Annons

Lär oss mer om mobbning på lärarutbildningen

En fördel med att vara engagerad i någon av LRs studerandeföreningar lokalt är att man kan bjuda in föreläsare om just de ämnen man vill lära sig mer om. Det var också precis vad vi gjorde i LR Stud Växjö när vi hade årsmöte i början på februari. Då bjöd vi in Håkan Wetterö (www.uppbilda.se) som pratade om mobbning. Två timmars föreläsning, även om den var bättre än majoriteten av föreläsningarna på universitetet, är verkligen inte nog för ett sådant viktigt ämne. 

Min inställning är att om inte eleverna är trygga i skolan så lär de sig ingenting. Och vad värre är, mobbning beräknas leda till 45 självmord om året bland unga (http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mobbning-raknas-leda-till-45-sjalvmord-om-aret) och för andra leder det till ärr för resten av livet. 

Som Håkan sa på vår föreläsning så är oftast det värsta inte mobbningen i sig utan att ingen vuxen gör något. Men hur förbereds vi lärare egentligen för att kunna motverka mobbning? På Linnéuniversitetet får vi en 7,5-poängskurs där konflikthantering, sociala relationer och ledarskap ska samsas. Tänk då på att konflikter och mobbning inte är samma sak. Detta är alldeles, alldeles för lite. Jag kan inte nog poängtera hur dåligt jag tycker det är. På en fem års lång utbildning får vi alltså cirka fyra veckor där allt vad sociala relationer (också en superviktig del för att främja lärande), ledarskap (ytterligare en superviktig del) och konflikthantering ska ingå. Samtidigt skriver vi tre uppsatser på 15 poäng vardera och har 210 poäng ämneskunskaper. Det utbildar kanske kompetenta ämnesexperter som kan gå vidare till forskning med en stabil grund i vetenskapsteori och forskningsmetodik, men det ger inga goda ledare, relationsbyggare eller trygghetsskapare.

Fokus har länge legat på att skapa en bild av den ideala läraren som en ämnesexpert som endast planerar, genomför och utvärderar undervisning. Samtidigt har man smutskastat den sociala delen av lärarskapet som något ovärdigt en akademiker. Är detta möjligen orsaken till den ynkliga, rent av skrämmande lilla, del som sociala relationer, konflikthantering och mobbning utgör i lärarutbildningen? Tvärtom är det en vetenskap i sig att bli en god ledare och att främja ett gott klimat i skolan. 

Jag vet att jag och många andra lärarstudenter gärna hade bytt ut 60 poäng eller mer av ämneskunskaper och uppsatsskrivande mot större kunskaper om sociala relationer, konflikthantering, mobbning och ledarskap. Även inom dessa områden bör lärare vara experter. Men det blir man inte på en 7,5-poängskurs.

Reagera på inlägget:

Facebook kommentarer