tivoli_andreas
Lärare

Tivolipedagogen: Så skapar du Sveriges roligaste lektion

Lärare och elever blandas med karuseller och teknik.
Tivolit Gröna Lund förvandlas till ett stort klassrum för en dag när drygt 3 000 elever samlas för att utföra fysikexperiment som annars inte går att göra i skolan.

För nionde året i rad anordnas Edutainmentdagen på nöjesparken Gröna Lund i Stockholm – en dag som syftar till att väcka intresset för fysik hos högstadie- och gymnasielever. Projektet är ett samarbete mellan nöjesfältet, Vetenskapens Hus och Nationellt Resurscentrum för fysik.

Drygt 3 000 elever från hela landet samlas för att utföra fysikexperiment i karuseller och attraktioner. Eleverna får uppgifter tilldelade sig som är specialutformade för att utföras i 17 olika attraktioner och tre lyckohjul. Bland annat får eleverna prova på att åka Fritt Fall med ett glas vatten i handen.

– Eleverna får praktiskt stå och använda händerna och testa på massa olika experiment, berättar Andreas Theve, tivolihistoriker på Gröna Lund och en av initiativtagarna till dagen.

– Vid lyckohjulen, till exempel, spelar eleverna inte för pengar, utan de spelar för att räkna ut sannolikheten med olika kalkyleringar.

Under Edutainmentdagen anordnas även ”teknikbord” där eleverna tillåts undersöka magnetbromsar, pneumatik, hävstänger med mera.

– Eleverna får möjlighet att diskutera med handledare och lärare på plats. De kan stå vid teknikbordet och prata med mekaniker om hur magnetbromsarna fungerar. Vid varje attraktion står det också en fysiklärare, från någon skola, och hjälper eleverna.

Hur har ni tagit fram lektionsunderlaget och uppgifterna?

– Det är en grupp människor som består av mig, folk på Vetenskapens Hus som är fysiker, och lärare. Vi har gemensamt tagit fram det här arbetsmaterialet. Nu har vi också använt oss av vad Skolverket säger om kursmålen i fysik 1. Kan jag som lärare koppla det vi gör på vårt studiebesök till kursmålen i min kurs så blir jag som lärare mycket tryggare.

Ger det här något för lärare och elever, eller är det bara lek och skoj?

– Det är skola för en dag på Gröna Lund, och då är det bara skola som gäller i tre timmar. Det här är ett bra komplement till undervisningen. Vi har gjort det här i många år nu. Efter många utvärderingar vet vi vilka vanliga misstag läraren brukar göra och vilka frågor eleverna brukar ställa under själva dagen, säger Andreas Theve och tillägger:

– Jag har varit ute i klassrummen efteråt för att lyssna och då ser jag att de lär sig jättemycket av de här sakerna. Jag har varit positiv till det här projektet från början. Jag har själv en lärarbakgrund (som historielärare), och jag känner att så fort man sätter något i händerna på folk, då förstår det mycket mer än när du ritar på tavlan eller föreläser – det gäller alla. Sedan är det väldigt roligt förstås.

Det går även att besöka Liseberg, 22 september, och Tivoli i Köpenhamn, 7 augusti-22 september. Läs mer här.

Läs mer om fortbildning, Edutainmentdagen, och anmälan på Vetenskapens Hus webbplats.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm