Partille kommun finansierar doktorander och har byggt upp en organisation med teampiloter, som ska lyfta forskning och utveckling på skolornas dagordning.
Aktuell forskning
Mer forskningspengar
– Skolan har traditionellt sett varit bra på den beprövade erfarenheten, men inte lika bra på den vetenskapliga grunden. Att då koppla ihop våra
utvecklingsarbeten med aktuell forskning känns som både en självklarhet och ett måste, säger Kjell Westerlund, en av kommunens utvecklingsledare.
Partille finansierar därför doktorandstudier för två grundskolelärare och en gymnasielärare på halvtid vid Göteborgs universitets forskarskola. Förhoppningen är att komplettera med en doktorand inom förskolepedagogik för att täcka in alla stadier.
Doktoranderna för in nya perspektiv i den egna skolans verksamhet, men har även centrala arbetsuppgifter, som att hålla föreläsningar för kommunens alla lärare.
– De kommer säkert att få centrala uppgifter senare, men det gäller att hitta balansen mellan arbetet på kommunnivå och det verksamhets- nära arbetet. En lösning vi funderar på är att ha fler utvecklingsledare ute på skolorna, säger Kjell Westerlund.
Kommunen har även en ”teampilotorganisation”, som gör att skolorna hålls uppdaterade om utvecklingsfrågor och relevant forskning. Den består av en styrgrupp, en utvecklingsledare och teampiloter på alla skolor, som möts på teampilotdagar.
– Teampiloterna gör att forskning och direktiv uppifrån snabbt når hela vägen ut på arbetslagsnivå. Det här skapar gemensam struktur på skolorna och en samsyn bland lärare i kommunen, säger läraren Marika Abrahamsson, som varit teampilot på Furulunds skola i omkring fem år.
Kollegan Maria Larsson är också teampilot:
– Vi diskuterar sedan i arbetslagen vad vi behöver utveckla. Just nu arbetar vi mycket med förhållningssätt till betyg och bedömning.
Kjell Westerlund vill även förbättra samarbetet mellan lärarutbildningarna och skolorna, till exempel genom att låta lärarstudenter göra sina examensarbeten på Partilles skolor.
– Det är ett sätt att få in ett forskningsperspektiv i verksamheten. Även om det bara handlar om små projekt så bidrar det till den vetenskapliga tanken i skolan.