Som lärare kan jag jobba hur mycket som helst och det riktigt kluriga är att jag även kan jobba var som helst. Det är ingen nyhet. Tidig lärdom var att lära sig sätta stopp i arbetsflödet, att ha en tydlig att-göra-lista och hålla sig till den.

Kommer det upp nya saker så får jag värdera om de ska gå före det jag planerat eller så får de vänta. Att dra ett streck på listan och känna att nu har jag gjort nog för idag – dags att gå hem – det är en väldigt skön och viktig känsla.

Idag på dagens sista möte kom vi kollegor in ett samtal om att känna sig klar för dagen och faktiskt gå hem. Utan att känna dåligt samvete över att arbetsdagens ramtid kanske inte är slut eller att att-göra-listan inte är avklarad i den mån det var tänkt. Nu är jag klar för idag!

Som lärare i Sverige april 2020 lever du i två parallella världar.

Mycket i vardagen ställs på sin spets i många lägen. Bara att ta sig till jobbet är förlagt med vissa restriktioner. Helst ska jag inte alls åka buss och gör jag det så ska jag gå på bak i bussen. Sitter jag på tåget så förväntas jag hålla avstånd. Nya saker att ta ställning till dyker upp mest varje dag.

Väl på skolan så är det en helt annan värld. Eleverna står i täta klasar i korridorerna och umgås som tonåringar umgås. Vi vuxna förmanar om vad som gäller: tvätta händerna ofta, håll avståndet, gå ut på rasterna – och sen när vi väl vänt ryggen till så är de ofta tillbaka i det invanda mönstret igen.

I klassrummet finns inte så stora möjligheter att faktiskt hålla avstånd och hur gör jag egentligen det när eleven behöver hjälp att förstå en uppgift som ska lösas i skrivboken? Ovanpå det så ska vissa måltider intas i klassrummet för att minska trängseln i matsalen.

Nya saker att ta ställning till och i vissa lägen fler och helt nya saker att göra.

Några elever har varit borta i flera veckor och är nu åter. Vissa har jobbat med de uppgifter som vi lagt upp på vår digitala portal, andra inte. Kvar står jag som lärare och ska i dagarna summera arbetet för att halva terminen har gått.

Många elever har jag underlag för då de varit på plats, andra elever saknar jag helt underlag för då de helt enkelt inte varit i skolan.

De tillfällen jag i vanliga fall har att samla underlag har under rådande omständigheter helt enkelt inte funnits. Ännu en ny sak att göra och fundera kring: Hur det här ska fungera?

Skoldagen ska rulla på som vanligt trots att många kollegor ofta är borta som ett resultat av restriktioner som vi alla behöver följa. Vissa behöver vikariera på lektioner, många behöver vägleda vikarier och alla behöver hantera vår egen och våra elevers oro kring det rådande läget.

Fler och fler saker som läggs till på att-göra-listan utöver de ordinarie saker som alltid finns. Nya erfarenheter att reflektera över och nya uppgifter att ta sig an utan att för den delen ta bort några av de gamla.

Hur viktigt är det inte under rådande omständigheter, självklart även under normala förhållanden, att faktiskt låta sig själv vara nöjd med det du gjort idag och sen gå ifrån jobbet?

När du väl bestämt dig att det är dags – påminn även en kollega om att även den gjort tillräckligt idag:

”Nu är du klar för idag, dags att gå hem!”

Kommentera
Karin Boberg
Karin Boberg

Karin Boberg är lärare i SO på Glömstaskolan även förstelärare i ledarskap. Undervisar även vid Södertörns högskola, föreläser i olika sammanhang och författare två böcker med en tredje på gång. Skriver även på den egna bloggen karinbyggerundervisning.com

Karin har arbetat som SO- lärare sedan 2003 både inom den privata och kommunala skolvärlden. Hon även varit fackligt engagerad och föreläst för  lärarstudenter och nyexaminerade lärare hur de ska få en bra start i yrket. Karin har även jobbat som skolledare.

Karin bloggar om skolvardagen från ämnesarbete och anpassningar till de små detaljerna som får undervisningen flyta och de funderingar som yrkesvardagen ger.

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm