Många svenska gymnasieelever får inte så bra matteundervisning som de har rätt till.
Det visar en granskning som Skolinspektionen gjort av 55 gymnasieskolor runtom i landet.
– De flesta av de 150 lektioner som vi besökt ägnas mest åt mekanisk räkning. Undervisning som tränar problemlösning och matematisk kreativitet får stå tillbaka. Följden blir att elever lär sig regler utantill men ändå inte förstår vad de gör och varför. Det kan leda till att de inte ens reagerar om lösningen är helt orimlig, säger Monica Gillenius, projektledare på Skolinspektionen, i en kommentar.
I rapporten, som presenterades på tisdagen, listar Skolinspektionen en rad brister:
– Det finns inga ursäkter för detta. Resultatet är en väckarklocka som lärarkåren, rektorer och politiker måste ta till sig. Vi lärare måste arbeta mer med våra ämnen och utveckla kunskapen om hur man lär ut ämnet, säger Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas Riksförbund.
Skolinspektionen skriver i sin rapport att man vid skolbesöken sett flera enskilda exempel på en stimulerande undervisning, där miljön är kreativ och eleverna ges individuella utmaningar. Skolinspektionen skriver att lärarna som höll i dessa lektioner ofta samarbetar med andra mattelärare och med lärare i karaktärsämnen. På dessa skolor har man dessutom satsat medvetet på kompetensutveckling i matematikdidaktik.
– Vi välkomnar att Skolinspektionen gjort denna granskning. Det ger oss ännu mer stöd i vårt arbete för att lyfta ämneskunskaperna i skolan och i lärarutbildningen. Lärare måste tillåtas arbeta med sina ämnen och med att utveckla och förbättra och fördjupa ämnesdidaktiken, säger Metta Fjelkner och fortsätter:
– Vi har från Lärarnas Riksförbund varnat för detta under mycket lång tid. Men att bara skylla på lärarna lönar sig inte. Vi måste komma åt de strukturer och synsätt som tillåtit ämneskunskaperna i exempelvis matematik sjunka undan.