larare_nyanlanda_skola

Hana Kret och Reza Orya Rezvani (till höger)

Nyanlända

Projekt: Nyanlända nior undervisas med förskoleklass

Från en flyktingförläggning till ett klassrum i Huddinge. De nyanlända lärarna Hana Kret och Reza Orya Rezvani har nu fått börja utbilda ensamkommande ungdomar på Glömstaskolan i ett alldeles unikt undervisningsprojekt.

På Glömstaskolan i Huddinge pågår det just nu stora förändringar. Den nystartade skolan invigdes så sent som i höstas men man är ändå redan igång med undervisningen av en förskoleklass. Arbetet pågår för fullt med att anställa fler lärare och fixa rutinerna tills dess att resten av skolan ska fyllas ut helt efter sommaren. Mitt i all omvandling har skolan startat ett nytt unikt projekt tillsammans med två nyanlända lärare.

Hana Kret och Reza Orya Rezvani tröttnade på att sitta sysslolösa och ville i stället komma igång med sitt yrke och hjälpa andra nyanlända med att lära sig svenska. Det passade Glömstaskolan utmärkt då man hade fått i uppdrag att ordna undervisning för nyanlända 16-åringar fram till sommaren.

Efter några samtal till migrationsverket löste sig logistiken och nu ska Hana Kret och Reza Orya Rezvani få vara med och undervisa när skola börjar samköra undervisning med nyanlända nior tillsammans med skolans förskoleklass.

En timme om dagen ska man bland annat genom lek och spel tillsammans få de nyanlända eleverna träna på att prata med barnen. Ann Hultman Jakobsson är en av skolans lärare som har varit delaktig i projektet med de nyanlända lärarna.

– Det är imponerande att två som fortfarande söker asyl kan få möjlighet att jobba med de yrken som de faktiskt har utbildning i. Eleverna tycker det är väldigt roligt. Det blir väldigt energifyllt på hela skolan. Åldersskillnaden är inte så viktig, säger Ann Hultman Jakobsson och tillägger:

– Det är stor nyfikenhet kring det hela. Eleverna från skolor runt om vår skola kommer fram och frågar vad vi gör och frågar om man får vara med och hälsa på de nyanlända.

På lektionen kommer elever från bland annat Afghanistan, Syrien och Chile – det är en grupp som sammanlagt pratar sju olika språk. En av de nyanlända lärarna är Reza Orya Rezvani och han älskar verkligen att ha fått börja undervisa i Sverige.

– Det är väldigt intressant och jag älskar det. Jag är väldigt fängslad av det här jobbet av många anledningar. För det första är jag bra på det och för det andra så får jag lära ut till andra nyanlända människor som har gjort samma resa som jag själv har gjort.

Reza Orya Rezvani har varit i Sverige i fyra och en halv månad. Den största utmaningen med att vara lärare i Sverige jämfört med i hans hemland Afghanistan är att ingen riktigt pratar samma språk under lektionerna.

– Vi pratar alla olika språk. Allt ifrån persiska till ukrainska. Det är en stor utmaning att prata olika språk men vi försöker alla tillsammans att nå vårt gemensamma mål – nämligen att lära oss svenska.

Ann Hultman Jakobsson tror att projektet är jätteviktigt för integrationen för alla inblandade.

– För sexåringarna blir det ganska naturligt att man ska prata ett annat språk, se på hur man kan ha andra erfarenheter och få se på andra erfarenheter än vad man är van vid. Där börjar det tidigt för dem och blir naturligt, säger hon och fortsätter:

– Det är inga föräldrar som har rynkat på näsan. Det är inga som har gjort någon stor grej av det, det tro jag har att göra med att eleverna kommer hem och är glada och berättar om hur roligt det är.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm