Annons

Tidigare rockstjärnan byter jobb – blir lärare

Publicerad 17 februari 2017

Från de stora scenerna runt om i världen till klassrummet.
Den före detta Mando Diao-medlemmen Gustaf Norén har bestämt sig för att utbilda sig till musiklärare.
– De flesta musiker skulle må bra av att vara lärare, säger han till Skolvärlden.

Gustaf Norén, tidigare medlem i Borlänge-bandet Mando Diao, byter bana och satsar på en ny karriär. Han har bestämt sig för att bli musiklärare.

Sedan en tid tillbaka har Gustaf Norén undervisat på Rytmusgymnasiet i Stockholm. Tanken är att han ska börja utbilda sig inom kort för att få de pedagogiska färdigheterna.

– Vi får se vad jag behöver läsa. Många av mina kollegor på Rytmusgymnasiet är tidigare musiker som har läst pedagogik för att få behörighet. Det är också mitt mål, säger Gustaf Norén till Skolvärlden.

Han vet inte riktigt hur han ska utbilda sig än, men han har kontakt med en studie- och yrkesvägledare som hjälper honom.

– Jag märker att jag har en enorm kompetens inom musik och arrangemang, låtskriveri och instrument. När jag arbetar på skolan ser jag att det är ett pedagogiskt system som jag inte har någon erfarenhet av. Så jag känner mig väldigtkvalificerad med ena foten, och inte så värst med den andra.

Jag har alltid trivts med lärare och har bara positiva upplevelser

Han tycker att det är svårt att undervisa och än så länge beter han sig i läraryrket som han betedde sig som musiker i ett band. Det är utifrån kreativiteten och tankarna från tiden i Mando Diao som han har hållit i lektionerna.

– Nu kan jag säga att jag på riktigt förstår syftet med lärarutbildningen, mycket mer efter att jag har jobbat på skolan. Du måste komma ut på skolorna för att faktiskt förstå hur det går till. Nu kan jag inte bara köra mitt eget race som man annars kanske gör inom rockbranschen.

Gustaf Norén har bland annat ägnat lektionerna åt att lära eleverna ut hur man skriver vaggvisor.

– Det är direkt hämtat från mina egna upplevelser från när jag var liten, säger han.

Hur ser du på din historia som rockstjärna när du nu ska bli lärare? Kan det vara en fördel att ha den bakgrunden?

– Ja, det tror jag. Det kan vara en fördel på vissa plan, men jag tror att jag också kommer att få en uppförsbacke på andra plan.

Valet att bli lärare är ett naturligt flöde, menar han. Han kommer från en lärarfamilj. Brorsan Carl är utbildad musiklärare och båda föräldrarna arbetade som lärare och kuratorer, dessutom var mormor lärare.

– Jag har alltid haft det runt mig. Jag har alltid trivts med lärare och har bara positiva upplevelser. Jag har tagit in kunskap under en längre tid och det känns naturligt att föra vidare kunskapen. Även att ta in ännu mer kunskap i klassrummet. Jag kommer hela tiden fokusera på förutsättningarna för att spela. Vem spelar du för och varför, säger han och fortsätter:

– Det kommer ta några år att utbilda mig. I den fasen måste jag också hitta hur jag ska omvandla kunskapen till utlärande. Det är som en konstform, det är som ett nytt instrument jag måste lära mig. Jag kan munspel, kontrabas, piano, sång, trummor och så vidare.

Nu behöver jag lära mig lärarens instrument. Hur gör jag för att bli en sådan bra lärare som möjligt?

Passionen att bli lärare har funnits länge. Men egentligen var tanken att arbeta som fritidspedagog och vara på fritidsgårdar och hjälpa ungdomar.

– Fritidsledare har betytt mycket för mig personligen, det är ett viktigt yrke. Det är ända sedan jag var barn som jag har velat bli det. Men musiklärare passar bättre nu.

Gustaf Norén (t.v), under sin tid i Mando Diao. Här tillsammans med  Björn Dixgård.

Du har ju fått testa på att vara lärare lite. Vad är skillnaden med att uppträda på Hultsfredsfestivalen och undervisa i ett klassrum för eleverna?

– Ja, det finns ju en dialog. Jag skulle säga att de flesta musikerna skulle må bra av att vara lärare. När man är lärare pratar man med publiken på ett kommunikativt sätt och det är någonting som jag har saknat med att ha en större publik. Publiken blir mer ett objekt än massa subjekt. Det är som att prata inför en filmduk. Att jag har övat att tala inför publik tror jag också kan försvåra, säger han och tillägger:

– Pratar du mer eleverna länge, och har en konsert för eleverna med bara prat märker jag också att de tappar koncentrationen lättare. Redan nu har jag lärt mig att bryta upp ibland, våga ha samtal och låta dem spela lite. De få lektionerna jag har haft har jag märkt att det är viktigt att släppa in eleverna. Jag har förstått att det är en teknik att vara lärare och det vet jag att jag inte är ensam om att förstå, men jag förstod det först när jag väl stod där.

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Mer om autism och ADHD på speciallärarutbildningen

Mer om autism och ADHD på speciallärarutbildningen

Nytt förslag

Regeringen vill att alla som läser till speciallärare ska få lära sig mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar för att bli bättre på att anpassa lärmiljön. Bra, men för lite, tycker specialläraren Maria Björsell.

Annons
Annons
Annons
Torgny bytte skola – och fick mindre undervisningstid

Torgny bytte skola – och fick mindre undervisningstid

Undervisningstid

Undervisningstiden är inte centralt reglerad. Det gör att den kan skilja sig åt mellan lärare och skolor. Gymnasieläraren Torgny Lundström bytte jobb, fick betydligt mindre undervisningstid och tycker att kvaliteten på undervisningen höjts.

Mycket elevtid på Kunskapsskolan

Mycket elevtid på Kunskapsskolan

Undervisningstid

Börjar man prata undervisningstid nämner någon strax Kunskapsskolan. Med 27,5 timmars elevtid i veckan sticker man ut. 

Annons
Annons
Hälften av nyanställda lärare saknar pedagogisk examen

Hälften av nyanställda lärare saknar pedagogisk examen

Ojämlik skola

Andelen obehöriga lärare ökar. Över hälften av de lärare som nyanställts under det senaste läsåret saknar pedagogisk högskoleexamen.
Det visar nya siffror från Skolverket.

Annons
Skolvärlden i Syrien
”Jag lär dem att IS religion är farlig”

”Jag lär dem att IS religion är farlig”

Reportage

Hon undervisar i en barack och bor mitt bland Islamiska statens rekryterare. Läraren, som vi kan kalla Hanadi, vägrar se sina elever strida för extremistgruppen i Syrien.

”Jag gör allt för att hålla dem kvar i skolan”

”Jag gör allt för att hålla dem kvar i skolan”

Reportage

De är rädda, krigsskadade och kan ofta varken läsa eller skriva. Läraren Lamis Rahbi tar hand om barnen som levt under den syriska regimens bombräder och Islamiska statens styre. 

”Jag visste att det kunde sluta med halshuggning”

”Jag visste att det kunde sluta med halshuggning”

Reportage

Hon omkullkastar Islamiska statens utbildningssystem och driver hemliga program för att hindra sina elever från att gå med i extremistgruppen. Läraren Baida al-Hassan tror att hon har tappat all känsla för rädsla.

 

Tänk om allt du vet om utbildning är fel?

Tänk om allt du vet om utbildning är fel?

Skolutveckling

Brittiska skolutvecklaren David Didau är avsändaren bakom flera kontroversiella budskap. Bland annat menar han att katederundervisning är den enda som fungerar.
– Men många lärare skäms för den, säger han.

Arbetsmiljö
”På 90-talet var läraryrket ett friskyrke”

”På 90-talet var läraryrket ett friskyrke”

Stressforskning

Anna Nyberg forskar på psykisk ohälsa i kontaktyrken. En viktig faktor är balansen mellan vad du ger och vad får tillbaka, säger hon.
–Typisk för lärare och sjuksköterskor är att man har höga krav på sig men lägre grad av belöning. Det bidrar till stress.

Nio av tio skolor brister i arbetsmiljön

Nio av tio skolor brister i arbetsmiljön

Arbetsmiljö

Alltför stor arbetsbörda, bullriga ljudmiljöer och hot och våld. Enligt Arbetsmiljöverkets treåriga inspektionsinsats är det vanliga arbetsmiljöproblem i skolan.
– Man känner igen mycket av det Arbetsmiljöverket beskriver. Många upplever yrket som mer och mer gränslöst, säger Sten Hagberg, huvudskyddsombud för LR i Varberg.

Flickor väljer bort kommunala skolor

Flickor väljer bort kommunala skolor

Skolval

Flickorna söker sig till friskolor, pojkarna stannar kvar på de kommunala. Nu varnar grundskolenämnden i Västerås för en allt snedare könsfördelning.

Läraren: Vuxna sviker de duktiga flickorna

Läraren: Vuxna sviker de duktiga flickorna

Studiero

En auktoritär lärare gynnar alla, både bråkiga och tysta och duktiga elever. Det menar Linda-Marie Åsberg, lärare i samhällsvetenskap och svenska på högstadiet, som gett sig in i debatten om duktiga flickor.

Forskaren: ”Vi måste våga prata om fusket”

Forskaren: ”Vi måste våga prata om fusket”

Fusket

Nya larm om fusk på högskoleprovet, den här gången via appen Snapchat. Fusket i skolan godkänns ofta i tysthet av lärare och elever, menar forskaren Lars Fonseca.
– Lärare och elever säger att det är helt omöjligt att leverera de förväntade resultaten om man samtidigt ska följa regelverket, säger han till Skolvärlden.

Samarbetet ska stärka elevhälsan

Samarbetet ska stärka elevhälsan

Elevhälsa

Bristerna i samverkan mellan elevhälsa, sjukvård och socialtjänst drabbar både elever och lärare. Nu ska samarbetet bli starkare.
– Ju mer tid lärare får för sitt huvuduppdrag, ju mer tid har vi till undervisning, säger Sara Svanlund, LR.

Statlig satsning gav 1300 fler lärare

Statlig satsning gav 1300 fler lärare

Lågstadiesatsningen

Den statliga Lågstadiesatsningen bidrog till att drygt 1 300 lärare rekryterades till landets skolor förra läsåret, enligt Skolverket.
Men det har varit svårt att rekrytera. Nästan 205 miljoner kronor av bidraget kommer att gå tillbaka till staten eftersom huvudmännen inte lyckades rekrytera som planerat.

Permanentat lämplighetstest till lärarutbildningen

Permanentat lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Nu permanentas antagningstesterna till lärarutbildningen vid Jönköping University.
– På sikt skulle det kunna bidra till att höja kvaliteten på lärarutbildningen, säger Fausto Callegari, utvecklingsledare vid Högskolan för lärande och kommunikation.

Lärarstudenter dåligt förberedda på att undervisa digitalt

Lärarstudenter dåligt förberedda på att undervisa digitalt

Ny undersökning

Regeringen vill satsa på digitaliseringen av skolan, men nära hälften av lärarstudenterna upplever att de inte förbereds tillräckligt på att bedriva digitaliserad undervisning. Var tredje uppger att digitaliseringen av lärarutbildningen i sig är låg.

L: Slopa F-betyg till nyanlända

L: Slopa F-betyg till nyanlända

Nyhet

Inga F till nyanlända, aktivt skolval för alla och utökad rätt till modersmålsstöd. Det är några av L:s nya förslag, som får både ris och ros av LR och Nationellt centrum för Svenska som andraspråk.

”Onödigt lagstifta om föräldrapåverkan”

”Onödigt lagstifta om föräldrapåverkan”

Utbildningspolitik

Föräldrar ska inte kunna lägga sig i vad som helst, anser Liberalernas skolpolitiska arbetsgrupp, och vill därför att gränserna ska förtydligas i skollagen.
”Onödigt”, menar Svante Tideman på Lärarnas Riksförbund.

Första kullen lärarassistenter snart ute på skolorna

Första kullen lärarassistenter snart ute på skolorna

Lärarassistenter

På Munka folkhögskola blir snart de första eleverna som går utbildningen till lärarassistent färdigutbildade.
– Det behövs fler vuxna på skolorna, och lärarassistenter är en bra lösning, säger Nina Morgin, kursansvarig på skolan.

Brister i lärarstöd visar granskning

Brister i lärarstöd visar granskning

Lärarstöd

Eleverna i årskurs 3 fick inte tillräckligt lärarstöd vid nästan var femte tillfälle när Skolinspektionen granskade helklassundervisning.
– Det är mycket viktigt att elever i tidiga åldrar får tillgång till lärares stöd i alla undervisningssituationer, säger Helén Ängmo, generaldirektör, Skolinspektionen.

Källkritikens dag
Därför blir källan viktigare för lärare

Därför blir källan viktigare för lärare

Källkritik 

På sociala medier sprids rykten och nyheter med ljusets hastighet. Men vad är egentligen sant och hur tar man reda på det? Att prata om källkritik med barn och ungdomar blir en allt viktigare del av lärarnas jobb.

”Det är för sent att prata om det här på högstadiet”

”Det är för sent att prata om det här på högstadiet”

Källkritik 

Stiftelsen Teskedsorden har sedan 2006 arbetat med en rad olika projekt för att nå barn och unga i skolan och få dem att reflektera över viktiga frågor. En av dessa frågor är källkritik på nätet.

Projekt ska minska gymnasieavhopp

Projekt ska minska gymnasieavhopp

Avhopp

Drygt var tredje gymnasielev lämnar skolan utan examen. Det ska projektet #jagmed ändra på. Fem län deltar i projektet som ska få fler att ta gymnasieexamen.