perackeorstadius

Talesätten som kan lyfta skolan

Det var en tid då man tog kloka talesätt och andra sanningar på allvar och försökte rätta sig därefter. Men det var då det.  I dagens skola ser man mycket få spår av dessa rättesnören. Här är några exempel.

Man lär för livet, inte för skolan. Meningen med skolan skulle vara att ge eleverna sådana användbara och varaktiga kunskaper som de kunde ha användning av i livet. I dagens skola fokuserar man på mätbara ämneskunskaper och betyg. De lätt mätbara kunskaperna är till stor del varken varaktiga eller användbara. Dagens elever lär för betygen, inte för livet.

En sund själ i en sund kropp. Talesättet, som stammar från antiken, togs på allvar av dem som reformerade såväl samhället som skolan på nittonhundratalet. Skolan skulle lämna ifrån sig friska elever med goda kunskaper, gott självförtroende och lust att lära mera.

Nu framgår av undersökningar att mer än hälften av eleverna lider av stress i dagens skola och inslagen i skolan som kunde ha lindrat stressymptomen har kraftigt skurits ner. Det gäller inte bara fritidsverksamheten. Man har också minskat timantalet på schemat för gymnastik med lek och idrott och skapande verksamhet.

Framgång föder framgång, misslyckande föder misslyckande. Det är i de ämnen eleven lyckas bramed som hon vill anstränga sig för att bli ännu bättre. Det hon misslyckas med vill hon slippa. Vi måste se till att elever som saknar språk eller andra förutsättningar som krävs för att kunna lära sig lika bra som kamraterna inte lämnar skolan. Deras självförtroende, framtidstro och lust att lära vidare blir allt sämre för varje gång de misslyckas på betygsproven. Ju tidigare de får graderade betyg, desto större blir skadan.

Det goda hemmet känner icke till några privilegierade eller tillbakasatta, inga kelgrisar och inga styvbarn. Det sa Per Albin i sitt tal till riksdagen1928. Klyftan mellan de som har och de som inte har i Sverige har ökat – och ökningen startar redan i skolan. Man har inte förbättrat för de skolsvaga eleverna att lyckas i skolan. Däremot har man infört en rad sanktioner som kvarsittning, avstängning, skolkrapporter i betygen och indragna bidrag.  De sanktionerna riktas främst mot de elever som har svårt att följa med på lektionerna, som vantrivs i skolan och därför skolkar eller stökar till det ibland. Betygens enda funktion är just att sortera eleverna i kelgrisar och styvbarn.

Skomakare bliv vid din läst. Detta ordspråk har fått innebörden att man bör stanna inom det område man behärskar. Vår skolminister behärskar säkert sitt yrkesområde som militär, men när han ger sig själv uppgiften att omvandla hela skolan och till och med talar om vad eleverna ska lära sig och hur de ska lära sig, så befinner han sig långt, långt utanför det område han behärskar. En utbildad och erfaren lärare får fatta beslut som bara påverkar hennes egna elever. Skolministern har fattat en mängd beslut som i hög grad påverkar lärandet för landets över en miljon elever. Dessa beslut har bidragit till att skolan idag befinner sig i kris.

Per Acke Orstadius
Före detta lärare och lärarutbildare

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm