Ungas attityder mot utsatta grupper går i två riktningar

Attityden mot homosexuella blir allt mer positiv bland landets gymnasieungdomar. Men romer möts fortfarande av starka fördomar, visar Forum för levande historias undersökning ”Den mångtydiga intoleransen”, som presenterades på Skolforum.
– Jag är övertygad om att undervisning är det som kan knäcka fördomar och stereotyper, säger överintendent Eskil Franck.

Fakta/Attityder mot utsatta grupper:

Invandrare:
38 procent positiva
44 procent ambivalenta
19 procent negativa
 
Muslimer:
30 procent positiva
52 procent ambivalenta
19 procent negativa
 
Romer:
26 procent positiva
49 procent ambivalenta
25 procent negativa
 
Judar:
28 procent positiva
53 procent ambivalenta
19 procent negativa
 
Homosexuella:
54 procent positiva
28 procent ambivalenta
18 procent negativa

Källa: ”Den mångfaldiga intoleransen – en studie av gymnasieungdomars attityder läsåret 2009/2010”.

Forum för levande historia har låtit göra en attitydundersökning bland nästan 4 800 elever i gymnasiets årskurser 1 och 3 på 154 skolor runtom i landet, som en del i ett tioårsprojekt kring intolerans.
Resultatet från studien går i två riktningar: Sedan en liknande mätning gjordes 2003 har attityden gentemot homosexuella blivit betydligt mer positiv. 76 procent av gymnasieflickorna och 34 procent av pojkarna har nu en positiv inställning.
Vad gäller judar och muslimer har inställningen däremot blivit mer negativ, även om förändringen är liten.
Ur undersökningen går att utläsa att flickor har en betydligt mer positiv syn än pojkar mot samtliga utsatta grupper.
Likaså är elever på studieförberedande program mer positivt inställda än elever på yrkesförberedande program, liksom elever med högutbildade föräldrar kontra dem med lägre utbildning.
En lugn skolmiljö, uppmuntrande lärare och högt betygssnitt är också faktorer som återfinns bland eleverna med mer positiv attityd.
Elever med svensk bakgrund är överrepresenterade i gruppen med ambivalent inställning mot romer, invandrare och muslimer.
Bland eleverna med islamisk tro uttrycker hälften en negativ inställning mot judar.
Det som sticker ut mest är dock attityden mot romer – bara var fjärde elev säger sig ha en positiv inställning.
– Det finns stora klass- och könsmässiga skillnader. Intoleranta attityder går ofta att härleda till pojkar på yrkesförberedande program, säger fil dr Birgitta Löwander, projektledare för ”Den mångtydiga intoleransen”.
Både hon och Eskil Franck, överintendent på Forum för levande historia, betonar vikten av undervisning kring mångfald, rasism och mänskliga rättigheter.
– Ordentliga insatser behövs på de yrkesförberedande programmen, konstaterar Franck.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm