta över ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver en annan linje. Det kan kosta dem väljare, enligt en färsk undersökning.

MP:s väljare säger ja till statlig skola – men partiet säger nej

Val 2018

Skolan är viktig för Miljöpartiets väljare, men bara 36 procent av dem tycker att MP har den bästa skolpolitiken, enligt en ny väljarundersökning.
– Det är nog hög tid för Miljöpartiet att lyssna på sina väljare, säger LR:s orförande Åsa Fahlén.

V-väljarna: Inga vinstuttag för friskolor

Val 2018

Fler än åtta av tio Vänsterpartistiska väljare menar att friskolor inte borde kunna ta ut vinst. Lika många vill att staten tar över ansvaret för skolan från kommunerna.

Tre lärare: Ta bort betyget ”icke godkänt”

Debatt

Ta bort kunskapskraven – betyg bör sättas utifrån en medelprestation som normeras genom lärares erfarenhet och nationella prov – och ta bort betyget “icke godkänt”.
Det anser lärarna Nicklas Mörk, Håkan Sjöberg och Mårten Sahlin apropå den senaste tidens kunskapskravsdebatt.

Kommentera
Valet 2018

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Text + webb-tv

I mötet med Jonas Sjöstedt (V) vill läraren Ragnar Sjölander veta: 
Hur ser han på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Anna Ekström: Marknadsstyrningen av skolan leder fel

Valet 2018

Hur ser Socialdemokraternas minister Anna Ekström på lärarnas arbetssituation? Vad vill hon göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Socialdemokraterna?

Jimmie Åkesson: Vi måste gå mot mer statlig styrning

Valet 2018

Hur ser Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson på lärarnas arbetssituation? Vad vill han göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Sverigedemokraterna?

Annie Lööf: ”Skolan ska vara kvar på kommunal nivå”

Text + webb-tv

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
– Det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid, säger Annie Lööf.

Ulf Kristersson: ”Fler behöver bli förstelärare”

Valet 2018

Hur ser Moderaternas partiledare Ulf Kristersson på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir Sveriges statsminister?

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Text + webb-tv

Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?
– Elevpengen förstör relationen mellan rektor, lärare, elever och förälder, säger Gustav Fridolin.

Björklund: ”Det är många amatörer som styr skolan”

Valet 2018

Hur ser Liberalernas partiledare Jan Björklund på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir utbildningsminister? 

EBT: Skolan lider av administrationssjukan

Valet 2018

Hur ser Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet om hon får makten och varför ska lärare rösta på just Kristdemokraterna? 

”Jag vill lyfta de estetiska ämnena”

Bild

Med åttaåriga Petra som guide får lågstadieelever upptäcka konsten och lära sig mer om bilders betydelse.
Torhild Elisabet Sandberg har skrivit en bokserie för barn om konsthistorien.  

LR och M: Fem förslag för ökad studiero

Ordning och reda

Anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan har nästan dubblerats sedan 2014. Nu presenterar LR:s Åsa Fahlén och moderaternas Erik Bengtzboe fem förslag som ska bryta trenden.

”Elever i särskolan får inte hamna utanför i ett jämlikt skolsystem”

Debatt

Elever i grund- och gymnasiesärskolan är osynliga i debatten. Nu uppmanar vi samtliga partier att ta sitt ansvar och säkerställa att även elever i grund- och gymnasiesärskolan får rätt till en likvärdig utbildning. Det skriver Harald Strand, Förbundsordförande för FUB och Zarah Melander, Ombudsman FUB.

Kommentera

Läraren: Så blir programmering roligt

Digitalisering

Programmera egna mobilappar är inte lika svårt som det låter. Det menar matteläraren Per Bodelius, som låtit sina elever göra just det.
– Även de som först var motsträviga mot programmering tyckte att det var skoj, säger han.

”Svängdörren mellan Academedia och Skolverket hotar rättssäkerheten”

Debatt

Jurister som byter arbetsplats mellan friskolekoncerner och de myndigheter som ska reglera dem är bara ett av problemen med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor, något som Sverige är ensamma om i världen. Det skriver lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom.

Kommentera

"Kritiken mot Academedia felaktig"

Replik

Lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom lyfte i en debattartikel ett antal problem som de ser med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor.
Nu svarar Academedias kommunikationsdirektör Paula Hammerskog på kritiken.

Kommentera

Avtalet: Turordningsreglerna under lupp

Läraravtalet

Nu har lärarfacken och SKL fått i läxa över sommaren att titta närmare på konsekvenserna av turordningsreglerna.
Efter sommaren fortsätter medlingen.

S: Stopp för nya vinstdrivande skolor

Val 2018

Behovsbaserad skolpeng, gemensam antagning till fristående och kommunala skolor samt ett stopp för nya vinstdrivande skolor. Det är några av förslagen S presenterar inför valet.
– Vi vill att valet ska handla om det här, säger gymnasieminister Anna Ekström.

”Hög tid att ta tag i skolans digitalisering”

Debatt

Arbetet med att aktivt rusta alla Sveriges skolor för digitalisering måste börja omgående. Det skriver debattörerna Åke Grönlund, professor i informatik, och Matilda Wiklund, lektor i pedagogik.

Kommentera

Skolverkets förslag: Ta bort möjligheten att läsa extra svenska och engelska

Språkval

Fler elever ska läsa moderna språk, tycker Skolverket. Därför föreslår man att möjligheten att läsa extra engelska och svenska som språkval, ska ta bort.
– Bra, tycker läraren Annika Sjödahl.

"Brist på läromedel påverkar kunskapsresultaten"

Debatt

Många lärare och elever saknar idag läromedel. Det påverkar kunskapsresultaten, mest för de elever som inte kan få stöd i hemmet. Det skriver Svenska Läromedels vd, Rickard Vinde.

Kommentera

Den blomstertid nu kommer – eller...?

Debatt

”Till alla barn där ute som har svårt att bli förstådda i skolan: Vi saknar er varje dag och ni tillför så mycket!”, skriver Lo Håkansdotter, årskurs 7.

Kommentera
Valet 2018

På rast med Annie Lööf

Valet 2018

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
Läraren Ragnar Sjölander frågar ut Annie Lööf i serien ”På rast med...”.

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Val 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under sina raster från lektionerna på skolan. 
Hur ser Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Valet 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under hans raster från lektionerna på skolan. Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?

Så ska fler lockas att läsa tyska

Moderna språk

Allt färre elever läser tyska. För att öka intresset satsar Tysk-svenska handelskammaren 1,5 miljoner kronor i förhoppning om att fler elever ska lockas till språket.
– Fantastiskt! Alla satsningar på tyska språket är bra, säger tyskläraren Mia Smith.

SPSM: Viktigt att komma närmare huvudmännen

Samverkan

Utbildningsminister Gustav Fridolin vill att skolmyndigheterna ska samarbeta mer regionalt.
Generaldirektören på SPSM, Fredrik Malmberg, har redan påbörjat arbetet.

LR efter kritiken: Vi vill träffa aktiva medlemmar

Replik

Pensionerade lärare i Luleå är kritiska till att seniormedlemmar i LR Luleå bara får vara med på var tredje aktivitet som kommunföreningen anordnar.
Nu svarar kommunombuden i Luleå på kritiken.

Kommentera

”LR diskriminerar sina seniormedlemmar”

Debatt

”Har Lärarnas Riksförbund som policy att diskriminera sina seniormedlemmar?” Det undrar lärare i Luleå efter att förbundet lokalt tagit beslut om att seniormedlemmar endast får vara med på var tredje aktivitet.

Kommentera

Så ska Sverige bli topp 10 i Pisa

Skolpolitik

Tioårig grundskola, ordningsbetyg och privata aktörer inom lärarutbildningen. Det är några av Alliansens förslag inför valet.
– Regeringen gör inte fel saker. De gör ingenting, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund till Skolvärlden.
– I huvudsak gör vi det Alliansen föreslår, kontrar Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning.

Ny dom: Förtroendearbetstid grund för a-kassa

Fackligt

Kan lärares förtroendearbetstid ligga till grund för a-kassa?
Ja, anser kammarrätten i Stockholm.
– Beslutet kommer få konsekvenser för våra medlemmar, säger LR:s chefsjurist Kristina Rollbäck. 

Fridolin: Vill inte slå ihop skolmyndigheter

Skolutredning

En ny utredning föreslår att Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska Skolmyndigheten slås ihop, till två nya myndigheter.
Men utbildningsminister Gustav Fridolin kommer inte göra verklighet av förslaget.
– Vi är inte beredda att förespråka en sammanslagning.

Undersökning: ”Lärare på friskolor mer nöjda”

Lärare på fristående skolor är mer nöjda med sina arbetsvillkor än lärare i kommunala skolor. Det visar Jobbhälsoindex 2018.
– På mindre enheter är det lättare att ha en dialog med chefen och snabbare beslutsvägar, vilket medarbetare ofta upplever som positivt, kommenterar LR-ordförande Åsa Fahlén.

Ministern: Skolsegregationen är tätt kopplad till vinsterna

Skolmarknad

Gymnasieminister Anna Ekström (S) har inte gett upp hoppet om att begränsa vinstuttaget för friskolorna trots nederlaget i torsdagens riksdagsomröstning.
– Jag ser hela tiden vad vinstjakten ställer till med i skolan, säger hon till Skolvärlden.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons