Annons
Foto: Susanne Lindholm

Tre generationer - ett yrke

Publicerad 2 februari 2012

I Luleå bor Anna-Lisa Svedmark, Kristina Wallgren och
Emma Berglund – tre generationer lärare i samma familj.

Blir det mycket skoldiskussioner på släktmiddagarna?
EMMA: Jo, vi pratar alltid mycket om skolan när vi träffas. Mormor är bra på att hänga med i vad som händer.
KRISTINA: Det är mamma som håller rätt på alla skolprogram på tv och tipsar oss om när det är något vi ska titta på. Sedan brukar vi diskutera programmen tillsammans.
ANNA-LISA: Jag har följt både ”Världens bästa skitskola” och ”Klass 9A”. Det har varit jättebra program!

Hur kommer det sig att ni alla tre har valt läraryrket?
ANNA-LISA: När jag var ung fanns det bara två yrken för en kvinna att välja mellan: småskollärare och sjuksköterska. Något annat visste vi inte om i Korpilombolo, där jag bodde. Jag gick småskollärarseminariet i Haparanda, inte för att jag var så mycket för småbarn, utan för att jag ville ha ett yrke.
KRISTINA: Jag började läsa företagsekonomi i Umeå, men trivdes inte alls med det. När jag träffade min blivande man som var från Luleå bestämde jag mig för att flytta hit. Universitet fanns inte på den tiden, men lärarseminariet kunde jag gå. Jag hade ju hört genom mamma att det var ett bra jobb med många fördelar. Själv tyckte jag det verkade roligt att lära ut någonting till någon. Att få jobba med barn var inte drivkraften när jag valde yrke, men det är det i dag.
EMMA: Jag bestämde mig för att inte gå i samma spår som mamma och mormor! Jag började en civilingenjörsutbildning, men kände snart att det inte var det jag ville hålla på med. Samtidigt som jag hade börjat studera coachade jag ett basketlag med högstadietjejer och insåg då hur kul det var att lära ut saker. Jag tänkte att det nog påminde ganska mycket om att vara lärare, vilket det också gjorde, har det visat sig. Att få se den där glöden i ögonen på barnen när de lyckas – har man upplevt det, då vet man vad det handlar om.

Är det stor skillnad på att vara lärare nu och förr?
ANNA-LISA: På min tid var skolan auktoritär – barnen skulle vara tysta i klassrummet och arbeta. Det var lätt att vara lärare eftersom barnen lyssnade och hade respekt. I dag kan barnen säga vad som helst åt en lärare. Fast jag tror ändå det är trivsammare nu, när barnen vågar vara sig själva.
EMMA: I dag måste man vinna barnens respekt. När jag var liten och frågade ”Varför ska vi göra det här?” Då blev man utskälld. Men i dag är det en normal fråga från en elev och som lärare måste man ha ett svar.
KRISTINA: Jag har arbetat 30 år i skolan och jag tycker det har blivit mycket roligare på senare år. Barnen är fortfarande snälla även om de säger vad de tycker och tänker. Samtidigt bidrar de mer med sina egna tankar och idéer och får mer inflytande. Det är också mer okej att visa känslor – är man ledsen får man visa det och då har vi också större chans att hjälpa eleven. Det är en större utmaning att vara lärare i dag och det tar mycket energi. Men det ger lika mycket energi.

Vilka samtalsämnen var aktuella i lärarrummet förr och vilka är aktuella i dag?
ANNA-LISA: När jag kom till min första skola i Luleå sa tillsynsläraren att ”i lärarrummet pratar vi inte politik och religion”. Det var en tråkig skola, tänkte jag. Men sedan var det flera manliga lärare som brukade sätta i gång lite debatt. Vad vi annars mest pratade om var sådant som hänt på skolan, allra mest om bråkiga barn förstås.
KRISTINA: Just nu är det betygen och den nya läroplanen det vi mest diskuterar. Men vi pratar också om alla nya arbetsuppgifter som läggs på oss och om hur vi ska orka med alltihop. Det är mycket dokumentation som ska göras kring eleverna och det tar tid. Enskilda elever pratar vi aldrig om i lärarrummet – det får vi inte – men däremot inom arbetslaget.
EMMA: Jag är på många olika skolor och har också hört många prata om att de har fått så mycket att göra. Jag har till och med hört om lärare som kommer till skolan på söndagar och jobbar, men det gäller än så länge inte mig, eftersom jag är vikarie. Ett intressant samtalsämne den senaste tiden har också varit att man ska försöka styra en elevgrupp inte bara genom att fokusera på det negativa utan genom att försöka hitta och uppmuntra positiva ledare i gruppen.

Nu är betygen på väg tillbaka i de yngre skolåren, vad tycker ni om det?
ANNA-LISA: Jag satte betyg från årskurs 1 och det var hemskt. Barnen trodde ju själva att de om de jobbat duktigt och gjort sitt bästa skulle få bra betyg. Men det enda vi betygsatte var kunskaperna, inte om du jobbat flitigt. Så jag vill inte ha tillbaka betygen för de yngsta barnen, möjligen från sexan och uppåt.
KRISTINA: Barnen är väldigt medvetna om målen och intresserade av hur de ska kunna uppnå dem. I dag görs bedömningen på ett annorlunda sätt: man ser inte enbart till kunskaperna, utan också till förmåga. Om betyg kan motivera barnen att jobba, så tycker jag det kan vara bra.
EMMA: Jag tycker det är bra att ha tydliga mål, men det behöver inte nödvändigtvis vara ett betyg.

Vill ni att läraryrket ska fortsätta att gå i arv i familjen?
EMMA: Ja, varför inte? Jag trivs med mitt arbete; varje dag är en ny utmaning.
ANNA-LISA: Jag tyckte Emma gjorde ett riktigt val när hon blev lärare. Men jag hade inte trott att det skulle vara så svårt att få jobb. Jag skulle önska att hon fick en anställning snart.

FAKTA

Namn: Anna-Lisa Svedmark
Ålder: 85
Jobbade som: Lågstadielärare under åren 1948–1990, först i Korpilombolo med omnejd, därefter i Luleå.
Brinner för: Det har skiftat genom åren, men politik och samhällsfrågor är intressen som består.

Namn: Kristina Wallgren
Ålder: 61
Jobbar som: Mellanstadielärare i en femteklass, Porsöskolan i Luleå.
Brinner för: Att alla barn ska trivas i skolan och lära sig mycket. Är särskilt intresserad av att lära ut matematik.

Namn: Emma Berglund
Ålder: 30
Jobbar som: Lärar­vikarie med inriktning på årskurs 1–6 matematik.
Brinner för: Allas lika rätt till undervisning, att alla elever blir sedda och att skapa en arbetsmiljö i klassrummet som präglas av ömsesidig tillit och respekt.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Friskolor

Hamilton: Regeringen svartmålar friskolorna

Friskolor

Gymnasieminister Anna Ekström kritiserar friskolorna för glädjebetyg efter ny Skolverksrapport. Rapporten är politiserad, menar Ulla Hamilton på Friskolornas Riksförbund.

Skolverket bemöter kritiken: ”Självklart inte politiserad”

Friskolor

Friskolornas Riksförbunds vd Ulla Hamilton tycker att Skolverkets senaste rapport om betyg både är bristfällig och politiserad.

Annons
Annons
Annons

Här har eleverna machokultur på schemat

Sex- och samlevnad

Timslånga gruppsamtal med pojkar från årskurs 7 och uppåt för att diskutera normer och machokultur. Läraren Makz Bjuggfält driver projektet på en skola i Bromma.
– I samband med metoo har det uppkommit många frågor från ungdomarna, säger han.

Arbetsmiljöverket godkänner mer undervisning för högre lön

Lön

Arbetsmiljöverket ser inga problem med Uppsalas lönekriterier – där mer undervisning ska ge högre lön.
– Lärare som redan har en tung arbetsbörda kan omöjligen ta på sig mer. Det blir ett djupt orättvist lönekriterium, säger Katharina Reineck, LR Uppsala.

Annons
Annons

Forskaren: Social bakgrund avgör undervisningens kvalitet

Likvärdighet

Att skolsegregationen ökar är en av skolans stora ödesfrågor. Pedagogikforskaren Åse Hanssons forskning visar att frågan förstärks ytterligare av det hon kallar pedagogisk segregation.

Annons

Lärarbristen: Behövs 187 000 nya lärare

Lärarbrist

Den rådande lärarbristen i Sverige väntas bli större. Nya siffror från SKL visar att skolor och förskolor behöver rekrytera 187 000 nya lärare fram till 2031.

Samarbetet mellan lärare och syv öppnar nya vägar

Samarbete

För tre år sedan inledde SO-läraren Charlotta Granath och studie- och yrkesvägledaren Christer Johansson ett nära samarbete, och de har inte blickat bakåt sedan dess.
Nu vill de uppmuntra fler att göra likadant.

”Måste finnas kultur som uppmuntrar till samarbete”

SYV

Styrdokumenten måste förtydligas för att samarbeten mellan syv och lärare inte ska vara beroende av individuella eldsjälar. Det menar Lena Hartvigsson på Lärarnas Riksförbund.

Lågaffektivt bemötande

Så arbetar Johan med lågaffektivt bemötande i klassrummet

Undervisningsmetoder

Hantera, utvärdera och förändra. Det är tre grundprinciper för lågaffektivt bemötande i klassrummet som lågstadieläraren Johan Sander arbetar utifrån.
– Det är viktigt att förstå att mitt i krisen kan jag inte lösa något, säger han.

Psykologen: ”I vardagen ska vi ha gränser”

Lågaffektivt bemötande

Det finns de som tror att lågaffektivt bemötande handlar om att inte agera alls, men det fungerar inte, betonar psykologen Bo Hejlskov Elvén. 
– Man måste skilja på vardag och kris. I vardagen ska vi självklart ha gränser. 

”Skolverket osynliggör flerspråkighet”

Debatt

Skolverket la ner hemsidan ”Tema Modersmål”. ”Ett misslyckande i det mångfaldsarbete skolan ska bedriva, och ett osynliggörande av flerspråkighet”, skriver debattörerna.

Kommentera

Storsatsning på att utbilda kommunens alla lärare i NPF

NPF

Norrtälje satsar stort på att höja kompetensen inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Alla rektorer, lärare och fritidspedagoger ska utbildas och lokalerna ska anpassas.

– Ambitionen är att alla elever ska få det yttersta bemötandet, säger Helene Walukiewicz.

”Modersmålslärare kan göra skolan mer jämställd”

Debatt

Sverige har tagit emot många barn från länder med patriarkal kultur. Modersmålslärare skulle därför kunna vara en viktig resurs för att göra skolan mer jämställd, skriver modersmålsläraren Sebüktay Kaan.

Kommentera

Yrkesprogram ska ge behörighet till högskolan

Yrkesprogram

Gymnasiets yrkesprogram ska ge behörighet till högskolan i fortsättningen. Det föreslår regeringen under måndagen. 

Granskning tid

Bildläraren Anna gick ner i tid – men jobbar på sin lediga dag

Tidsbrist

Fler elever, färre behöriga kollegor och en mängd ”extraarbete” gör att många lärare känner sig allt mer pressade. Av hälsoskäl funderar var fjärde lärare på att gå ner i arbetstid.
– Jag arbetar deltid för att hinna med. Det är helt galet, säger bildläraren Anna Mautner.

Stressen minskade – då lades projektet ner

Tidsbrist

Försöket med en lärarassistent i ett av arbetslagen på Malmö latinskola blev en succé. Men försöket blev bara ettårigt.

MP: Lärare ska inte tvingas in i asylprocessen

Debatt

"Skolan och lärarna har en viktig roll för de ensamkommande barnen. Men lärare har inte ansvar för asylprocessen." Det skriver Maria Ferm, migrationspolitisk talesperson för Miljöpartiet, apropå regeringens förslag för att ge fler ensamkommande möjlighet att stanna i Sverige.

Kommentera

Förslag: Bussa elever ut till skolor på landet

Trängsel

Centerpartiet i Söderhamn går mot strömmen och föreslår att elever på stora stadsskolor med många elever ska erbjudas att istället pendla ut till idylliska landsbygdsskolor.

”Jag vill inte debattera kondomer i min klass”

Sex och samlevnad

”Jag vill prata makt, kön och samtycke.” Lina Lindström bloggar om det här med sex- och samlevnadsundervisning i klassrummet.

Skolornas lockbeten försvårar för eleverna i gymnasievalet

SYV

Gymnasievalet försvåras av skolornas egen marknadsföring. Det menar Jakob Amnér, ordförande för Sveriges elevråd – SVEA.
– Eleverna måste lära sig att kritiskt granska utbudet, säger vägledaren Sara Nordström.

Nya förslag ska få fler elever att klara gymnasiet

Gymnasiet

Regeringen föreslår en rad åtgärder för svensk gymnasieutbildning för att fler ska påbörja och fullfölja skolan.
– Med den arbetsmarknaden vi har i dag är det väldigt viktigt att ha en gymnasieexamen, säger gymnasieminister Anna Ekström (S).

Lagförslag om större insyn i friskolor

Regeringen.

I ett lagförslag från regeringen föreslås att rätten om att ta del av allmänna handlingar ska gälla även hos huvudmän för fristående skolor.

– Man ska ha rätt att ta del av samma information från en friskola som från en kommunal skola, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

SKL-kritik mot regeringens satsning på likvärdighet i skolan

Utbildningspolitik

Nu riktar Sveriges kommuner och landsting kritik mot regeringens likvärdighetssatsning.
– Vi ser en uppenbar risk att satsningen kommer motverka sitt syfte, säger Bodil Båvner, utredare på SKL.

Plugga med lön på flera nya lärarutbildningar i höst

Lärarutbildning

Flera lärosäten följer Högskolan Dalarnas exempel och startar lärarutbildningar där studenterna jobbar deltid i klassrummet från dag ett.

Efter kritiken: Nu ska övergreppen inom gymnasieföreningarna bort

Åtgärdskrav

Skolinspektionen riktar skarp kritik mot kommunen och ledningen på Wargentinskolan i Östersund. De har fram till september på sig att åtgärda ett flertal brister i hanteringen av elever som utsätts för kränkningar.

Undervisningen i sex- och samlevnad brister: ”Är förvånad”

Sex- och samlevnad

Skolinspektionens granskning pekar på flera brister i skolors sex- och samlevnadsundervisning.
– Vi visste att undervisningen var ojämlik, nu har vi fått faktaunderlag för att uppdatera läroplanen, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Här har lärarna fredad tid för planering av sina lektioner

Arbetsmiljö

I Lidingö finns en mycket tydlig mall för hur grundskollärarnas tid ska fördelas.
Och kanske viktigast av allt: fredad tid för det betydelsefulla för- och efterarbetet.

5 sätt att hantera en hotfull situation i skolan

Våld

Våldet i skolan ökar och många lärare har blivit utsatta under det senaste året. Alexander Tilly, leg psykolog och specialiserad på frågor om hot och våld, delar med sig av sina bästa tips för hur man som lärare kan agera i hotfulla situationer.

Forskning: Därför är IT-mässorna problematiska

Forskning

Ny forskning lyfter flera problem med hur IT-mässan SETT sätter agendan för skolans digitalisering och lärares fortbildning.
– Det är väldigt svårt att förstå var budskapen kommer ifrån och vem det är som är avsändaren, säger forskaren Catarina Player-Koro.

Så kan lärare stärka nyanlända elever

Ny bok

Studiehandledningen på modersmålet är ett viktigt stöd för att nyanlända elever ska klara skolan.
– En svag punkt är samarbetet mellan läraren och handledaren, säger Karin Sheikhi som skrivit en bok om hur studiehandledningen kan utvecklas.

Introduktionsprogram lockar nyblivna lärare

Lärarprofessionen

Ett introduktionsår med 70 procents undervisningstid, en förstelärare som mentor och ledarskapsutbildning. Det ingår i programmet som ska locka lärare till skolor i Täby.

Signe Jonsson sökte till programmet förra året.

– Jag saknade utbildning i ledarskap, det får jag här, säger hon.

”Det är dags att återinföra ordningsbetyget”

Debatt

”Vi måste arbeta ännu hårdare med att betona vikten av ordning och uppförande i och runt våra skolmiljöer”, skriver Emma Köster.

Kommentera

Elever med särskilda behov nekas läromedel

Särskilda behov

Bristande utbud, bristande kunskap och bristande ekonomi är alla skäl till att elever med funktionsnedsättning inte får de hjälpmedel de har laglig rätt till, enligt en ny rapport.

Förslag om en läsa-skriva-räkna-garanti dras tillbaka

Lagförslag

Regeringen beslutar att dra tillbaka propositionen Läsa, skriva, räkna – en åtgärdsgaranti efter motstånd från allianspartierna och Sverigedemokraterna. Nu ska regeringen återkomma med ett nytt förslag.

– Det här får inte fastna i prestige, här måste politiken nå samsyn, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Larmsiffror: Hälften av lärarna hinner inte ta lunchrast

Lunchrast

Över hälften av skolpersonalen på grundskolan i Malmö har inte möjlighet till ostörd lunchrast varje dag.

Omöjliga betygskrav: ”Finns en övertro på särskilt stöd”

Specialpedagogik

En ny studie pekar på att det finns elever för vilka läroplanens krav är för högt ställda. Det sätter även press på lärarna.
– Det finns en övertro på särskilt stöd, säger Elisabeth Fernell, professor i barn- och ungdomspsykiatri.

Ny trend: Elever vandaliserar och lägger ut på Snapchat

Sociala medier

En ny vandaliseringstrend sprids på svenska skolor. Elever vandaliserar sin skola, filmar händelsen och lägger ut på Snapchat.
– Det är superviktigt att markera mot eleverna, säger LR:s Åsa Fahlén.

Så blev klassen vinnare av Surfa Lugnt-priset

Vinstglädje

Efter att klass 8F på Östra grundskolan i Huddinge skrivit en debattartikel i DN och mötts av otrevliga kommentarer på bland annat Twitter, beslöt sig läraren Maria Wiman för att tillsammans med sin klass göra något åt saken.

Belöningen: Första pris i tävlingen ”Surfa lugnt”.

Konflikten mellan lärare och föräldrar: ”Vi ser brister”

Arbetsmiljö

Debatten om den bristande dialogen mellan lärare och föräldrar i skolan fortsätter växa. Nu går Skolinspektionen in i diskussionen och efterlyser en uppryckning från huvudmännen.

Läraren på utpekade SFI-skolan: Ledningen lyssnar inte på oss

SFI

Fuskande utbildningsföretag, kaosartade lektioner, snabb läraromsättning. Det är bilden av SFI-undervisning i privat regi som målas i ett reportage i Kalla fakta.
– Det är en stor genomströmning av elever och dessutom stor rotation på lärare, säger Anders Olzon, SFI-lärare på den utpekade skolan.

Skolan med skönlitterär läsning i alla ämnen

Läsglädje

På ProCivitas i Lund inleds varje lektion med en lässtund. Initiativtagaren Kalle Palm är överraskad av den positiva responsen.

– Jag har aldrig fått så mycket beröm i hela mitt liv, säger han.

Mobilförbudet delar lärarkåren

Mobiltelefoner

Liberalerna vill lagstifta om mobilförbud i klassrummen för att öka studieron.
Bland lärarna går åsikterna isär.

”Lärare och föräldrar måste sluta kasta grus på varandra”

Debatt

”Föräldrar till barn med npf och lärare och specialpedagoger behöver gå samman. Så länge vi fortsätter att sparka varandra på smalbenen är vi svaga. Tillsammans är vi starka”, skriver Jiang Millington.

Kommentera

Forskarkritik mot fria skolvalet

Fritt skolval

En grupp forskare riktar skarp kritik mot det fria skolvalet och dess konsekvenser.
– Vi talar om det fria skolvalet som om alla hade möjlighet att välja. Det är nonsens, säger Marianne Dovemark, professor i pedagogik.

”Släpp in ungdomsförbunden på skolorna”

Debatt

”Att fler ungdomsförbund och partier tillåts besöka skolor är särskilt angeläget i en tid där ungas tilltro till demokratin sjunker”, skriver debattörerna.

Kommentera

Efter kritiken: Mobilen viktig för skolans likvärdighet

Mobilförbud

Allt fler höjer rösten för att stoppa mobilen i skolan. Men förbud löser inte problemen, menar Stefan Bonn på SPSM som vill att den tillåts för en mer likvärdig skola.
– Ett förbud kan ta ifrån en del elever deras möjligheter, säger han.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons