Annons
Foto: Mats Samuelsson

Tack för pengarna, Ikea!

Publicerad 18 mars 2015

Fakta

Ikeas skolsponsring i Älmhult

Under läsåren 2013/2014 och 2014/2015 sponsrar Ikea kommunens grundskolor med åtta miljoner per läsår. 4 miljoner går till Internationella skolan. Det gör att skolan kan upprätthålla IB-standard. Övriga 4 miljoner går till tre satsningar som kommer samtliga skolor till del:

  1. Intensivundervisning på lågstadiet.
  2. Dubbelt pedagogiskt ledarskap på mellanstadiet.
  3. IT-utrustning och satsning på IT i undervisningen på högstadiet.

Utvärderingar har visat på snabba, positiva resultat.

Relaterat

Ikea sponsrar de kommunala skolorna i Älmhult med åtta miljoner kronor varje år. En skola får en fjärdedel av sin budget från Ikea. Men kommunen ser inga problem med det.

Det är onsdag förmiddag och klass 4B på Gemöskolan i Älmhult har matematik. Det ser ut som en helt vanlig lektion, men det finns ett undantag: den leds av två matematiklärare som är gemensamt ansvariga. Det dubbla pedagogiska ledarskapet är en av de satsningar som gjorts inom ramen för Ikeas sponsringspaket.

– Det dubbla ledarskapet gör det möjligt att fokusera på någon eller några få elever, samtidigt som man vet att alla andra får en bra undervisning, säger Anki Jonasson, en av klassens mattelärare.

På Gemöskolan, liksom på samtliga kommunala grundskolor i kommunen, används dubbelt pedagogiskt ledarskap på mellanstadiet i ämnena svenska, engelska och matematik. Det innebär att lärarna planerar, genomför och bedömer undervisningen tillsammans. I de fall det finns barn med särskilda behov får dessa stöd i vanlig ordning, det dubbla pedagogiska ledarskapet ska inte täcka upp för det.

Men det är inte bara mellanstadiet som får ta del av pengarna från Ikea. På lågstadiet har man satsat på intensivundervisning genom att anställa fler specialpedagoger och på högstadiet har man köpt in modern teknik och fortbildat personal i hur man kan använda IT i undervisningen. Dessutom har man satsat på kollegialt lärande.

Gemöskolans rektor Margit Johansson konstaterar att skolan har ökat elevernas måluppfyllelse efter att satsningen inleddes.

– Både vi och Ikea vill göra en bra skola bättre. Det här har gett oss möjligheten att satsa på saker vi inte hade kunnat göra annars.

De officiella utvärderingar som kommunen har gjort visar också på ett gott resultat. Det har blivit bättre resultat på nationella prov, högre kvalitet på undervisningen och ökad trivsel bland eleverna.

Kommunens avtal med Ikea slöts inför läsåret 2013/2014 och gäller i två år. Det omfattar åtta miljoner kronor per år. Hälften av pengarna går till Internationella skolan. Den andra hälften går till övriga grundskolor i kommunen, inklusive en friskola.

– Älmhult är hjärtat av Ikea och vår företagskultur. Om vi ska kunna få den kompetens vi behöver måste Älmhult vara en attraktiv bostadsort. Vi har bra skolor redan i dag, men för att bli attraktiva måste vi ha bland de allra bästa skolorna. För svenska familjer är skolan och bostadssituationen avgörande för att man ska vilja flytta till en ny ort, och för att vi ska kunna rekrytera internationella medarbetare är Internationella skolan en grundförutsättning, säger Gudmund Vollbrecht, senior advisor på Ikea.

När sponsoravtalet slöts inrättades ett samarbetsråd med representanter från Ikea och kommunen där man diskuterar de satsningar som genomförs. Men besluten om vad pengarna ska användas till ligger hos kommunen.

– Vi har varken intresse eller kompetens att bestämma det. Vi har gått till utbildningsförvaltningen och bett dem komma tillbaka med förslag på hur pengarna kan användas på bästa sätt, säger Gudmund Vollbrecht.

Störst skillnad gör Ikeas ekonomiska bidrag för Internationella skolan. Det är en engelsk-språkig kommunal grundskola, F–9, som grundades år 2002. Ikeas närvaro i kommunen är orsaken till att skolan överhuvudtaget finns här och de har stött skolan på olika sätt ända sedan starten. Tidigare bland annat i form av lärarnas fortbildning och material. Nu ger de alltså fyra miljoner kronor per år till skolan, vilket motsvarar nästan en fjärdedel av budgeten. Tack vare det kan skolan upprätthålla International Baccalaureatestandard.

– Det krävs extra resurser för att vara en IB-skola. Vi skulle behöva mer pengar av kommunen annars eller skära ned på allt det som vi använder Ikeas pengar till och då skulle det vara svårt att upprätthålla det som IB kräver, säger Maria Haglund, rektor på Internationella skolan.

IB har en egen läroplan och för att bli en IB-skola krävs det att man följer en lång rad föreskrifter. För att lyckas har Maria Haglund använt Ikeas fyra miljoner till saker som en vanlig svensk skola inte behöver: anställning av IB-koordinatorer, extra stöd i engelska för de elever som inte behärskar språket flytande, ökade kostnader för bibliotek, inköp av IT-utrustning som används flitigt i en undervisning med få läroböcker, avgifter till IB, internationell fortbildning för lärare, extra resurser till studiebesök, samt resurser för att delta i nätverk med andra IB-skolor.

– Pengarna har gett resultat. Vi har fått goda omdömen från IB och eleverna har bra resultat, säger Maria Haglund.

Det finns en tydlig internationell prägel på skolan. Det pratas flera olika språk i korridorerna och väggarna i lektionssalarna är fulla med elevarbeten och pedagogiska affischer. Eleverna kommer från över 20 olika länder, de flesta har föräldrar som arbetar på Ikeas kontor i Älmhult, och lärarna har också olika nationaliteter. 

Maria Haglund har haft flera möten med Ikea.

– Vi har en jättebra dialog. De vet att pengarna är väl använda.

Hon säger att det ”aldrig är pekpinnar” under mötena. Hon berättar vad skolan gör och Ikea bidrar med värdefull kunskap om vad föräldrarna säger. Beslutet om vad pengarna ska användas till ligger helt hos henne.

Vad skulle hända om Ikea drog in sitt stöd?
– Det är klart att det finns en sådan oro. Men det är lika mycket deras oro. För då kan vi inte hålla lika hög kvalitet. Det är viktigt att skolan har ett bra rykte, det är en viktig del i att det ska vara attraktivt för internationella medarbetare på Ikea att komma hit och bo i Älmhult.

Älmhults kommun är stolta över sitt samarbete med Ikea. Det lyfts upp på kommunens hemsida och anges i en broschyr som ett av ”tio goda skäl att flytta till Älmhult”. Stefan Jönsson (S), kommunalråd och nuvarande ordförande i utbildningsnämnden, säger dock att sponsringen till en början skapade diskussioner.

– I början var vi inte alls eniga. Men ju mer vi diskuterade formerna, och sedan tog fram en policy, såg vi att vi nog ska klara av att ta emot ett stöd.

Stefan Jönsson säger att det fanns farhågor att Ikea skulle vilja exponera sitt varumärke och styra undervisningen. Men när de förstod att det inte var syftet, tog man fram en egen policy för sponsring och slöt avtalet med Ikea.

Utvärderingar av de satsningar som har gjorts inom ramen för avtalet har visat på positiva effekter vilket är särskilt viktigt då Älmhult haft sjunkande skolresultat.

– Vi har fått jättepositiva resultat. Ikea har velat se en utvärdering av satsningarna och nu pågår diskussioner om en fortsättning, säger Stefan Jönsson.

Såväl den höga summan som det faktum att pengarna i princip går rakt in i skolbudgeten är unik i Sverige. Men Stefan Jönsson tycker ändå att kommunen lever upp till skollagens krav på att vara oberoende.

Är det inte kommunens ansvar att ge alla elever en bra utbildning?
– Absolut. Vi hade genomfört de här satsningarna ändå. Men det hade tagit längre tid.

Skulle ni kunna behålla Internationella skolan med IB-standard om Ikea drog tillbaka sitt stöd?
– Ja, den är så pass viktig för Älmhult. Vi hade fått satsa.

Vad får Ikea tillbaka av er?
– Egentligen inget. Men förhoppningsvis smartare och bättre elever. Det ger en bättre måluppfyllelse och Internationella skolan har ett mycket bra rykte.

Vad tycker du principiellt om sponsring i skolan?
– Jag är kluven. Det beror på hur det regleras i de lokala avtalen med det företag som går in och sponsrar. Jag är helt emot att man går in och styr, men det sätt Ikea stödjer oss i grundskolan på tycker jag är okej

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Tävling

Vinn Mona Liljedals bok!

Tävling

Vi lottar ut fem exemplar av Mona Liljedahls bok ”Särskilt begåvade elever”. Svara på frågan och vinn.

Annons
Annons

Utredare ska stärka kritiserat elevhälsoarbete

Elevhälsa

Åsa Karle har fått i uppdrag att utreda bristerna i skolornas arbete med elevhälsa och stöd för att ge fler elever chansen att nå kunskapsmålen.
– Likvärdiga möjligheter för alla barn och elever är en av de viktigaste skolfrågorna idag, säger hon.

Annons

Forskaren: Läromedel är vägen till jämlik skola

Läromedel

Shanghais exempel med en enda lärobok i matematik för samtliga skolor tar större hänsyn till beprövad erfarenhet än vad det svenska systemet gör. ​​Det menar den brittiske läromedels- och bedömningsforskaren Tim Oates.

”Professionsprogrammet måste få nationella riktlinjer”

Läraryrket

M och LR är eniga: lärarnas karriärutveckling behöver gemensamma riktlinjer för att säkra kvaliteten och undvika huvudmännens godtycke.
– Vi vill inte hamna i något som påminner om hanteringen av lärarlönelyftet, säger LR:s Åsa Fahlén.

Annons
Annons

Pojkar dominerar i klassrummet

Forskning

Pojkar talar mest i klassrummet. Men inte om samma saker som flickor. Nina Eliasson har forskat på högstadieelevers talutrymme i klassrummet och uppmanar lärare att ställa frågor som kräver eftertanke. 

Annons

Läraren: 5 faktorer som höjer elevernas mattekunskaper

Debatt

"Om du fortsätter öva och öva på det här sättet kommer det komma den dagen där du kan lösa matematiska uppgifter utan problem".

Undersökning: Så tycker partiernas väljare om skolfrågorna

Undersökning

Nästan 7 av 10 väljare vill att staten bör ha huvudansvaret för de skolor som i dag är kommunala. Det visar en ny undersökning av Lärarnas Riksförbund.
– Det är fullt rimligt att folk tycker som de gör, säger Svante Tideman, vice ordförande för LR.

Forskare tveksamma till lämplighetstest

Lärare

Kan man redan genom ett lämplighetstest avgöra vem som kommer bli en skicklig lärare?
Risken finns att man sållar bort även dem som faktiskt kunnat bli duktiga under utbildningens gång, anser Per Lindqvist och Ulla Karin Nordänger, professorer i pedagogik.

Almedalen 2017

8 av 10 M-väljare: ”Skrota vinstsystemet för friskolor”

Almedalen

79 procent av Moderaternas väljare vill skrota vinstsystemet för friskolor som det ser ut i dag. Det visar en färsk undersökning.
– Väldigt förvånande och intressant, säger statsvetaren Jenny Madestam.

Fridolin lovar satsa nya miljarder på skolan

Almedalen

Gustav Fridolin avslutade sitt tal i Almedalen med att prata om skola och utbildning.
– Får jag som jag vill så går vi hela vägen och genomför Skolkommissionens förslag. Tillför sex miljarder till skolan och staten tar åter ansvar för jämlikhet i skolsystemet, sa utbildningsministern.

De tre största fällorna med digitaliseringen av skolan

Digitalt

När nödvändig teknik, kompetensutveckling och läromedel finns på plats, kvarstår ändå utmaningar med digitaliseringen, visar ny forskning.
 – Man måste kliva över en tröskel, men när man väl gjort det har man vunnit mycket, säger högstadieläraren Sofie Nilsson.

”Åkesson kidnappade folkhemmet i sitt tal”

Almedalen

Jimmie Åkessons tal i Almedalen handlade mycket om vårdpolitiken och folkhemmet.
– Jag tror att det är väldigt många socialdemokrater som sitter och är rätt upprörda över att folkhemmet användes på det här viset, säger statsvetaren Jenny Madestam.

Oenighet kring KPU:er och lärarutbildning

Paneldebatt

Övernitisk byråkrati, politisk ovilja och lärosäten som är oense om hur lärarutbildningen ska se ut. Det är några hinder för att motverka lärarbristen som kom upp under en paneldebatt i Almedalen.

Ny forskning: ”Mjuka kvoter” gör skolvalet rättssäkert

Fria skolvalet

Obligatoriskt skolval vore bra, men först måste det otydliga regelverket styras upp. Det menar skolvalsforskaren Dany Kessel, som presenterar ny forskning om ”mjuka kvoter” som del av lösningen.

Läsambassadören: ”Låt eleverna läsa vad de vill”

Läslust

Sveriges läsambassadör Anne-Marie Körling vill inspirera lärare till innovativa metoder i undervisningen som skapar läslust. 
– Skapar vi möjligheter och variation i undervisningen kan alla elever vara med, säger hon.

S och M i handslag om skolpolitiken

Blocköverskridande gest

Här tar Camilla Waltersson Grönvall (M) och Anna Ekström (S) i hand på att jobba konstruktivt med skolkommissionens förslag.
– Förslagen ger grund och förutsättningar för att vi ska kunna komma väldigt långt vad gäller breda överenskommelser, säger Camilla Waltersson Grönvall.

En av tre klarar inte gymnasiet

Undersökning

Var tredje elev tar inte examen från gymnasiet. Det visar ny statistik som Lärarnas Riksförbund tagit fram.

Stor debatt: Så vill partierna lyfta lärarna

Skolpolitisk debatt

Likvärdigheten är fortfarande låg, var tredje elev når inte gymnasieexamen och lärarbristen är akut. Riksdagspartierna debatterade i Almedalen vad som krävs för att styra skutan rätt.

Experten om Björklunds överraskande tal

Almedalen

Jan Björklund (L) gick hårt åt klyftor och integration i sitt tal i Almedalen. Men framför allt visade han upp en ovanligt personlig sida.

Finansministerns almedalslöfte: 20 miljarder till välfärden

Almedalstalet

Magdalena Andersson (S) lovade 20 miljarder till omsorg och välfärd i sitt Almedalstal. Hur stor del av löftet som tillfaller skolan gick hon däremot inte alls in på.

Experten: ”KD-talet var längst ifrån skolan”

Almedalen

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor talade mest om satsningar på äldre i sitt Almedalstal. Skolan däremot nämndes knappt i KD-ledarens anförande.
– Det här talet var absolut längst ifrån skolan hittills, säger statsvetaren Jenny Madestam.

Känslomässig Annie Lööf om rasism, nazism och islamistisk terror

Partiledartalet

Centerpartiets Annie Lööf spände över många ämnen – men inte skolan – i ett långt partiledartal i Almedalen som bjöd på mycket känslor.

Ingen skola i V-ledarens Almedalental

Almedalen

Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet var först ut i Almedalsveckan 2017. Statsvetaren Jenny Madestam är inte förvånad över den uteblivna skolpolitiken i V-ledarens tal.

Nationella prov

”Nationella proven tar orimligt mycket tid i anspråk”

Digitala prov

Sänkt arbetsbelastning för lärare är huvudskälet att LR välkomnar digitala nationella prov. Men ordförande Åsa Fahlén vill samtidigt att provens omfattning minskas.

Forskaren: Fokus på provresultat urholkar läroplanen

Forskning

Växande fokus på mätbara resultat sätter läroplansuppdrag som medborgarkunskap och personlig utveckling på undantag. Vi behöver ett bredare samtal om vad kvalitet i skolan innebär, menar Ulf Lundström, lektor vid Umeå universitet.

Regeringen: Nationella proven ska digitaliseras

Nytt förslag

Alla nationella prov ska bli digitala, och proven ska väga tyngre vid betygsättning, om regeringen får som den vill. Skälen som anges är att motverka fusk, underlätta rättning och höja rättssäkerheten.

”Nationella prov kan öka lärarens status”

Debatt

Gymnasieläraren Marcus Erhagen efter debatten om nationella prov och betygssättning: 
”Med ett bra konstruerat nationellt prov som bekräftar lärarens bild av klassens nivå så kommer hennes status öka. Då kommer bilden av svensk skola att ljusna”.

Kommentera

Hon ger skolfokus på talen i Almedalen

Almedalen

Statsvetaren Jenny Madestam kommer exklusivt för Skolvärlden att kommentera skolpolitiken i varje partiledartal under årets Almedalsvecka.
– Skolan kommer vara en av de hetaste frågorna i partiledartalen, säger hon. 

