stenlas

Vill ha skoljämförelse med Finland

Lärarkåren har försvagats av de senaste årens reformer inom skolområdet. Lärarnas möjligheter att själva styra över sitt arbetes innehåll och sina egna arbetsformer har begränsats. Utrymmet för en professionell lärarkår har minskat.
Det menar forskaren Niklas Stenlås som har studerat hur läraryrket har förändrats.

Niklas Stenlås är disputerad historiker som arbetar vid Institutet för framtidsstudier, och han har på senare tid har ägnat en stor del av sin forskning åt lärarrollen. De senaste årens reformer har han betraktat på avstånd, men också diskuterat hemma vid köksbordet.
Han gick själv lärarutbildningen på åttiotalet, både hustrun och mamman är lärare, dessutom är systern lärarutbildad.
– Reformerna har kringskurit lärarnas möjligheter att utföra sin profession. Med professionalisering menar jag att man ska känna makt över sitt eget arbete, men också ha makt att bedöma vad som är ett bra arbete, säger Niklas Stenlås.

Drastiska förändringar

Han har studerat ett antal skolreformer som på olika sätt drastiskt har förändrat lärarnas yrkesvillkor: kommunaliseringen, införandet av mål- och resultatstyrning, förändringen av arbetets innehåll och former, lärarutbildningsreformerna, införandet av friskolor samt konkurrensen mellan skolor.
– Alla reformer har på olika sätt påverkat lärarrollen. Det började med kommunaliseringen som skedde mot en stor del av lärarkårens vilja. En fungerande struktur slogs sönder. Jag tror att det var startskottet för ett lärarmotstånd som började brytas ner. Lärarna fick intrycket att det inte riktigt är värt att kämpa, säger Niklas Stenlås.
Stenlås pratar om två olika reformideologier. Den ene har bortsett från kunskap och i stället fokuserat på sociala kompetenser. Den andre har ofta kallats ”new public management” och den handlar om att skapa effektivitet och konkurrens.
– Ingen av ideologierna har varit bra för lärarna. Man ska inte missta sig och tro att det här är en höger-vänster-fråga. Nej, problemen är djupare än så. Jag tror att det handlar om att man måste sätta kunskapen i centrum igen, säger Niklas Stenlås.

Koncentrera sig på kunskap

Lärarna måste få koncentrera sig på att förmedla kunskap, något som är en utmaning när skolan ska syssla med så många olika saker, menar han.
– För 20 år sedan fanns det 1 500 rektorer i Sverige, i dag finns det 10 000. Det säger mycket om skolans utveckling. I dag har skolan väldigt många ansvarsområden. Den ska konkurrera med andra skolor, marknadsföra sig, samverka med föräldrar, upprätta mobbningsplaner och allt annat. Tid till detta måste ju tas någonstans ifrån. Och det går ut över undervisningen, säger Niklas Stenlås.
Därmed är Niklas Stenlås också kritisk till friskolorna.
– Lärarna ska ägna sig åt kunskapsförmedling och inte åt marknadsföring. Trenden på lång sikt är att vi ser ett nytt ledarsikt ovanför lärarna som kanske inte har lärarutbildning och inte förstår innebörden av en professionell lärarroll.
– Det är ytterligare en begränsning i lärarnas möjlighet att sätta ramarna för sitt yrkes innehåll och att bestämma över sina arbetsformer.
Vid framtida skolreformer måste större hänsyn tas till lärarnas roll i styrningen av skolan, enligt Niklas Stenlås. Han efterlyser också en jämnare könsfördelning på lärarutbildningen och en återgång till en ämnesinriktad lärarutbildning.

”Jämför med Finland”

– Om man inte lyckas locka studiemotiverade studenter till lärarutbildningarna kommer förutsättningarna för en professionell lärarkår att försvinna i framtiden. Niklas Stenlås tycker att det svenska skolsystemet skulle jämföras med det finska.
– Finland gör bättre ifrån sig än Sverige i internationella skoljämförelser. En förklaring till det är att skolan i Finland inte har reformerats i den utsträckning som den svenska har.
Vad säger Niklas Stenlås, som ju jobbar på Institutet för framtidsstudier, om framtidens lärarroll då?
– En trend är att vi kommer att få fler och fler friskolor. Men att prata om framtiden innebär ofta vilda spekulationer. Och det har jag ingen lust att ägna mig åt. Det enda som man säkert kan säga om framtiden är att inget blir som vi tror, säger Niklas Stenlås.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm