Annons

Hur attraktiv är en lärare på speed-dejting?

I en gympasal står björkfanersklädda bord uppställda med jämna mellanrum med en stol på var sida. Det sitter någon vid varje bord. En del tittar nervöst omkring sig, någon gnider sina händer i knät, en annan luktar snabbt på sin andredräkt genom att andas i en kupad hand. Olika människor i kavaj, linne, svarta arbetskläder eller vita sjukhuskläder. Det luktar svagt av svett. I dörröppningen står en klunga ungdomar och tittar ut över salen med nyfikna blickar. Det tisslas och tasslas. Speed-dejting. Man får bara två minuter på sig med varje person. Hur ska man kunna välja?

Dejting-ledaren klappar i händerna för att kalla till sig allas uppmärksamhet. Hon förklarar reglerna och visar sin ringklocka som kommer berätta när det är dags att rotera och byta bord och person. Sedan vinkar hon fram ungdomarna. Dags att gå och sätta sig för dagens första dejt. Det ekar i salen då ett femtiotal fötter trampar fram över golvet. 

Då klockan ringer börjar samtalen. Först trevande, med leenden och nervösa skratt, sedan allt intensivare, påhejat av tidspressen. Där sitter ungdomarna med svåra val framför sig. Man vill ju att det ska kännas rätt, gärna känna någon typ av intresse vid första ögonkastet, men det ska ju hålla länge också. Mitt emot sitter yrkena. Dessa föreställningar av vilka yrkena är, personifierade i speed-dejtingsituationen. Jurist, läkare, snickare, astronaut... lärare? Vad ska man välja?

Jurist är ju trevligt, då får man hög lön och fin status, men kanske vill man jobba mer kreativt? Dataspelsdesigner, det verkar ju vara en häftigt, men ett osäkert kort. Konkurrensen är hård. Men lärare. Varför ska man välja det? Nä, när klockan ringer då går de flesta vidare, bort till nästa bord, bort från mötet med bilden av läraryrket. Det är ingen man markerar på sin ”träffa igen-lista”.

Det skulle inte skada att titta på andra branscher som lyckas attrahera många ungdomar. Vilken chans har ett detaljstyrt läraryrke där du får spendera din tid med högar av dokumentation mot ett fritt yrke där du får utrymme att göra ditt jobb så bra som möjligt? Vilken chans har trånga lärararbetsrum utan fungerande datorer mot lekfullt designade kontor med den senaste utrustningen?

Det finns fler än en sak som gör ett yrke attraktivt. Kämpa för all del för högre löner och status men glöm inte bort frihet, kreativitet, möten med elever och en möjlighet att göra en skillnad. Det är svårt att locka ungdomar att välja läraryrket. Lön och status är en faktor. Men precis som med valet av partner är det flera saker som spelar in.

Reagera på inlägget:

Facebook kommentarer