Så mycket har lärarnas snittlöner ökat

Lön

Genomsnittet för lärarlönerna har ökat, enligt statistik från Statistiska centralbyrån.
Men trots att kurvan pekar uppåt så är lönerna fortfarande för låga och lönesystemet otydligt, menar LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Läraren: Elevcoachning motiverar eleverna

Elevstöd

På Sjöstadsskolan används elevcoachning som en stödåtgärd för elever som tappat motivationen eller riskerar att bli hemmasittare.
– Elever är så kloka, det vet ofta precis vad det är som saknas, säger läraren och coachen Johanna Svahn.

Så vill Anna Ekström kopiera framgångslandet

Utbildning

Sverige har mycket att lära av Japan när det kommer till skola. Det menar gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström som imponeras över likvärdigheten i landets skolor.

Föräldrarna: Skolan brister i stöd till barn med NPF

Elevhälsa

8 av 10 föräldrar till barn med NPF svarar i en ny undersökning att barnen inte får det stöd de behöver i skolan.
– Våra medlemmar larmar om att det går åt fel håll, säger Anki Sandberg, ordförande Riksförbundet Attention.

Ministern om nya OECD-rapporten: ”Positivt”

Rapport

En ny OECD-rapport visar att regeringens åtgärder i skolan har börjat ge resultat. Men mycket finns kvar att uträtta för lärarna, menar minister Helene Hellmark Knutsson.

Två timmar mentorskap i veckan för nya lärare

Ny i yrket

Alla nya lärare i Mjölby kommun erbjuds ett gediget introduktionsprogram med två timmars avsatt tid för mentorskap varje vecka.

”Elever måste ta ansvar för studieron”

Ordning & reda

Skriv in i läroplanerna att elever ska visa respekt för sina lärare. Det förslår Skolkommissionen.
– Elever har ett ansvar att uppträda respektfullt mot lärare och för att anstränga sig för att skapa en god skolmiljö, säger Skolkommissionens yngsta ledamot Erik Blom.

Stora skillnader i lärarbrist mellan länen

Ojämlikt

Lärarbristen är fortsatt hög. Men de regionala skillnaderna är stora.
– Huvudmännen gör väldigt olika insatser, säger Sara Svanlund, Lärarnas Riksförbund.

Kommuner kritiseras: För dåliga på att locka lärare

Rapport

Kommunerna behöver bli bättre på att locka till sig behöriga och erfarna lärare på skolor med stora behov. Det visar en ny rapport av Skolinspektionen.

Miljardsatsning ska göra skolan mer jämlik

Utsatta skolor

Regeringen vill satsa ytterligare 1,5 miljarder för att göra skolan mer jämlik. Pengarna är tänkta att främst gå till utsatta skolor.
– Detta är någonting vi verkligen behöver, säger Eva Norman Persson, grundskolelärare i Malmö.

Så stöttar du särskilt begåvade elever

Webb-tv

Särskilt begåvade elever har hög inlärningsförmåga och mår bra av utmaningar men det är inte ovanligt att de har svårt att klara skolan, för att de vill passa in eller för att de tappat lusten att lära.
– Sverige är ett u-land när det gäller att stötta de här eleverna, säger läraren och specialpedagogen Mona Liljedahl.

”Valfriheten ger lärarna makt”

Debatt

”Valfrihetsreformen rör inte bara elever och föräldrar. Också lärare har fått en kraftigt ökad valfrihet – och makt”, skriver Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund.

Kommentera

Kritik mot programmering på matten

Digitalisering

Programmeringens intåg på matematiklektionerna kommer göra att eleverna lär sig mindre matte, befarar Mattecentrums generalsekreterare Karolina Lisslö.
– Eleverna behöver mer mattetid, inte mindre, menar hon.

Formativ bedömning bra för elever men svårt för lärare

Forskning

Ny forskning visar att formativ bedömning påverkar elevernas lärande positivt. Men arbetssättet är desto mer komplicerat för lärarna.
– Det är väldigt komplext att genomföra formativ bedömning, säger Charlotta Vingsle som ligger bakom studien

Nationella prov

”Nationella proven håller inte internationell standard”

Debatt

De exempeltexter till nationella proven som lärare använder sig av för att bedöma elevernas skriftliga förmåga i engelska håller inte den nivå som Skolverket säger att den ska göra. Det menar lärarna Sara Bruun och Patricia Diaz som på olika sätt har granskat nivåerna. 

Kommentera

Efter granskningen av proven: ”Oroväckande”

Nationella prov

När lärarna Sara Bruun och Patricia Diaz granskade de nationella proven i engelska märkte de att de inte höll internationell standard.
– Det är minst sagt oroväckande, säger Patricia Diaz.
Nu försvarar den provansvarige vid Göteborgs universitet arbetsrutinerna kring proven.

”Detta grundar sig i ett systemfel”

Nationella prov

Debatten om att de nationella proven inte håller internationell standard har fått stort medhåll bland många av landets lärare.
Svante Tideman, vice ordförande för LR, kräver en förändring.
– Uppenbarligen är det inte är tillräckligt bra. Det här håller inte, säger han.

Mer än var tionde skola bryter mot NP-reglerna

Fusk

De allra flesta skolor hanterar de nationella proven på rätt sätt, visar Skolinspektionens oanmälda granskning.
Men på 15 procent av skolorna förekommer brister i hanteringen.

Kravet: Satsa en miljard på NPF-lyft

Satsa på en nationell utbildning för lärare och annan skolpersonal om elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer.
Anna Hemlin, generalsekreterare på Hjärnfonden kräver, tillsammans med en rad andra organisationer, att regeringen avsätter en NPF-miljard i höstens budget.

Regeringen föreslår obligatorisk prao

SYV

Regeringen vill återinföra obligatorisk prao i årskurs 8 och 9.
– Det kan bli bra men det gäller att se till att det blir en kvalitativ prao, säger vägledaren Lena Hartvigsson.

Tre av fyra elever i farozonen saknade särskilt stöd

Särskilt stöd

Underkända betyg i sexan följer ofta med till nian, visar en analys som Skolverket gjort. Men trots det är det långt ifrån alla elever som fått särskilt stöd.
– Förvånansvärt, då följer man inte skollagen, säger Wern Palmius, rådgivare på SPSM. 

”Omöjligt att smörja lärare”

Mutor

Diskussionen om mutor går i skolavslutningstider medan elever delar ut glasskålar och delikatesskorgar till sina lärare.
– Det behöver inte vara olagligt för att vara olämpligt, säger Natali Phalén, generalsekreterare på Institutet mot mutor.

Hur kan vi vända på utvecklingen för lärarprofessionen?

Blogg

Menar man allvar med professionerna i skolan måste man våga släppa taget och ge dem reellt inflytande över kvaliteten i sin yrkesutövning, över vad som krävs för att bli lärare, lärarutbildningarna och fortbildningsstrukturer. Det skriver Per Kornhall i sin blogg.

M-förslaget: Filialer till populära skolor

Politik

Satsa på filialer till eftertraktade skolor i socioekonomiskt missgynnade förorter, för att locka elever från hela staden. Det föreslår Moderaterna i Stockholm.

­

Utredaren: Inför legitimation för yrkeslärare

Behörighet

Lärare i yrkesämnen ska omfattas av legitimationskravet. Det föreslår regeringens utredare Björn Åstrand.
Modersmålslärare ska däremot även fortsättningsvis vara undantagna kravet.

Avslutning i kyrkan ämne för forskning

Forskning

Varje år dyker den upp som en objuden gäst: debatten om skolavslutningar i kyrkan.
Nu vill forskaren Viktor Aldrin ersätta åsikterna i ämnet med fakta – om åsikterna.

Utredaren: Skolan måste bli mer flexibel

Nyanlända

Mer lovskola, nationellt bedömningsstöd och inga fler F. Det är några av förslagen i utredningen om elever som kommer till Sverige under grundskolans senare årskurser.
– Positivt överlag men det finns risker, säger Josefin Nilsson vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Bra resultat när elever får lära elever

Metod

Läraren Amra Dzindo jobbar aktivt med lärosättet ”Barn lär barn”.
En metod som utgår från att elever i år 6 lär elever i lägre årskurser, och det har visat sig ge goda resultat.
– När eleverna förklarar för varandra förstår de själva bättre, säger hon.

”Ha ett riktigt skönt sommarlov, alla geniala och galna lärare”

Debatt

”Nu träder Sveriges lärare snart in i en välförtjänt viloperiod för att återhämta sig och jag vill önska alla kollegor runt om i landet en lång och glad sommar. Kom tillbaka starka och rustade inför höstterminen till världens viktigaste yrke så vi kan fortsätta att forma framtiden”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera

Två av tre syvare saknar stöd från sin rektor

Syv

Två av tre studie- och yrkesvägledare saknar stöd från sin rektor.
En undersökning som Lärarnas Riksförbund har gjort visar att yrkesgruppens uppdrag är spretigt och att det prioriteras lågt av arbetsgivarna.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons
Annons
Annons
Annons