Annons

… skolan har blivit ett sönderreformerat samhällsområde.”

Under Almedalsveckan är det svårt att göra sig hörd – för det är ju just det alla vill. Det är därför de är i Visby. Desto intressantare blir det när någon just hörs, utan att ens höja rösten. Niklas Stenlås, forskare vid Institutet för framtidsstudier, hördes trots att han talade ganska tyst.

Han talade om skolan och om de två reformideologier som styrt svensk skola – och ingen av dem utgår från kunskapen. Målet har istället varit att antingen vara inriktad på att skapa sociala individer eller på att skapa en så effektiv skola som möjligt. Enkelt uttryckt.

– Och det här går inte att rösta bort politiskt. Politikerna måste tänka om. Skolan är ett sönderreformerat samhällsområde. Men jag vet inte vad vi ska göra åt det, säger Stenlås, som är bekymrad.

Nog borde skolan lyftas över blockpolitiken. Det blir helt klart när Stenlås börjar tala om de många låsningar som finns i skoldebatten. Men värst är det med betygen:

– Det är så märkligt att debatten helt låser sig så fort någon nämner betygen. Det går inte att ta upp ens i fikarummet.

Stenlås är forskare och ska se sammanhang och problematisera, lösningarna ska andra komma med. Och jag kan själv känna igen mig i det, som journalist är det i första hand min uppgift att lyfta problem, och för den skull även goda lösningar, men det är inte jag som ska komma med lösningarna. Det slår mig med all önskvärd tydlighet efter att ha deltagit i en debatt arrangerad av Klassmorfar (läs mer på klassmorfar.se) som utgick från det ökade antalet övervakningskameror i skolor. Alla vi paneldeltagare fick frågan hur vi ska lösa problemen. Jag hade inget svar. Men jag skriver hur gärna som helst om den som kommer med konstruktiva lösningar. Men några såna dök inte upp i Almedalen. Har jag missat något så maila mig bums: jane.afsandeberg@skolvarlden.se.

Nu blir det sommarlov några veckor. Hörs i augusti. Om inget oförutsätt inträffar förstås.

/Jane af Sandeberg

Reagera på inlägget:

Facebook kommentarer