Annons

#pedaläslyft - det pedagogiska läslyftet

Twitter är som vilken dokusåpa som helst, men också ett fantastiskt forum för att snabbt nå ut med sina funderingar. Inför 4 veckors semester i Kroatien krävdes det böcker i massor. Alltså kastade jag ut en tweet:

“Vad måste jag läsa i sommar? Tipsa!”

På Twitter började genast en diskussion om vilken litteratur som var ett måste i hängmattan under sommarlovet. Ganska snart föreslog Lisa Eriksson att om vi nu ändå ska läsa samma böcker kunde vi ju starta en bokcirkel.  Annika Sjödahl, Magnus Blixt och Therese Linnér hakade på och sommarens Pedagogiska läslyft hade fötts!

Vår tanke var att det var helt fritt att delta när man ville och om man ville. Vi startade Facebookgruppen Det pedagogiska läslyftet.  Medlemmarna i gruppen fick rösta om vilka böcker  vi skulle läsa. I omröstningen blev det James Nottinghams Utmanande undervisning som vann tätt följd av Patrica Diaz Att arbeta formativt med digitala verktyg och min egen bok Digitala arbetssätt i klassrummet - att våga ta språnget. Jag valde dock att ta bort min egen bok då det inte kändes rätt att den skulle ingå i något som jag själv startat. Några tyckte att det var fel att jag tog bort den då den faktiskt var framröstad, men jag stod fast vid mitt beslut. De som vill läsa den kan starta en egen bokcirkel och jag lovar att delta i diskussionerna!

I Facebookgruppen diskuterade vi också att vi ville läsa forskning. Den avhandling som, ohotad, röstades fram var Maria Rasmussons Det digitala läsandet. Avhandlingen är ytterst intressant och blev en tankeväckare om att vi faktiskt måste undervisa eleverna i hur de ska göra för att läsa tex en webbsida. Vi kan inte förvänta oss att de kan detta. Det finns många distraktioner på webben och hur ska eleverna göra för att hålla fokus? Ett avsnitt i avhandlingen handlar om elever med dyslexi och vad vi måste tänka på när dessa elever ska läsa digital.  Det räcker med två ord: Läs avhandlingen!

 

Med tanke på att Det pedagogiska läslyftet har pågått under sommarlovet är det smått fantastiskt att 650 lärare är medlemmar i gruppen. Självklart har inte alla deltagit aktivt men väldigt många har gjort det. Härligast tycker jag det var när en förskollärare och en gymnasielärare utbytte tankar och erfarenheter. De diskuterade hur Nottinghams tankar kunde överföras till deras respektive verksamheter och hade stort utbyte av varandra.

Ungefär en gång i veckan med start vecka 29 har vi i admingruppen hjälpts åt att lägga ut olika frågor kopplade till boken och avhandlingen.

Vi har också haft tre olika livesändningar där vi gått på djupet i olika frågor. Vi i, admingruppen, hade aldrig varit värdar för livesändningar innan och det tog ett tag innan vi fick rätt på tekniken.  Om ni i efterhand vill se diskussionerna hittar ni dem här: Hang Out on Air l

 

Nottingham lägger mycket fokus på feedback. Jag lyssnade på honom när han föreläste i Kristianstad och där fastnade jag särskilt för: “ Why give feedback on finished walls?” Ett klockrent uttryck som vi lärare måste tänka på. Om en murare arbetar hemma hos dig och du ser att det inte ser rätt ut så väntar du ju inte tills muraren är klar med jobbet med säga vad som inte stämmer. Det gör du ju när du ser det, eller hur? Åtminstone frågar du och ber om en förklaring till varför muren ser ut som den gör.

Just diskussionen om feedback blev väldigt ingående. Det är inte lätt att hinna med alla elever och att dessutom ge individuell feedback som leder eleven framåt i sitt lärande är klurigt. Undervisar du tex i Bild på högstadiet träffar du dina elever en gång i veckan. Hur gör man då?

Många av oss landar i att det blir mer effektivt om man kan använda sig av digitala verktyg för att ge sin feedback. Under förra läsåret använde jag mig en hel del av att ge muntliga kommentarer via Chromeappen Kaizena.  Jag upplever att mina elever arbetade mycket bättre med sin feedback när de lyssnade på mina kommentarer. De lyssnade. Pausade. Skrev om. Lyssnade osv… I utvärderingarna menar eleverna att det har mycket större effekt när de kan höra min eller kompisens röst än när det står en skriftlig kommentar i kanten. Kaizena och är en app som du lägger till i Chrome Web store och den finns alltså inte i vanliga app store. Jag har tidigare gjort en instruktionsfilm om hur Kaizena fungerar och du kan ta del av den här: Kaizena

Efter att ha läst Nottinghams bok och diskuterat i Det pedagogiska läslyftet har jag funderat en hel del på hur jag skulle kunna bli ännu mer effektiv när det gäller feedback. Jag arbetar med Google Drive. Detta gör jag trots att vi i min kommun inte har GAFE och alltså inget avtal med Google. Det hoppas jag dock blir årets julklapp till personalen! Nog om det!

Jag hittade ett tillägg till Google Drive - Flubaroo, med detta tillägg kan eleverna få feedback så fort de svarat på frågorna i det Google Formulär som jag skapat. Perfekt tycker jag!

Här nedan kan du själv prova. Svara på frågorna. När du är klar kommer de rätta svaren och hur det gick för dig till den mailadress du angett:

OBS INBÄDDNINGSKOD FÖR BLOGGEN:

<iframe src="https://docs.google.com/forms/d/1sciRYkHtOT32AblglxiBzNtleDZ2rhj26WzHNZ7J_uk/viewform?embedded=true" width="450" height="500" frameborder="0" marginheight="0" marginwidth="0">Läser in...</iframe>

 

Om du vill lära dig hur du gör med Flubaroo kan du titta på instruktionsfilmen av Cecilia Jalkebo.

 

Jag tycker att Flubaroo fungerar riktigt bra, men man måste tala om för eleverna att de behöver vara noggranna med stavning om det begärs att de ska skriva egen text.  

 

Det pedagogiska läslyftet har gett mig otroligt mycket denna sommar. Jag har själv valt när jag skulle läsa och gå in i gruppen och kommentera. Diskussionerna ligger kvar i gruppen och det är helt ok att hoppa in när som helst och fortsätta. I andra grupper har det diskuterats om det är ok eller inte att läsa pedagogisk litteratur på semestern. Det är ju just det som är kanon med vårt avtal. Jag väljer själv när jag vill förlägga min tid. Själv tycker jag det är toppen att läsa på sommaren när det är lugnt, men det bästa med #pedaläsyft , som taggen till bokcirkeln kallas, är frivilligheten. När du vill och om du vill är mottot.

Vi i admingruppen har definitivt fått mersmak och kommer fortsätta med Det pedagogiska läslyftet, men först ska vi fokuserar på skolstart!

Gå med i Facebookgruppen eller om du inte har Facebook via Edcamp.se så får du information om när nästa omgång startar.

Häng på #pedaläslyft - när du vill och om du vill!

Välkomna!

/ Sara

 

Reagera på inlägget:

Det är en hemlighetsgrej med böcker

Efter två fullspäckade och otroligt inspirerande dagar på Bokmässan är det vardag på redaktionen igen. 

För mig var det första gången på den mytomspunna mässan i Göteborg och när jag nu försöker samla alla mina intryck vill jag nog summera de som inspirerande, tankeväckande och positiva. 

Till skillnad från Almedalen och den vardagliga debatten om skolan i medierna så var Bokmässan ren och skär inspiration. Debatterna och seminarierna var konstruktiva, framåtriktade och allt annat än gnälliga. Det har säkert med att göra att det inte vara en massa politiker och myndighetspersoner som satt på scenerna utan lärare, skolbibliotekarier, forskare och författare. 

Nya idéer, nya namn på kloka personer, nya lösningar, ny litteratur – jag har med mig otroligt mycket nytt hem. Några av de lösningar som återkom i nästintill varje samtal om hur vi ska komma tillrätta med eleverna läsförståelse var tillgång till böcker, tillgång till en bibliotekarie och tillgång till förebilder.

Har man inga böcker omkring sig är det svårt att bli en läsare. Jag fastnade inte minst för läscoachen Johan Unenges berättelse om idrottsklubbar som har som vana att hälla ut en kasse böcker i omklädningsrummet på fotbollsträningarna och låta killarna ta varsin bok. Johan pratade också om hemlighetsgrejen med böcker – att ingen vet vad som bubblar i mig när jag läser. Precis så är det ju. 

Det handlar också om att ge tillgång till böcker som passar en själv. Här är skolbibliotekarien otroligt viktig och det ska bli intressant att se hur den nya regeringen väljer att satsa här. Både (S) och (MP) har i valrörelsen pratat mycket om hur viktigt det är att varje elev får tillgång till ett bemannat bibliotek. Återstår att se om och när det blir verklighet. 

Min trettonåriga bonusson har dyslexi och är ett klockrent exempel på hur viktigt det är med rätt bok för att väcka läslust. Han har aldrigt på eget initiativ greppat en bok och satt igång att läsa. Inte förrän Argasso dök upp i vårt liv. 

Bokförlaget ger bland annat ut lättlästa böcker för tonåringar – som är hur spännande som helst! Med exakt precision fångar de trettonåringens intresse och tack vare sin utformning har han sträckläst varenda en av de hittills cirka tio böcker han fått. Äntligen kan även han bli en bokslukare. Jag passade på att tacka förlaget på Bokmässan och köpte en ny spännande serie, med lite svårare språk. Sonen är redo för en ny läsutmaning. 

Reagera på inlägget:

Nu är vi tillbaka – och snart är det val!

Sedan snart två veckor har vi haft åtminstone två redaktionsmedlemmar på plats igen efter sommarledigheten. Helt slappnar man aldrig av när man bevakar skolpolitik och skolans värld. Särskilt inte då det närmar sig ett val och skolan är den viktigaste väljarfrågan.  

Det börjar poppa upp valaffischer och filmer som ska få oss att tro att skolan måste förändras ännu mer – och att just avsändarpartiet sitter inne med lösningen.

Vi ser utbildningsministern, tillika FP-partiledaren, Jan Björklund uppmana oss att ”Rösta för skolan” och partiet lyfter så klart skolan i flera affischer. Ett annat exempel är Moderaternas valsajt där målet ”Mer kunskap i skolan” kommer som nummer två efter ”Fler i arbete”. Även Socialdemokraterna har förstås skolan i fokus i valkampanjen, bland annat i form av en valfilm om läxrut. Det här var några exempel och vi kommer självklart att få se och höra betydligt mer om skolan framöver från politikerhåll.

Frågan är hur det påverkar er lärare som laddar inför terminsstart? Känns det irriterande, hopplöst eller kanske spännande? Peppar det eller suger det energi att ha sin arbetsplats överst på politikernas agenda – vad säger ni?

/Synnöve

Reagera på inlägget:

Ett valresultat som väcker dubbla känslor

Första akten av supervalåret är slut, det var med blandade känslor jag följde SVT:s valvaka från soffan i går kväll.

Å ena sidan en mycket skrämmande utveckling, inte minst i Frankrike, Danmark, Grekland och Sverige, där de främlingsfientliga partierna är på stark frammarsch. Å andra sidan glädjande att miljön, jämställdheten och antirasismen väger tungt för många svenskar.

Att Nationella Fronten blev det största partiet i Frankrike är helt ofattbart och otroligt skrämmande. Och att Dansk folkeparti nådde samma framgång i Danmark – vårt kära grannland – är nästan ännu läskigare.

Hur sjutton tänker folk? Och hur sjutton ska det gå?

Maria Wetterstrands inlägg på twitter fångar utmaningen på pricken: "Ska bli intressant att se hur alla de där politikerna som inte gillar utlänningar ska klara att samarbeta med varandra i EU." Ja, det ska det verkligen. 

Att drygt 43 000 elever röstade i skolvalet till Europaparlamentet, ett valdeltagande på 47,1 procent, är positivt och visar att lärarna har prioriterat det, trots alla nationella prov och annat som fyller vårterminen.

Även i den här gruppen är det MP och FI som står för de stora framgångarna, med 16,1 % respektive 9,9 % av rösterna. Och även om SD blev femte största parti bland eleverna, med 9,7 %, så är det faktiskt en nedgång jämfört med hur förstagångsväljarna röstade 2010. 

Knappt fyra månader återstår till nästa akt av supervalåret. Om gårdagens valresultat ger en fingervisning om hur riksdagsvalet kan tänkas gå så lär det bli en spännande höst. Och en stor utmaning för Stefan Löfvén. Att få ihop FI, MP, V och S i en och samma regering lär kräva sin ledare. 

Frågan är var skolfrågan hamnar på agendan fram till valet? Jag tror att det var många partier som fick sig en tankeställare i går och att bland annat jämställdheten och miljön kommer att sno utrymme i medierna från skolan framöver. Och det kanske är på tiden. På tiden att skolan lämnas i fred av politiker och får skötas av dem som kan det bäst – lärarna. 

/Anna-Lena

Reagera på inlägget:

Dags för korsordsdragning

Tack för alla brev vi får in med lösningar av Skolvärldens korsord! Med koncentrerad min drar här vår kära reporter Åsa vinnarna av korsordet i nummer 4. Håll tummarna, kanske blev det du som vann "Ljusnande framtid" av Jonas Frykman, men du får ge dig till tåls. Numret kommer först den 5 juni - och löser du det korsordet kan du vinna "Meningen med jobbet" av Stephan Mendel-Enk lagom till höstterminen.

/Synnöve

Reagera på inlägget:

Sidor