teampiloterna712

”Teampiloterna gör att forskning når hela vägen”

Partille kommun finansierar doktorander och har byggt upp en organisation med teampiloter, som ska lyfta forskning och utveckling på skolornas dagordning.

Forskning teampiloterna

Aktuell forskning

  • Skolverket samlar in, sammanställer och sprider forskning och kunskapsöversikter på skolverket.se/forskning och i pocketformat.
  • Följ Lärarnas Riksförbunds forskarblogg. Den skrivs av lärare, som följer aktuell forskning.
  • Följ Skolportens bevakning av avhandlingar. Deras Matchmail innehåller även artiklar om lärares utvecklingsarbete på skolorna – kvalitetsgranskat av forskare.
  • Forskning.se publicerar information om aktuell skolforskning under rubriken ”För dig i skolan”.
  • Vetenskapsrådets utbildningsvetenskap- liga kommitté, UVK, presenterar forskningsöversikter och forskningsresultat för sina projekt.
  • En del kommuner har hemsidor för pedagogisk utveckling, till exempel pedagogstockholm.se och webapps2. malmo.se/pedagogmalmo.


Mer forskningspengar

  • Majoriteten av forskningsanslagen går
till universiteten och högskolorna, som själva fördelar medlen. Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté får i sin tur omkring 160 miljoner kronor om året till skolforskning.
  • Regeringens forskningsproposition för nästa år innehåller en permanent satsning på forskarskolor med ytterligare 15 miljoner kronor.
  • Dessutom avsätts fem miljoner kronor till resurscentrum, bland annat Nationellt centrum för matematikutbildning vid Göteborgs universitet. Ytterligare 20 miljoner kronor ska gå till spridning av forskning, men vem som får det uppdraget är inte beslutat.
     

– Skolan har traditionellt sett varit bra på den beprövade erfarenheten, men inte lika bra på den vetenskapliga grunden. Att då koppla ihop våra
utvecklingsarbeten med aktuell forskning känns som både en självklarhet och ett måste, säger Kjell Westerlund, en av kommunens utvecklingsledare.
Partille finansierar därför doktorandstudier för två grundskolelärare och en gymnasielärare på halvtid vid Göteborgs universitets forskarskola. Förhoppningen är att komplettera med en doktorand inom förskolepedagogik för att täcka in alla stadier.

Doktoranderna för in nya perspektiv i den egna skolans verksamhet, men har även centrala arbetsuppgifter, som att hålla föreläsningar för kommunens alla lärare.
– De kommer säkert att få centrala uppgifter senare, men det gäller att hitta balansen mellan arbetet på kommunnivå och det verksamhets- nära arbetet. En lösning vi funderar på är att ha fler utvecklingsledare ute på skolorna, säger Kjell Westerlund.
Kommunen har även en ”teampilotorganisation”, som gör att skolorna hålls uppdaterade om utvecklingsfrågor och relevant forskning. Den består av en styrgrupp, en utvecklingsledare och teampiloter på alla skolor, som möts på teampilotdagar.
– Teampiloterna gör att forskning och direktiv uppifrån snabbt når hela vägen ut på arbetslagsnivå. Det här skapar gemensam struktur på skolorna och en samsyn bland lärare i kommunen, säger läraren Marika Abrahamsson, som varit teampilot på Furulunds skola i omkring fem år.

Kollegan Maria Larsson är också teampilot:
– Vi diskuterar sedan i arbetslagen vad vi behöver utveckla. Just nu arbetar vi mycket med förhållningssätt till betyg och bedömning.
Kjell Westerlund vill även förbättra samarbetet mellan lärarutbildningarna och skolorna, till exempel genom att låta lärarstudenter göra sina examensarbeten på Partilles skolor.
– Det är ett sätt att få in ett forskningsperspektiv i verksamheten. Även om det bara handlar om små projekt så bidrar det till den vetenskapliga tanken i skolan.

 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm