Annons

Första mötet – gymnasieeleverna läser för förskolebarn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu har gymnasieeleverna läst för förskolebarnen för första gången. På förmiddagen hade jag och ett tiotal förväntansfulla gymnasieelever samlats på biblioteket för att vänta på förskolebarnen som promenerade till biblioteket. Det var totalt ett tjugotal förskolebarn i femårsåldern från två olika förskolor som samlades på biblioteket för att bli lästa för.

Vi var nog lika entusiastiska allihop, lärare, bibliotekspersonal, gymnasieelever och förskolebarn. Så fort ytterkläderna åkt av var det dags att sätta igång. Gymnasieeleverna och förskolebarnen spred ut sig i bibliotekslokalen. De satt i soffor, på sacosäckar, vid bord och låg på golvet bland bokhyllorna i biblioteket. Varje elev läste för 2-3 barn.

Gymnasieeleverna hade valt varsin bok och när den tagit slut ville barnen ha mer, så de fick välja fler böcker som skulle läsas ur bibliotekets välfyllda hyllor. En av de skojigaste böckerna som barnen valde var "Skogens djur", i läsningen ingick bland annat att barnen pep som små möss och ålade som ormar på golvet. På slutet övergick en del till att lägga pussel och förskolebarnen passade även på att låna med sig varsin bok tillbaka till förskolan.

Förskollärarna, bibliotekspersonalen och jag upplevde det alla som väldigt lyckat. Det gav en positiv känsla som höll i sig hela dagen, jag är så stolt över eleverna! Det gör mig också riktigt glad och tacksam att förskolepersonalen tog sig tid att promenera med barnen till biblioteket. Utöver tiden till läsning tog själva promenaden 20 respektive 40 minuter enkel väg (lägg till tid för ytterkläder av och på) och allt detta lyckades de klämma in mellan förmiddagsfika och lunch!

Gruppen med äldre som ska läsa för förskolebarnen ska ha sitt första utbildningstillfälle om en och en halv vecka. Än så länge är det fyra deltagare, det räcker för att komma igång. Förhoppningsvis kommer ännu fler med. Vi hinner i alla fall prova på att läsa innan sommaren och hela projektet, med både unga och äldre som läser, kan vidareutvecklas under hösten.

För övrigt är jag väldigt förtjust i de möjligheter som skolans nya molntjänst och elevernas nya läsplattor öppnar upp för. Jag har precis påbörjat ett ämnesövergripande projekt på temat hållbarhet, i ämnet samhällskunskap, tillsammans med skolans naturkunskaps- och biologilärare. Det blir spännande att se hur det går, allt från vår instruktion till elevernas redovisning sker i blogg-/hemsideform. Jag återkommer med en rapport ...

Reagera på inlägget:

Facebook kommentarer