Annons

Politikens eviga katt-och-råtta lek måste upphöra i skolfrågor. Nu!

I en debattartikel skriver idag Ibrahim Baylan, socialdemokratisk skolpolitisktalesperson, om att det måste bli slut med "hafsverk" i skolan och nämner misslyckandet kring det försenade betygsstödet och lärarlegitimationerna. Socialdemokraterna kommer kräva mer av alliansen för att ställa sig bakom nya reformer inom skolans värld, menar han och skriver om att implementeringen måste ske på rätt sätt.

Jag tänker här inte värdera Baylans kritik av regeringens utbildningspolitik utan vill fokusera på det faktum att S  nu driver skolfrågorna hårt genom att ta varje debattillfälle som ges. Men med lite perspektiv är hela debatten förutsägbar, vilket ofta politisk katt-och-råtta-lek just är. De som har makten driver genom en förändring, oppositionen, som i vårt fall sällan är enig, kommenterar och fördömer och sedan svarar de som just nu har makten. Så kan det fortsätta. Katten i min jämförelse får beteckna makten och råttorna, det är oppositionen. Och jag har, som en parentes, varken svårt för katter eller råttor.

Men så här kan det inte hålla på. Ponera att det i nästa riksdagsval blir regimskifte. Någon form av konstallation med socialdemokraterna ska leda regeringen. Och vad händer på utbildningsområdet? Den nya regeringen vill självklart sätta sin prägel på skolan. Hur många reformer blir det, kan jag undra?

Det enda rätta är att utbildningsfrågorna lyfts över partigränserna. I samarbetet kan riktiga och långsiktiga lösningar hittas.

Baylans debattartikeln är publicerade i Svenska Dagbladet.

/Jane af Sandeberg

Reagera på inlägget:

Facebook kommentarer