Träna arbetsminnet och välj matteuppgift noga

Tack vare hjärnforskning vet man att arbetsminnet spelar väldigt stor roll för matematikprestationerna. Har du ett dåligt arbetsminne kommer du i allmänhet att visa dåliga prestationer på matematiktester också. Arbetsminnet hänger i sin tur tätt ihop med koncentrationsförmågan. 

– Tittar man på hjärnan är det svårt att skilja de här sakerna från varandra. Utnyttjar du ditt arbetsminne ser det ut som att hjärnan koncentrerar sig, säger Ola Helenius, och drar två slutsatser: 

Det är bra att träna upp arbetsminnet för att bli bättre på matte.

– Man kan ta fram ett arbetsminnesprogram på datorn och låta barnen öva på det som tillägg till den vanliga matematiken och hoppas att de ska få bättre arbetsminne och därmed bli bättre i matematik och också kunna koncentrera sig bättre.

Det har stor betydelse vilka matematikuppgifter barnen får.

– Eftersom koncentration och arbets-minne är så tätt sammanlänkade kan man jobba med vilka typer av upp-gifter man ger barnen, så att de blir mer motiverade och koncentrerade. Då får de bättre tillgång till sitt arbetsminne och kan därmed också förbättra sina matematikprestationer, säger Ola Helenius.

Han konstaterar att de två vägarna skiljer sig radikalt åt, både vad gällerlärarens roll och synen på barns utveckling.

– Det är det som är det spännande. Relationen mellan koncentration, matematikprestationer och arbets-minne går att titta på med hjärnforskningsmetoder. Men att det har en direkt pedagogisk implikation betyder inte att man utifrån forskningen får veta hur man ska undervisa. Det återstår fortfarande många viktiga val att göra för läraren. ”Varför är det så svårt att få alla att lära sig?” är en nyfiken fråga, och det är så jag tycker att man ska använda hjärnforskningen. Man måste bygga på sin egen nyfiken-
het och erfarenhet och koppla rönen till sådant man själv har upplevt som lärare, säger han.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm