”Viktigt att lärarna känner sig uppskattade”

Personalen på den skola som höjer elevresultaten mest ska belönas med ekonomisk ersättning.
Förslaget att införa ett bonussystem för Danderyds grundskolelärare presenteras i en ny motion till kommunfullmäktige.
I skolans värld möts förslaget av tveksamhet.

– Det är viktigt att lärarna känner sig uppskattade för allt arbete de lägger ner och en belöning i det lilla formatet, att det alltså inte rör sig om jättesummor pengar, tror jag kan vara uppmuntrande, säger Siv Sahlström, (C) som sitter i Danderyds kommunstyrelse och är den som lagt fram motionen.
I Nynäshamns kommun infördes ett belöningssystem för lärare och skolpersonal hösten 2008. Syftet var att belöna god kvalitet och höja engagemanget hos personalen. Skolorna bedöms utifrån bland annat betygsstatistik, resultat på nationella prov och trivsel i skolan, och personalen på skolan med bäst resultat belönas med 4000 kronor vardera.

Blandade reaktioner

På Danderyds skolor möts förslaget av delade uppfattningar.
– I grunden tycker jag att det är en bra idé, eftersom jag själv och många av mina kollegor arbetar för att utveckla eleverna så att de lyckas i skolan och i livet. Samtidigt tror jag att det kan bli en hårdare betygskonkurrens mellan oss lärare vilket i sin tur kan generera mer betygsstress för eleverna. Jag ser möjligheterna, men också svårigheterna, säger Erik Lindström Harnesk, lärare i svenska åk 7-9 på Mörbyskolan i Danderyd.
Kollegan Rima-Rita Yeghsanian, bildlärare, är mer tveksam:
– Jag tycker att läraryrket ska handla om samarbete och inte om konkurrens. Mina elever är oerhört stressade som det är och de känner att det skulle vara slutet på allt om de inte kom in på rätt skola. För mycket fokus ligger på tävlande och man glömmer lätt allt annat.
Även rektorer på fyra av Danderyds fem kommunala grundskolor tror alla att förslaget skulle vara svårt att genomföra.
– Jag tror att det kan bli en svår uppgift att bedöma skolpersonalens prestationer på ett rättvist sätt, inte minst för att elevunderlaget kan variera stort, säger Karin Hydling, biträdande rektor på Fribergskolan i Danderyd.

Skapar betygshets?

Alla delar de även samma oro för att ett eventuellt belöningssystem skulle kunna påverka betygssättningen och leda till betygshets.
– Det är bara att kolla på exempel från USA eller på vissa friskolor i Sverige där man tydligt sett hur sambandet mellan höga betyg och ekonomisk belöning ofta lett till betygshets och godtycklig betygssättning, säger Hans Jonson, rektor på Baldersskolan och Kyrkskolan i Danderyd.
Denna oro tillbakavisar Siv Sahlström som obefogad och framhåller Nynäshamns kommun som ett exempel på en orädd och framåt kommun som vågat införa bonussystemet. En väg hon hoppas att Danderyd också kommer att våga ta.
– Jag tycker att det är tråkigt att många ser rött så fort man nämner belöningssystem. I stället borde man se förslaget som en möjlighet att förbättra samarbetet mellan lärare och skolpersonal genom att man sätter upp gemensamma målsättningar. Det ska sen vara upp till skolan att hitta kriterier som de är nöjda med och att anpassa dessa så att de fungerar, säger Siv Sahlström.
I mitten på juni ska motionen behandlas i kommunfullmäktige.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm