Annons
Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

"Vi experimenterar för mycket med barnen"

Publicerad 25 september 2012

En experimentverkstad på väg mot avgrunden eller första steget mot världens bästa skola?
Skolvärlden samlade en pensionerad skolminister, en forskare, en elevordförande och en lärare som sitter i riksdagen för att söka roten till betygsfiaskot.
Och lösningen?
– Man kan bara ändra och påverka skolan med lärarna, inte mot dem, säger Bengt Göransson, före detta skolminister.

Nyss fyllda 80 är Bengt Göransson senioren i Skolvärldens panel. Junioren är Samir El-Sabini, ordförande för Sveriges elevkårer. Mittemellan finns Anna Forssell, pedagogikforskare vid Stockholms universitet och riksdagsledamoten och läraren Annika Eclund (KD).

Varför har resultaten försämrats?
ANNIKA ECLUND (AE): Det är en palett av orsaker. Men man har kastat in olika trender och koncept i skolan utan att veta att det verkligen fungerar. Vi experimenterar för mycket med barnen. På så sätt missar vi många barn som har det svårt. Det är ingen idé att springa runt och jobba i projekt när de inte ens lärt sig grunderna i att läsa och räkna.
ANNA FORSSELL (AF): Jag håller med om att det är alldeles för trendkänsligt i skolan. Titta på Finland, de har inte haft en skolreform på 40 år.
I Sverige började vi med new public management efter utländsk modell på 1980-talet. Vi såg redan då effekterna av vad som hände i Thatchers England och Reagans USA. Kontrollerna ökade, även proven och upp- följningarna. Men resultaten fortsatte att minska. Och det har de gjort för alla länder som gick på samma linje. Den finske forskaren Pasi Sahlberg menar att det beror på att man missat den kreativa delen med problemlösningar och initiativförmåga.
AE: Han har en poäng. Jag blev riktigt irriterad när utbildningsutskottets nye ordförande Tobias Tobé sa att man skulle ta bort de estetiska utbildningarna på gymnasiet för att de inte ger några jobb. Då skulle man ju lägga ner naturvetenskapliga programmet också. Det ger inget jobb direkt. Min dotter gick precis ut estetprogrammet. Hon gick inte där för att bli sångerska, utan för att utveckla sina karaktärsdrag och sin personlighet så att hon växer. Dessutom får hon behörighet till universitetsstudier.
BENGT GÖRANSSON (BG): Förr stod
det alltid på annonser på chefsjobb att man skulle ha god förmåga att utrycka sig i tal och skrift. Nu har vi en generaldirektör för Arbetsförmedlingen som anlitar Peter Settman för att skriva ett debattinlägg för 150 000 kronor som inte ens antas av Dagens Nyheter. Det är fullkomligt sjukt.
Det är en avintellektualisering, som även präglat skolan. När jag var ung SSU:are diskuterade vi innehållet i skolan. Men efter –68 har fokus legat på vem som har makten över skolan. Jag brukar beteckna det som 68-vänsterns sämsta bidrag.

Har inte lärarna ett ansvar?
SAMIR EL-SABINI (SES): Absolut. När jag gick på Hvitfeldtska gymnasiet, som anses vara en bra skola, såg vi på film åtta lektioner i rad. Vi såg Tarantinos ”Reservoir dogs” när vi skulle lära oss om kriminalitet. Är det kvalitativ undervisning? Ett stort problem är att varje klassrum är sin egen lilla värld. Det finns inget som helst samarbete, ingen gemensam planering. Skolan har dessutom väldigt många egna lösningar och ad hoc-beslut. Jag saknar en tydlig linje.
AF: Ja, är det inte märkligt efter att ha pratat om de här problemen i 30 år så är det fortfarande små egna universum.
AE: Det har nog alltid varit så att man har sin egen sfär och stänger dörren. Men utbildningsdepartementet satsar på coachande undervisning där man lär av varandra. Där finns projekt som jag tror fungerar.

Blir det bättre med legitimerade lärare?
AE: Absolut. Det som irriterat mig mest när jag jobbat som lärare är att vem som helst kan komma in från gatan och göra samma jobb i ett klassrum som jag som gått fem år på universitet. Då sänker man statusen.
AF: Ett problem är också att det räcker att ha en lärarutbildning för att undervisa i vilket ämne som helst. Man låter hellre en idrottslärare undervisa i svenska och SO för att hålla ihop ett arbetslag. Trygghet är viktigare än kunskap. När jag var nyexad lärare fick jag undervisa i allmän engelska, medan de välutbildade lärarna satt med de högpresterande eleverna. Det är en märklig skol- och elevsyn. Många lärare verkar inte vilja utsättas för utmaningar och har inget incitament för det heller. De flesta andra yrkeskategorier tycker ofta det är spännande med utmaningar.
BG: Jag försökte faktiskt ändra på det när jag var minister. Jag tyckte att duktiga lärare skulle kunna premieras med högre lön om de tog på sig svåra klasser. Men förslaget underkändes av de fackliga organisationerna. Istället har man gjort tvärtom.

Var det bättre förr?
BG: Både ja och nej. Men man måste medge att det i dag finns fler elever som kan mycket mer än någon annan generation tidigare. Och vi som tog studenten i den gamla skolan kan nog säga att det inte var så bra som en del låtsas. Dessutom har det funnits en nedvärdering av lärarna ända sedan Alva Myrdal. Hon menade att den nya skolan blir bra först då vi får nya lärare. Man har alltid trott att om
vi bara får en ny lärarutbildning så kommer vi att lösa problemen. En
av mina principer som minister var att man bara kan ändra och påverka skolan med lärarna, inte mot dem.

Rektorns roll är kanske viktigare än någonsin i nya läroplanen. Håller rektorerna måttet?
AF: Nej, jag blir väldigt överraskad när vi tar emot grupper till rektorsprogrammet där det finns folk som saknar högskoleutbildning överhuvudtaget. Det är knepigt när man säger att lärare ska legitimera sig när man samtidigt ställer lägre krav på en rektor.
SES: Chefskapet och ledarskapet
på svenska skolor är väldigt dåligt. Rektorer agerar på ett sätt som aldrig skulle accepteras på någon annan arbetsplats. Det gäller alltifrån internkommunikation till transparens. Jag har aldrig sett en arbetsplats som är så stängd som en skola.

Blir det bättre med fler betygssteg?
BG: Betygen blir inte mer rättvisa
för att man inför fler betygsgrader. Snarare tvärtom. Felmarginalen blir större. Det finns ett problem med betygen i sig. Den enda anledningen till betyg är egentligen som urval för högre studier.
AE: Jag, välkomnar fler betyg. Steget mellan G och VG är så stort att det skapar omotiverade elever, som inte tycker det är någon idé att försöka höja betyget. Fler steg kan ändra på det.
SES: De flesta elever tycker det är bra. Det beror på att de tycker att det finns en orättvisa i betygen. De tycker inte att de korrelerar mot någon verklighet.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Magister Nordström: Så höjer du undervisningen med Instagram

Digitalt

Läraren Rickard Nordström har Sveriges största lärarkonto på Instagram och är en stor inspiratör för många lärare.

Annons
Annons

”Dags för oss vägledare att sluta acceptera små tjänster”

SYV

”Bristen på satsningar visar tyvärr på att man trots allt inte tycker att studie- och yrkesvägledningen är så viktig”, skriver studie- och yrkesvägledaren David Spak.

Otydliga krav på syv i kommunerna

SYV

Många kommuner saknar strategier och mål för arbetet med studie- och yrkesvägledningen.
Det visar en rapport från Västsvenska handelskammaren.

Annons
Almedalen 2018

Jenny Madestam: Så var skolpolitiken i partiledartalen

Almedalen 2018

Statsvetaren Jenny Madestam kommenterar exklusivt för Skolvärlden skolpolitiken i partiledartalen från årets politikervecka.

Annons
Annons

Förstatligande hett debattämne i Almedalen

Val 2018

Riksdagspartierna gick i clinch under Almedalens stora skoldebatt. Mycket handlade om det delade ansvaret för skolan mellan stat och kommun.
– Den kommunala budgeten står över skollagen i princip i varje kommun. Det måste vi råda bot på, säger LR:s Åsa Fahlén.

Annons

Partiernas kandidater: ”Om jag fick bli utbildningsminister…”

Val 2018

Under den stora skoldebatten i Almedalen fick alla riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner svara på frågan ”Vad gör du om du blir utbildningsminister efter valet?” Här är svaren.

Väljarna om skolpolitiken

Liberalernas skolpolitik ”stjäl” väljare från andra partier

Valet 2018

Skolan är en av valets viktigaste frågor, så viktig att väljarna kan tänka sig att byta parti. Störst stöd bland andra väljare än sina egna har Liberalerna.

Bara 2 av 10 KD-väljare nöjda med partiets skolpolitik

Val 2018

Kristdemokraterna är det riksdagsparti som får lägst stöd för sin skolpolitik av de egna väljarna.
– Deras väljare verkar inte veta vad partiet tycker, säger Åsa Fahlén, ordförande LR.

Skolfrågan oviktig för SD:s väljare

Val 2018

Sverigedemokraterna har svagt stöd för sin skolpolitik bland de egna väljarna. Samtidigt kan få av dem tänka sig att rösta på ett annat parti på grund av det.

Hälften av M:s väljare mot vinster i skolan

Val 2018

Moderata väljare håller det fria skolvalet högst av alla väljargrupper, men hälften av dem är negativa till vinstuttag ur friskolor.
– Det är tydligt att moderata väljare inte ser valfrihet och vinstuttag som förutsättningar för varandra, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

S-väljare vill se förstatligande av skolan

Val 2018

Socialdemokraternas väljare är de som är allra mest positiva till ett statligt övertagande av ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver inte frågan.
– Skulle Stefan Löfven lyssna på sina väljare borde han driva den frågan, säger Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbunds ordförande.

Varannan C-väljare redo att byta parti för skolans skull

Val 2018

En majoritet av Centerpartiets tillfrågade väljare anser att staten bör ta över ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver en annan linje. Det kan kosta dem väljare, enligt en färsk undersökning.

MP:s väljare säger ja till statlig skola – men partiet säger nej

Val 2018

Skolan är viktig för Miljöpartiets väljare, men bara 36 procent av dem tycker att MP har den bästa skolpolitiken, enligt en ny väljarundersökning.
– Det är nog hög tid för Miljöpartiet att lyssna på sina väljare, säger LR:s orförande Åsa Fahlén.

V-väljarna: Inga vinstuttag för friskolor

Val 2018

Fler än åtta av tio Vänsterpartistiska väljare menar att friskolor inte borde kunna ta ut vinst. Lika många vill att staten tar över ansvaret för skolan från kommunerna.

Tre lärare: Ta bort betyget ”icke godkänt”

Debatt

Ta bort kunskapskraven – betyg bör sättas utifrån en medelprestation som normeras genom lärares erfarenhet och nationella prov – och ta bort betyget “icke godkänt”.
Det anser lärarna Nicklas Mörk, Håkan Sjöberg och Mårten Sahlin apropå den senaste tidens kunskapskravsdebatt.

Kommentera
Valet 2018

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Text + webb-tv

I mötet med Jonas Sjöstedt (V) vill läraren Ragnar Sjölander veta: 
Hur ser han på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Anna Ekström: Marknadsstyrningen av skolan leder fel

Valet 2018

Hur ser Socialdemokraternas minister Anna Ekström på lärarnas arbetssituation? Vad vill hon göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Socialdemokraterna?

Jimmie Åkesson: Vi måste gå mot mer statlig styrning

Valet 2018

Hur ser Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson på lärarnas arbetssituation? Vad vill han göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Sverigedemokraterna?

Annie Lööf: ”Skolan ska vara kvar på kommunal nivå”

Text + webb-tv

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
– Det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid, säger Annie Lööf.

Ulf Kristersson: ”Fler behöver bli förstelärare”

Valet 2018

Hur ser Moderaternas partiledare Ulf Kristersson på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir Sveriges statsminister?

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Text + webb-tv

Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?
– Elevpengen förstör relationen mellan rektor, lärare, elever och förälder, säger Gustav Fridolin.

Björklund: ”Det är många amatörer som styr skolan”

Valet 2018

Hur ser Liberalernas partiledare Jan Björklund på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir utbildningsminister? 

EBT: Skolan lider av administrationssjukan

Valet 2018

Hur ser Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet om hon får makten och varför ska lärare rösta på just Kristdemokraterna? 

”Jag vill lyfta de estetiska ämnena”

Bild

Med åttaåriga Petra som guide får lågstadieelever upptäcka konsten och lära sig mer om bilders betydelse.
Torhild Elisabet Sandberg har skrivit en bokserie för barn om konsthistorien.  

"Lärare kan för lite om dyslexi"

Dyslexi

Lärare kan inte tillräckligt mycket om dyslexi, menar Christina Hellman, ordförande för Svenska Dyslexiföreningen.
– Man måste återinföra klassisk läs- och skrivinlärning på lärarutbildningen.

LR och M: Fem förslag för ökad studiero

Ordning och reda

Anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan har nästan dubblerats sedan 2014. Nu presenterar LR:s Åsa Fahlén och moderaternas Erik Bengtzboe fem förslag som ska bryta trenden.

"Kritiken mot Academedia felaktig"

Replik

Lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom lyfte i en debattartikel ett antal problem som de ser med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor.
Nu svarar Academedias kommunikationsdirektör Paula Hammerskog på kritiken.

Kommentera

”Elever i särskolan får inte hamna utanför i ett jämlikt skolsystem”

Debatt

Elever i grund- och gymnasiesärskolan är osynliga i debatten. Nu uppmanar vi samtliga partier att ta sitt ansvar och säkerställa att även elever i grund- och gymnasiesärskolan får rätt till en likvärdig utbildning. Det skriver Harald Strand, Förbundsordförande för FUB och Zarah Melander, Ombudsman FUB.

Kommentera

Läraren: Så blir programmering roligt

Digitalisering

Programmera egna mobilappar är inte lika svårt som det låter. Det menar matteläraren Per Bodelius, som låtit sina elever göra just det.
– Även de som först var motsträviga mot programmering tyckte att det var skoj, säger han.

”Svängdörren mellan Academedia och Skolverket hotar rättssäkerheten”

Debatt

Jurister som byter arbetsplats mellan friskolekoncerner och de myndigheter som ska reglera dem är bara ett av problemen med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor, något som Sverige är ensamma om i världen. Det skriver lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom.

Kommentera

Avtalet: Turordningsreglerna under lupp

Läraravtalet

Nu har lärarfacken och SKL fått i läxa över sommaren att titta närmare på konsekvenserna av turordningsreglerna.
Efter sommaren fortsätter medlingen.

S: Stopp för nya vinstdrivande skolor

Val 2018

Behovsbaserad skolpeng, gemensam antagning till fristående och kommunala skolor samt ett stopp för nya vinstdrivande skolor. Det är några av förslagen S presenterar inför valet.
– Vi vill att valet ska handla om det här, säger gymnasieminister Anna Ekström.

”Hög tid att ta tag i skolans digitalisering”

Debatt

Arbetet med att aktivt rusta alla Sveriges skolor för digitalisering måste börja omgående. Det skriver debattörerna Åke Grönlund, professor i informatik, och Matilda Wiklund, lektor i pedagogik.

Kommentera

Skolverkets förslag: Ta bort möjligheten att läsa extra svenska och engelska

Språkval

Fler elever ska läsa moderna språk, tycker Skolverket. Därför föreslår man att möjligheten att läsa extra engelska och svenska som språkval, ska ta bort.
– Bra, tycker läraren Annika Sjödahl.

"Brist på läromedel påverkar kunskapsresultaten"

Debatt

Många lärare och elever saknar idag läromedel. Det påverkar kunskapsresultaten, mest för de elever som inte kan få stöd i hemmet. Det skriver Svenska Läromedels vd, Rickard Vinde.

Kommentera

Den blomstertid nu kommer – eller...?

Debatt

”Till alla barn där ute som har svårt att bli förstådda i skolan: Vi saknar er varje dag och ni tillför så mycket!”, skriver Lo Håkansdotter, årskurs 7.

Kommentera
Valet 2018

På rast med Annie Lööf

Valet 2018

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
Läraren Ragnar Sjölander frågar ut Annie Lööf i serien ”På rast med...”.

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Val 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under sina raster från lektionerna på skolan. 
Hur ser Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Valet 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under hans raster från lektionerna på skolan. Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?

Så ska fler lockas att läsa tyska

Moderna språk

Allt färre elever läser tyska. För att öka intresset satsar Tysk-svenska handelskammaren 1,5 miljoner kronor i förhoppning om att fler elever ska lockas till språket.
– Fantastiskt! Alla satsningar på tyska språket är bra, säger tyskläraren Mia Smith.

SPSM: Viktigt att komma närmare huvudmännen

Samverkan

Utbildningsminister Gustav Fridolin vill att skolmyndigheterna ska samarbeta mer regionalt.
Generaldirektören på SPSM, Fredrik Malmberg, har redan påbörjat arbetet.

LR efter kritiken: Vi vill träffa aktiva medlemmar

Replik

Pensionerade lärare i Luleå är kritiska till att seniormedlemmar i LR Luleå bara får vara med på var tredje aktivitet som kommunföreningen anordnar.
Nu svarar kommunombuden i Luleå på kritiken.

Kommentera

”LR diskriminerar sina seniormedlemmar”

Debatt

”Har Lärarnas Riksförbund som policy att diskriminera sina seniormedlemmar?” Det undrar lärare i Luleå efter att förbundet lokalt tagit beslut om att seniormedlemmar endast får vara med på var tredje aktivitet.

Kommentera

Så ska Sverige bli topp 10 i Pisa

Skolpolitik

Tioårig grundskola, ordningsbetyg och privata aktörer inom lärarutbildningen. Det är några av Alliansens förslag inför valet.
– Regeringen gör inte fel saker. De gör ingenting, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund till Skolvärlden.
– I huvudsak gör vi det Alliansen föreslår, kontrar Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning.

Ny dom: Förtroendearbetstid grund för a-kassa

Fackligt

Kan lärares förtroendearbetstid ligga till grund för a-kassa?
Ja, anser kammarrätten i Stockholm.
– Beslutet kommer få konsekvenser för våra medlemmar, säger LR:s chefsjurist Kristina Rollbäck. 

Fridolin: Vill inte slå ihop skolmyndigheter

Skolutredning

En ny utredning föreslår att Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska Skolmyndigheten slås ihop, till två nya myndigheter.
Men utbildningsminister Gustav Fridolin kommer inte göra verklighet av förslaget.
– Vi är inte beredda att förespråka en sammanslagning.

Undersökning: ”Lärare på friskolor mer nöjda”

Lärare på fristående skolor är mer nöjda med sina arbetsvillkor än lärare i kommunala skolor. Det visar Jobbhälsoindex 2018.
– På mindre enheter är det lättare att ha en dialog med chefen och snabbare beslutsvägar, vilket medarbetare ofta upplever som positivt, kommenterar LR-ordförande Åsa Fahlén.

Ministern: Skolsegregationen är tätt kopplad till vinsterna

Skolmarknad

Gymnasieminister Anna Ekström (S) har inte gett upp hoppet om att begränsa vinstuttaget för friskolorna trots nederlaget i torsdagens riksdagsomröstning.
– Jag ser hela tiden vad vinstjakten ställer till med i skolan, säger hon till Skolvärlden.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons