Annons

Jag är så trött på att debatten har fokus på problem. Det är dags att fråga sig hur vi kan åstadkomma förändring.”

Orden sägs av Sigbrit Franke, tidigare universitetskansler, strax innan gårdagens panelsamtal på Stockholms universitet. Vällovligt satsar universitetet under hösten på återkommande samtal mellan nyckelspelare för skolan och lärarutbildningen. Gårdagens huvudgäst var utbildningsminister Jan Björklund.

Hur ska skolan nå toppform till år 2020? Utbildningsministern talade länge om att reformer tar tid att genomföra, att vissa ger effekt snabbare, som betygsreformen, och andra längre tid, som lärarutbildningen.

– Jag vill att Sverige ska vara ett av världens mest framgångsrika länder även i nästa generation, sa han bland annat och lyfte fyra stora utmaningar:

– Att kunskapsresultaten sjunker, att det är betydande svårigheter att rekrytera till lärarutbildningen, att det på alltför många håll är problem med trygghet och studiemotivering samt att det är svårt att få balans mellan yrkesutbildningar och teoretiska utbildningar. Alla vill inte och kan inte bli akademiker.

Auditoriet i Aula Magna var välfyllt av lärare och lärarstudenter, skolledare och journalister. Många frågor ställdes till utbildningsministern. Men de konkreta svaren var inte många.

Kanske tar det 20 år att få skolan på ”rätsida” igen. Björklund jämförde nämligen med kommunaliseringen:

– Det är nu, efter 20 år, som nackdelarna syns fullt ut, sa ministern och talade en hel del om kommunernas misslyckande och att staten nu styr allt mer, ”inom systemet”.

Som den politiker han är argumenterade Björklund för sin sak, om de värderingar som styr reformarbetet. Följden blev mest övergripande svar på publikens frågor.

/Jane af Sandeberg

Reagera på inlägget:

Facebook kommentarer