forskning_2

Tidsbrist hinder för undervisning på vetenskaplig grund

Undervisningen i skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet står det i nya skollagen. Men tiden räcker inte till för att lärarna ska kunna förankra undervisningen vetenskapligt. Det visar en ny undersökning från organisationen Vetenskap & Allmänhet. 

Den undersökning som Vetenskap & Allmänhet har genomfört visar att lärare och skolledare har en positiv inställning till forskning. Samtidigt anser sju av tio tillfrågade lärare att tidsbrist utgör ett hinder för att man ska kunna ta in nya forskningsrön i den egna undervisningen. Förutom tiden anses ekonomin utgöra ett hinder.

Medan lärarna lyfter fram tidbrist och avsaknad av stöd från ledningen som de största hindren anser skolledarna att dessa hinder är små.

I undersökningen har 2000 lärare, förskollärare och skolledare tillfrågats om hur de ser på forskning och hur det fungerar i praktiken.

Drygt hälften av lärarna tycker att det är mycket viktigt att följa forskningen i det egna undervisningsämnet och ungefär lika många instämde i påståendet att det är mycket viktigt använda” undervisningsmetoder baserade på pedagogisk och didaktisk forskning”. Nio av tio lärare säger att de har använts sig av nya forskningsresultat under det senaste året.

Resultat från studien stämmer överens med resultatet i utbildningsutskottets rapport ”Hur kan ny kunskap komma till bättre användning i skolan” som Skolvärlden rapporterade om i början av sommaren. 

Enligt den rapporten ansåg en majoritet av de svarande lärarna att de hade behov av kunskap från ny forskning för att kunna utveckla utbildningen och de allra flesta svarade att de regelbundet tar del av sådan kunskap. Samtidigt ansåg knappt hälften av lärarna att det egentligen inte ingår i arbetsuppgifterna.

 – Jag blev väldigt överraskad över det. Kanske är det kopplat till att man upplever att man inte har tid till detta och därför inte ens har hunnit reflektera över det. Eller så är det en signal om att vi inte har ett tillräckligt starkt pedagogiskt ledarskap ute på skolorna, sa utbildningsutskottets ordförande Tomas Tobé (M) då till Skolvärlden.

Karin Larsdotter är utredare och ansvarig för Vetenskap & Allmänhets studie och hon anser att resultatet visar att skolan och lärarna har svårt att möta de krav som ställs i läroplaner och styrdokument.

− Hemläxan för rektorer, skolhuvudmän och politiker blir att säkerställa och gärna öronmärka tid och pengar för forskningsrelaterad fortbildning i skolan, säger hon i ett pressmeddelande.

Mer om Vetenskap & Allmänhets studie

Enkätundersökningen genomfördes hösten 2012 av SCB med hjälp av deras register över pedagogisk personal. Svarsfrekvensen var 46 procent. Studien är en del av det treåriga projektet Skola möter vetenskap som Vetenskap & Allmänhet och Forskningsnätet Skåne driver gemensamt, med stöd av Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond. 

Här kan du läsa mer om den.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm