yrkesprogram
Granskning

Yrkesprogram måste jobba för att minska avhopp

För att minska risken för avhopp måste 60 av 64 granskade gymnasieskolor med yrkesprogram utveckla sitt arbete. Det konstaterar Skolinspektionen i en ny rapport. 

Skolinspektionen menar att yrkesprogrammen måste ta ett stort ansvar för att motivera sina elever så att de slutför sina studier med godkända resultat. Annars riskerar Sverige att stå utan yrkesutbildade ungdomar, och ungdomarna som hoppat av riskerar att få det tufft på arbetsmarknaden.

I en granskning av de fem yrkesprogram på gymnasienivå som haft störst problem med avhopp – barn-och fritidsprogrammet, fordons- och transportprogrammet, hotell- och turismprogrammet, industritekniska programmet samt restaurang- och livsmedelsprogrammet – konstaterar Skolinspektionen att 60 av 64 granskade skolor behöver utveckla sitt arbete på ett eller flera områden.

Skolinspektionen har identifierat sju riskområden som en stor andel av skolorna behöver jobba med.

Det handlar om elevernas förväntningar, där de ofta upplever att de nya yrkesämnena inte hänger ihop med de gymnasiegemensamma ämnena.

Det handlar om skolans förväntningar på eleverna, där undervisningen ibland läggs på för låg nivå.

Elevernas delaktighet, där de ofta inte känner till målen för utbildningen eller ges möjlighet att ha inflytande. Det handlar också om elevernas tro på sin egen förmåga och att de inte stärks i sin tillit till sina kunskaper.

Bristande tillgång till särskilt stöd, eller att stödet sätts in för sent.

Att skolan organiserar utbildningen så att lektioner krockar eller äger rum långt ifrån varandra.

Att lärarna sällan utgår från examensmålen när de planerar och genomför utbildningen, trots att målen funnits i mer än 20 år. 

Läs hela rapporten här

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm