lararutbildningen-712
Foto: Tor Johnsson / Scanpix
Lärarutbildning

Vill förändra sättet att se på lärarutbildningen

Stockholms universitet vill förändra synen på lärarutbildningen. En lärarexamen ska ses som en bra grund för läraryrket, men inte som ett slut på lärarens utbildning.
– Istället för att lappa och laga brister längs vägen ska alla lärare få tillgång till kontinuerlig kompetensutveckling under hela sitt yrkesliv, säger Hans Adolfsson, prorektor Stockholms universitet. 

Som en av landets lärarutbildare vill Stockholms universitet bidra till att förbättra den ofta kritiserade skolan.

– Vi vill också ta ansvar för att stärka skolan på det sätt vi kan, säger Hans Adolfsson. När vi tittar på dagens lärarutbildning så ser vi att det i slutändan ofta blir en kompromiss mellan alla kunskaper som måste finnas med. Därför vill vi tillsammans med skolor och huvudmän i Stockholm ta ett långsiktigt grepp om lärarnas fortsatta fortbildning.

Redan i dag erbjuder lärosäten kurser för lärare och inom det statliga Lärarlyftet kan lärare som inte är behöriga läsa in sina ämnen och få behörighet.

Men trots att behovet är stort är det få lärare som deltar. En orsak som ofta lyfts fram är att lärarna inte har tid eller inte får tid av sin arbetsgivare. 

– Vi har pratat med kommunförbundet i Stockholm och med kommuner inom länet och de är positiva till en bredare satsning. Det låter som att deras intention är att mötas på ett bra sätt i det här, säger Hans Adolfsson.

Stockholms universitet vill erbjuda tre former av kompetensutveckling. Det handlar dels om skräddarsydda, meriteringsgrundande utbildningar som utgår från verksamhetens önskemål, dels om samarbeten mellan skolor och universitet, dels om att lärare ska ges möjlighet att delta i ämnesdidaktiska masterprogram eller forskarskolor.

För att förenkla för lärarna att delta är tanken att en del utbildningar ska kunna genomföras ute på skolor.

– Kanske skulle vi även kunna utveckla våra övningsskolor, som i dag främst är till för att ge en bra VFU, till ett nav för fortbildning och forskning och kunna samla lärare från flera skolor för en utbildning där, säger Hans Adolfsson och fortsätter:

– Men det viktigaste nu är att vi förändrar sättet att se på lärarutbildningen. Jag tror att vi kan komma igång snabbt, men det handlar såklart om hur snabbt kommunerna kan avvara lärartid. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm