marcus_am
Friskolor

”Vi måste våga lösa ut dåliga lärare”

Skolan måste bli bättre på att plocka bort de lärare som inte fungerar. Det säger AcadeMedias vd Marcus Strömberg.  
– Det handlar om att visa att vi tar de duktiga lärarna på allvar. Vi tror på lärarna och vill lyfta dem. Men om man ska göra det måste man också våga lösa ut de som inte är bra.

I den aktuella skoldebatten är ett återkommande tema ”att höja kvalitén”. På undervisningen och på dem som undervisar. Införandet av lärarlegitimationen, de nya karriärtjänsterna, lärarmeriteringar och skärpta intagningskrav till lärarutbildningen har samma syfte – att stärka lärarprofessionen och höja nivån på lärarna.

– Om vi ska bli bättre måste vi våga skilja de bra lärarna från de dåliga. Jag tror att det är jätteviktigt. Jag är otroligt trött på bilden av att lärare skulle vara dåliga generellt, så är det naturligtvis inte och jag möter många enormt duktiga lärare. Men om vi vill lyfta lärarna så måste vi också våga göra något åt de lärare som faktiskt inte är bra.

Marcus Strömberg är vd för AcadeMedia, Sveriges största friskolekoncern där skolor på alla nivåer ingår. 

– Skolan är det viktigaste vi har och vi måste visa att vi tar de bra lärarna på allvar. Det finns inget värre ledarskap än ”låt gå”- mentalitet, att allt är okej, då sprider det sig en cynism i gruppen och det inte bra.

Marcus Strömberg berättar att man inom AcadeMedia löser ut lärare som inte fungerar. Ofta handlar det om att man gör en uppgörelse med personen efter att en rad andra insatser gjorts. 

– Ibland hamnar man i situationer där elevintresset måste gå först. Där man känner att det inte är bra för eleverna och skolan. Och då är det inte bra för samhället heller.

Hur vanligt är det att ni löser ut en anställd?
– Det är faktiskt inte helt ovanligt.
 
Marcus Strömberg menar att man måste titta på en rad faktorer för att utvärdera lärarna och sen göra en sammanvägd bedömning. Kunskapsresultat är en parameter liksom den upplevda kvalitén – omdömen från elever och föräldrar. På några av koncernens skolor jobbar man med lärarindex där lärarna utvärderas av sina elever, andra jobbar med lärarcertifiering.

– Man måste göra en helhetsbedömning. Och min erfarenhet är att i de fall vi löser ut någon då är det ingen tvekan om att personen är olämplig.

Borde skolan generellt bli bättre på att plocka bort lärare som inte fungerar?
– Absolut. Att avgöra vem som är bra och dålig är ytterst rektorns ansvar och min erfarenhet är att alla rektorer vet hur det ser ut. Det jag tycker är allvarligt är att man i många kommunala skolor vet – men inte gör något åt situationen. Det som är viktigt för oss är att vi vet – och gör.

De nya karriärtjänsterna för lärare har mottagits med blandade känslor av lärarkåren. För Marcus Strömberg är det obegripligt att man inte tycker att de är bra.

– Jag tror att det finns en kultur av att inte skilja bra från dåliga i skolan.  Jag tror också att det tolkas ”om jag är bra så betyder det att du är dålig” men så är det ju inte. Jag kan inte förklara varför det är så här, men jag tror att man binder ris kring egen rygg. Inom AcadeMedia satsar vi stenhårt på förstelärarna och ser dem som en transformerande kraft, säger Marcus Strömberg och tillägger. 

– Läraryrket är ett konstnärligt, artistyrke och då måste man våga acceptera att vissa blir bra. Jag tror att vi måste våga släppa ett antal lärare före och visa vägen. Tänk om vi hade hundra toppmattelärare, som tjänade 50 000 kronor i månaden, som var med och lyfte vår matematikundervisning till en ny nivå. Det skulle vara fantastiskt.

Man talar mycket om högre lärarlöner – hur lockar ni de bästa lärarna till AcadeMedia?
– Vi har en ökad lönespridning, jag tror att det är rätt väg att gå, men fortfarande är det en kultur av att alla ska ha lika, så det är svårt.  Men om vi inte ska satsa jättemycket mer resurser på skolan så måste vi öka lönespridningen. Vi kommer inte ha resurser, som det ser ut nu, att satsa på alla. Men vi måste också effektivisera, mycket administrativa kostnader skulle kunna läggas på lärarlöner istället. 

50 000 kronor till de bästa mattelärarna – följer du det själv? 
– Inte ännu men vi har några som vi betalar riktigt bra. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm