Annons

Lärarstudenter är inte så dåliga som man kan tro

Nu när den heta debatten kring lärarstudenten Jessica Schedvins blogginlägg (och sedemera debattinlägg) äntligen verkar ha lagt sig tycker jag vi lämnar diskussionen om innehållet i detta och lyfter blicken en aning. För om man struntar i vad sagda lärarstudent skrev och vilka motargument som fördes och i stället tittar på hur samtalet, om man kan kalla det det, fördes är det en rätt dyster bild. Vi kan då se att erfarna lärare bemöter ett inlägg i skoldebatten med härskartekniker, otrevligheter och förakt. Och detta enbart för att debattören är lärarstudent.

Jag känner igen mig i detta bemötande måste jag tyvärr säga. Jag har många gånger mötts av erfarna lärare med ord som ”du är ju lärarstudent så vad vet du?” eller ”man vet ju vilken låg kvalitét det är på lärarutbildningen”. Den absoluta majoriteten av lärare är positiva, stöttande och behandlar en med respekt, det ska poängteras, men det finns många som ser ned på en för att man är lärarstudent.

Det finns en utbredd tro att lärarutbildningen håller dålig kvalité, att alla som studerar till lärare hade 0,3 på högskoleprovet eller att det inte krävs någonting för att ta en examen. Jag skriver tro, för de som uttrycker detta är oftast inte de som själva går på lärarutbildningen.

De första studenterna från 2011 års utbildning har knappt hunnit ta examen, men ändå vet alla att det är dålig kvalité på utbildningen. 25 % av de antagna till lärarutbildningen hösten 2014 hade ett meritvärde över 17,5 men ändå vet alla att lärarstudenterna har dåliga betyg. En stor andel av studenterna hoppar av utbildningen, men ändå vet alla att det inte krävs någonting.

Jag ska inte sticka under stol med att jag tycker många studenter har för dåliga förkunskaper för att klara av utbildningen eller att det finns för många studenter som klagar på den höga nivån på kraven i stället för att plugga hårdare, men det är med största sannolikhet inte dessa studenter som uttalar sig i sociala medier eller på debattsidor.

Däremot kan man ifrågasätta vissa erfarna lärares professionalitet när de bemöter lärarstudenter på ett sätt som går stick i stäv med den värdegrund som de ska lära ut till sina elever. När student efter student på vfu-seminariet berättar hur lärare inte följer läroplanen, tar timslånga fikaraster och sen gnäller på stress, behandlar elever på ett sätt som får en att undra om de någonsin hört talas om normkritik eller viftar undan forskning som förs fram med ett enkelt ”ja men min erfarenhet säger...”, då kan man verkligen undra hur lärarstudenterna kan vara de som bespottas.

Tack och lov är majoriteten av lärarna professionella. Och vet ni vad, det är majoriteten av lärarstudenterna också. 

Reagera på inlägget:

Facebook kommentarer