idrott_hjarna

Anders Hansen, överläkare i psykiatri, beskriver i sin bok hur konditionsträning ger ökad koncentration och inlärningsförmåga, bättre minne och högre intelligens.

Idrott och hälsa

Vässa hjärnan med skolidrott

Med daglig skolidrott på schemat skulle barnen prestera bättre i skolan. Det menar Anders Hansen, överläkare i psykiatri, som i sin nya bok ”Hjärnstark” beskriver hur konditionsträning ger ökad koncentration och inlärningsförmåga, bättre minne och högre intelligens.

Tre hjärnstarka tips
  • Träna konditionsträning! Normal jogging eller promenader i 30-45 minuter, ger maxeffekt.
  • Träna regelbundet! Låt träningen bli en vana och träna 3-5 gånger i veckan.
  • Öka pulsen! Att dra upp pulsen rejält lär kroppen att kraftigt ökad puls inte är en signal på fara, utan något positivt. Detta är extra viktigt om du har problem som panikångestattacker. 

Visste du att träning = mirakelkur mot stress

Aldrig förr har så många skolelever upplevt sig stressade och haft stressrelaterade sömn- och koncentrationsproblem. Den goda nyheten är att forskning visar att regelbunden fysisk konditionsträning har samma effekt som anti-depressiva läkemedel och är rena motgiftet mot stress. Detta tack vare att träningen tränar upp kroppens förmåga att sänka sina kortisolnivå och stärker kroppens ångestmotor amygdala.

Vår hjärna kan ses som ett oerhört sofistikerat ekosystem bestående av 85 miljarder hjärnceller i ständig förändring. Sedan magnetkamerans genombrott inom hjärnforskningen har forskarna insett att vi har större möjlighet att påverka vår hjärnkapacitet än man tidigare har trott. Vi kan vässa våra kognitiva förmågor och till och med få delar av hjärnan att växa.

Men inte genom hjärnträning med kluriga korsord och sudoku, som man kanske skulle kunna tro – utan genom fysisk konditionsträning.

Att lägga in skolidrott på schemat varje morgon skulle med andra ord göra underverk för elevernas resultat även i övriga skolämnen, menar Anders Hansen, överläkare i psykiatri på Karolinska Institutet och författare till nya boken ”Hjärnstark”.

I en studie där man undersökte hjärnans aktivitet jämfördes en grupp individer som motionerat med ett par halvtimmes promenader i veckan, med en grupp som inte motionerat. Resultatet var häpnadsväckande: Gruppen som motionerat hade inte bara fått bättre kondis. Psykologiska tester visade att den exekutiva förmågan – ett begrepp som bland annat omfattar förmågan att ta initiativ, planera uppgifter och hålla koncentrationen – hade förbättrats hos de som hade promenerat.

– Studier visar att tre dagars träning i veckan ger bättre koncentration, bättre minne, ökad inlärningsförmåga och ökad stresstålighet och kreativitet. Effekterna av en halvtimmes promenad eller löprunda är inget mindre än en mental ”uppgradering”, säger Anders Hansen.

Långsiktigt leder träning även till att hela hjärnan arbetar effektivare. Detta beror på att hjärnans olika lober – frontallob, nacklob och tinninglob – blir bättre kopplade till varandra av långvarig regelbunden träning. Du tänker helt enkelt snabbare.

– Inget organ påverkas och stärks lika mycket av fysisk träning som vår hjärna, det är bra för alla tankemässiga förmågor. Det har till och med visat sig att vissa delar i hjärnan växer när vi rör på oss, säger Anders.

Enligt Anders Hansen påverkas även vårt IQ positivt av fysisk träning. I en känd svensk studie gjordes såväl IQ som konditionstest på 1,3 miljoner mönstrande 18-åringar och man såg ett tydligt samband högre IQ och högre kondition.

De positiva effekterna på kognitiva funktioner som kreativitet och koncentration håller i sig några timmar efter ett pass. Därför är det extra bra att träna på morgonen – särskilt för elever med koncentrationssvårigheter som adhd.

– Skolidrott varje morgon i veckan vore det optimala – det handlar om att öka förutsättningarna att bli bra på matte och svenska. Vill man träna upp hjärnan är det konditionsträning man ska satsa på, menar Anders.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm