Annons
Foto: Martin Ådahl

Tysta lärare trots rektorer som ”fulräknar”

Publicerad 26 oktober 2012

Lärare på friskolor inom koncernen Academedia vittnar om en kultur där lojalitetsplikt, brist på meddelarskydd och rädsla för att förlora jobbet gör att man tiger om en orimligt hög arbetsbelastning. 

Skolvärlden har varit i kontakt med ett flertal lärare på olika orter och på flera skolföretag inom Academediakoncernen. De målar upp i princip samma bild: unga oerfarna lärare anställs med låga ingångslöner och heltidstjänster med 800–1 000 eller fler undervisningstimmar per läsår. När de inte orkar längre lämnar de skolan eller yrket och ersätts av nya unga lärare.

Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund, känner igen bilden:

– Skolan i Sverige är marknadsorienterad. Det är plånböckerna som styr och inte kvalitet. Jag får samtal från lärare som vill berätta hur det är, men de vill inte att jag ska agera. Det finns en rädsla för att vara besvärlig på sitt första jobb.

Då och då höjs protester från lärare på kommunala skolor kring arbetsbelastningen, men från friskolorna är det väldigt tyst. Det är knappt någon vågar ställa upp ens anonymt på intervju:

– Jag skäms för att jag inte vågar uttala mig. Jag tycker att det är för jävligt men jag tänker på familjen och huslånet och tiger, säger en anonym lärare och en annan på en friskola berättar om att denne är schemalagd från klockan 8 till 15 varje dag och får arbeta fyra timmar extra varje kväll för att hinna.

– Jag sköter mitt jobb och har jävligt roligt, men det tar enormt med tid och kraft och jag blir allt tröttare fysiskt och psykiskt. Jag får planera nästa lektion under den pågående för att hinna.

Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör på Academedia, känner inte igen bilden. Hon säger att den som är missnöjd med sin tjänst ska ta det med sin chef och om det inte fungerar ta det vidare till nästa chef, ända upp till koncernnivå.

– Vi vill att folk ska säga ifrån. Om man upplever arbetssituationen på ett sätt som inte är bra måste det tas om hand. Jag måste fundera på hur vi ska bli ännu tydligare kring detta. Alla har inte rätt som klagar, men du har rätt att bli lyssnad på och att bli respekterad, säger Hammerskog,

Fenomenet med ökad arbetsbelastning och rädslan att protestera förekommer i hela landet, även på kommunala skolor där lärare inte vågar protestera eller vara besvärliga. Skillnaden är att där arbetar en generellt sett äldre, mer erfaren lärarkår, som har ett starkare fackligt engagemang samt meddelarskydd.

Fackförbunden på lokal och regional nivå bekräftar bilden och berättar att det är sällan lärare på friskolor engagerar facket för att driva frågan mot arbetsgivaren.

– I vissa fall kan man göra en arbetsmiljöfråga av det, men problemet är att lärarna går i däck och slutar, men sjukskriver sig inte och då är det svårt att göra något från vår sida, säger Mats Sternbring, biträdande kommunombud för Lärarnas Riksförbund i Göteborg.

Martin Knutsson arbetade i fyra år på Ljud och Bildskolan, LBS, i Halmstad, inom Academedia. Han slutade som lärare i juni 2011.

– De ekonomiska och pedagogiska ambitionerna från skolledningen sjönk för varje år. När riskkapitalbolaget EQT köpte Academedia 2010 började skolan gå på sparlåga, säger Martin Knutsson.

Skolvärlden.se har talat med flera lärare, men de vill vara anonyma. Deras namn är fingerade:

Läraren Ulf har arbetat många år i kommunal skola och några år på friskola. Ulf upplever en kultur på friskolan där man inte vågar kritisera arbetssituationen eller protestera mot chefen.

– När jag började tog en kollega mig avsides i korridoren och viskade ”du ska nog inte vara så kritisk, du bör tänka dig för här”. Det var något helt nytt för mig. På mina tidigare skolor togs kritik upp på ett konstruktivt sätt på möten. Jag trodde först att kollegan skojade, men jag förstod sedan att det var allvar.

Han anser att kollegorna inte känner förtroende för att lyfta frågan om belastningen till högre chefer, ledning eller koncernnivå. Tystnaden skapas även genom grupptryck inom kollegiet.

– Rektorn säger alltid att ”det är tuffa tider med ekonomin”. Det är uttalat att om vi inte får elever så får folk gå. Då resonerar kollegiet öppet att ”det är klart att vi får ta några extra elever, vi undervisar lite mer, vi vill ju ha kvar våra jobb”. Vi kollegor ställer upp för varandra. Protesterar man så ställer man inte upp.

Läraren Sofia har passerat genom en rad olika friskolor i södra Sverige. Hon har varit så hårt belastad att hon knappt hunnit ge feedback till eleverna.

– Elever blir sura eftersom de tycker att de inte utvecklas och jag tycker att det är jättetråkigt. Det går inte att ha en kvalitativ undervisning under sådana förhållanden.

Före sommaren protesterade Sofia mot belastningen i sitt arbete och förklarade att hon var på väg in i väggen, men fick inget gehör hos rektorn.

– Då kände jag att jag klappade ihop. Man blir förtvivlad. Varför ska vi göra nästan dubbelt så mycket jobb som en lärare på en kommunal skola och med mer bisysslor därtill, med sämre betalt och det för att ge vinst åt företaget? Det är ett skämt att prata om pedagogiskt ledarskap, det är synd om rektorerna. De har inte mycket utrymme utan sprattlar lydigt i ledningens trådar. I förlängningen är det ännu mer synd om eleverna.

Läraren Patrik är schemalagd större delen av arbetsdagarna ocharbetar mer än cirka 15 timmar obetalt per vecka för att hinna med.

– Det blir inte mycket tid med familj, träning eller nöjen. Jag har en hög arbetsmoral och har fått det att fungera. Långsiktigt kommer det inte att hålla.

Vid intervjuerna framkommer att rektorer de senaste åren har börjat räkna annorlunda vid tjänsteplanering för att få in mer undervisning i tjänsterna. Kursers tyngd viktas efter antalet elever. Exempel: 100 timmar schemalagd undervisning med halvklass eller färre elever räknas som halv belastning. Alltså anses läraren kunna ta ytterligare en sådan kurs för att de tillsammans ska räknas som en hel kurs i belastning. Motiveringen är att färre elever ger mindre bedömning och handledning.

Ett annat sätt är att lägga två kurser parallellt på schemat, vilket leder till att eleverna får hälften så mycket undervisningstid och att läraren får fläta ihop mål från två olika kurser i uppgifterna. Ibland rör det sig om helt olika kursgrupper som har undervisning samtidigt med samma lärare.

 

FAKTA

 

• Enligt OECD har svenska lärare bland de högsta arbetstiderna i världen. Sverige är i princip ensamt bland OECD-länderna med att inte reglera undervisningstiden nationellt.

• 1995 togs undervisningsskyldigheten på 504 timmar per läsår bort.

• Enligt statistik från SCB har lärare på friskolor generellt lägre löner än på kommunala skolor och en medianålder på 39 år, jämfört med 49 år för kommunala lärare.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Läraren: ”Jag är trött på den negativa bilden av yrket”

Läraryrket målas ofta upp som krispräglat och det är nästan alltid problemen som lyfts fram. Det anser läraren Maria Wiman, som vill se en mer nyanserad offentlig debatt där flera röster får höras.
– Jag och mina kollegor känner inte igen oss i den bild som målas upp, säger hon.

Annons
Annons

Ny lönestatistik: ”Inte konstigt att lärare tjänar mer än rektor”

Lön

Lärarlönerna kommer ikapp och till och med går om skolledarnas löner, visar ny lönestatistik.
– Att några förstelärare tjänar mer än biträdande rektorer är inget konstigt, säger Magnus Blixt, tidigare lärare och numera rektor.

Annons

Krisläge för studenter – tvingas vänta ett år på praktikplats

VFU

Bristen på praktikplatser för blivande lärare är stor nationellt, men extra stor på vissa håll. På Campus Helsingborg får ett 30-tal lärarstudenter inte några praktikveckor och tvingas vänta i ett helt år.

De tände hoppet för barnens skolgång

Stöd

För två år sedan var det ingen som trodde på idén med ett skolresurscentrum i den fattiga rumänska byn Valsa Seaca. Nu köar barnen för att få plats.

Annons
Annons

Så lägger regeringen vinsttak för friskolor

Vinster i välfärden

Regeringen och Vänsterpartiet lägger fram ett lagförslag om 7 procents vinsttak för friskolor. Alliansen och Sverigedemokraterna vill stoppa det. Lärarnas Riksförbund ställer sig positivt.
– Förslaget får ett B i betyg, säger Svante Tideman, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Känslan av svek gör att jag jobbar när jag vabbar

Debatt

Läraren Karin Herlitz vabbar för sin sjuke son – och förlorar mer i inkomst än sin man som inte är lärare. ”Systemet borde ses över så att det inte landar i att vår ansvarskänsla för våra elever gör att vi arbetar gratis”, skriver hon.

Kommentera

Debatt i riksdagen om de avstängda Academedia-lärarna

Academedia

Academedias kritiserade behandling av två lärare blev på torsdagen föremål för riksdagsdebatt.
– Det är jätteviktigt att det togs upp i riksdagen, säger Magnus Ekblom, en av de berörda lärarna.

Jurist ska utreda diskriminering vid NP

Diskriminering

Elever med funktionsnedsättning förbjuds att använda hjälpmedel vid nationella prov. Nu vill en jurist pröva i domstol om det är förenligt med lagen.

Skolverket välkomnar rättslig prövning

Nationella prov

Jurister vill pröva i domstol om Skolverket bryter mot lagen genom att inte tillåta hjälpmedel för elever med funktionsnedsättningar under nationella proven.
– Bra att det blir klarhet i frågan, säger Anders Boman, enhetschef för nationella prov på Skolverket.

Läsexperterna: Så ska Sverige fortsätta vara bäst i klassen

Läsförmåga

Svenska elever var bäst i klassen och är åter på väg mot toppskiktet vad gäller läsförmåga internationellt. Men vad ligger bakom det nya resultatet och ska vi vara nöjda med det? 
Skolvärlden har pratat med fyra framstående profiler inom läsförståelse.

Skola fick kungligt pris på Idrottsgalan

Hälsa

Gerestaskolan fick ta emot ett pris med kunglig glans på Idrottsgalan 2018. Härnösandsskolan blev ”Årets peppare” och hyllades för deras arbete med pulshöjande aktiviteter.

Forskare: Samma bråk på låg- och högstadiet

Matematik

Det innehåll eleverna möter i bråkundervisningen är väldig snarlikt varandra – oavsett om eleverna går på lågstadiet eller högstadiet. Den slutsatsen drar Caroline Nagy i sin licentiatuppsats.
– Det kan leda till att elevernas förståelse inte utvecklas, säger hon.

Ovanligt grepp för att rekrytera syv

Syv

Konkurrensen om att anställa studie- och yrkesvägledare är stenhård just nu. Marknaden har lett till att regionerna måste hitta på kreativa lösningar för att finna anställda. I Göteborgs stad är det syvarna själva som ska vägleda potentiella kollegor.

Våld i skolan: Lärare borde omfattas av Blåljusutredningen

Våld mot lärare

En undersökning bland LR-medlemmar i Malmö vittnar om hur lärare utsätts för slag, sparkar och kränkts verbalt. Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén vill se skärpta straff mot de som hotar och utövar våld mot lärare.

Skolinspektionen bekräftar: Högpresterande elever glöms bort

Undervisning

Skolinspektionen ska undersöka hur skolan klarar att stötta högpresterande elever i undervisningen – en grupp som ibland glöms bort menar Skolinspektionens Helén Ängmo.

Specialpedagogen Anna: Jag jobbar för eleven

Specialpedagogik

Jobbet som specialpedagog innebär täta kontakter med kollegor, elevhälsa, föräldrar, BUP och socialtjänst. Arbetet sker på flera nivåer, men med en sak i fokus:
– Jag jobbar för eleven, säger Anna Ternhag, specialpedagog vid Lillholmsskolan i Stockholm.

SPSM: Börja med specialpedagogik i rätt ände

NPF

Specialpedagogiska insatser börjar ofta i fel ände, menar Linda Petersson, rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Lärarna med dödssjuka elever

Sjukhusskolan

Uppdraget: att förebygga kunskapsluckor och att vara det normala mitt i krisen. Utmaningen: att sällan kunna planera sin undervisning.
Sjukhuslärarna undervisar svårt sjuka barn och unga i alla åldrar, i alla ämnen. Och ibland händer det allra värsta – att en elev går bort.

Hård kritik mot Karolinskas lokaler för sjukhusskolan

Ett litet rum för både undervisning och administration, där två elever med rullstol inte får plats samtidigt. Kritiken är hård mot sjukhusskolans lokaler på Nya Karolinska sjukhuset. Skolinspektionens granskning visar på bristen på anpassade lokaler. 

Pax

Pax-metoden hjälper lärarna till bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Många lärare kämpar dagligen med dålig arbetsmiljö, stress och tidsbrist. Maria Lychnell på Gärdesskolan har lyckats skapa en bättre studiero och arbetsmiljö med hjälp av den nya arbetsmetoden Pax.
– Vi har ett otroligt lugn i klassrummet och det är mindre stress för mig som lärare, säger hon.

Psykologen: ”Sjukskrivningarna hos lärare skulle minska”

Arbetsmiljö

Arbetsmetoden Pax har redan skapat studiero i de svenska klassrummen och en bättre arbetsmiljö för lärarna som använder modellen. Skolvärlden har pratat med Gustav Nilsson, leg. psykolog och verksamhetsledare för Pax i Sverige. 

LO: Vinstjakten kostar hundratals lärarjobb

Rapport

En ny rapport från LO beskriver vinstdrivande friskolor som ett hot mot kvalitet och mångfald.

Miljonsatsning mot psykisk ohälsa hos unga

Psykisk ohälsa

Lärarnas Riksförbund ska tillsammans andra aktörer storsatsa på en ny webbplats om psykisk ohälsa hos unga.

Lärarmanifestation mot Academedia

Facklig protest

LR Stockholm demonstrerar mot skolledningen och Academedia utanför Sjölins gymnasium.
– Att ge sig på ett skyddsombud som protesterar är som att kasta sten på blåljuspersonal, säger Ragnar Sjölander på LR Stockholm.

Studie visar: Därför kritiserar lärarna karriärtjänster

Studie

I en studie om större svenska skolförändringar uppvisas stark kritik mot förstelärarreformen.
– De tycker framförallt att systemet är orättvist och de vantrivs med det individuella och konkurrensfixerade systemet, säger Mikael R Karlsson.

Stöd till högpresterande elever granskas: ”Fantastiskt”

Undervisning

Skolinspektionen ska granska hur skolor klarar att ge utmanande undervisning till högpresterande elever.
– Kunskapen om att alla elever är olika börjar sjunka in, säger specialpedagogen Mona Liljedahl.

Enkät: Hur ser DU på Skolsverige 2017/2018?

Delta

I sex delar har Skolvärlden de senaste veckorna publicerat röster från Skolsverige som svarat på frågorna vad som var viktigast under 2017 och vad de hoppas på under 2018. 
Nu har du chansen – hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Var med och dela med dig av dina tankar och få dem publicerade på Skolvärlden.se

NPF

Efter kritiken: Modellen hjälper lärare att bli NPF-kompetenta

NPF

Skolverket har fått svidande kritik för sin specialpedagogiska satsning. Ann Lindgren, projektledare för ”Danderydsmodellen”, ställer sig bakom kritiken.
 

Svidande NPF-kritik mot Skolverket

Specialpedagogik

Skolverkets kompetenslyft inom specialpedagogik får svidande kritik av föräldrar till barn med funktionsnedsättning.
– Ge lärarna konkreta verktyg, inte moraliserande idéer om relationsskapande, säger Malin Holm på ”Barn i behov”.

Skolverket om NPF-kritiken: Lärarna är nöjda

Specialpedagogik

Skolverket svarar på kritiken från Barn i behov.
– Det är svårt att säga utifrån kritiken om de har förstått hur insatsen är uppbyggd. Vi vill gärna ha en dialog med dem, säger Helena Elwin, enhetschef på Skolverket.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons